Gå til innhold

noen som vet dette ang arveoppgjør ( fordeling)...

Anbefalte innlegg

Skrevet

historen:

pappa var gift før han traff mamma ( som han bor og er gift med nå).

med sin eks kona har han tre barn- altså mine halvsøsken.

sammen med mamma har han meg, og mine to brødre.

så begynte jeg å tenke på noe, for hvordan blir dette hvis/når pappa dør ( han er 19år eldre enn mamma så han dør mest sannsynlig først)., for det er vel sånn at ektefellen arver alt er det ikke sånn? og når mamma da dør så vil det jo være brødrene mine og meg som har "krav" på arven....

men kan min halvsøsken da kreve noe de også? eller har de krav på en del når pappa dør?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror alle barna står likt når begge er døde. Borsett fra at de skal ikke arve moren din sin del. Men regner med at foreldrene dine har et felles hus? Dette kan de andre barna kreve sin del den dagen faren din dør eventuelt må moren din kjøpe barna hans ut. Var i hvertfall sånn hos oss da mamma var gift med en som hadde andre barn. Men er ikke 100% sikker.

Skrevet

...Tror det kommer litt ann på om de har felleseie eller særeie...

Pappa'n min har vært gift før han giftet seg med mamma, han har en sønn fra det første ekteskapet - altså min halvbror. Ettersom min mor er død, så sitter pappa igjen med alt(de hadde felleseie). Når han dør arver jeg 75% av pappa og min halvbror får 25%.

Det var kanskje ikke så bra forklart, men håper du forsto litt av det :-)

Skrevet

Dine halvsøsken har krav på sin farsarv, men din mor kan sitte i uskiftet bo fram til hun dør

Skrevet

Ektefelle arver 1/4 del eller halvparten (jeg trodde det var halvparten men i siste Foreldre og Barn stod det 1/4 del) - og resten fordeles på alle livsarvinger (barn). Av alt som dine foreldre eier nå, så eier din mor halvparten (såsant de ikek har noen særeieavtale). Hvis din far dør, får din mor halvparten, som er hennes, i tillegg arver hun 1/4 del av den andre halvparten, som er din fars. Hun arver altså 1/8 del. De resterende 3/8 deler av boet mener jeg alle barna hans har krav på og skal da fordeles likt.

Dine halvsøsken må jo ha krav på sin farsarv når deres far dør... :)

Skrevet

ja jeg vet det, er for jo helt enig i at de har krav på det. men jeg føle rpå meg at det kommer til å være mye tull når den tid kommer. spes min ene halvsøster tror jeg kommer til å bli slem mot mamma, min halvbror har søkt mye trøst i mamma så han vise nok forståelse, men penger gjør noe med mennesker altså. huff - gruer meg nesten.

synes bare det er så trsit for mamma om de ikke kan vente til hu dør før de skal gjøre krav på sin del- for det vil jo bety at mamma må selge ut dem- og blir jo da sittende med lånog mp kanksje selge pga. synes hun skal få bo deres hjem en stund etter det.

jeg kunne ikke brydd meg mindre om den arven ( ikke at det er snakk om de store summene da), men bare vet at det kommer til å bli splid og diskusjoner den dagen det kommer opp.

så jeg føler nesten jeg må være forberedt- enda så fælt det høres ut.

men jeg vet at min mor ikke ser sterk nok psykisk til å holde fortet opp, og at det er jeg som må dra lasset da. mine brødre er en god del yngre enn meg og har all sin tillit til meg når det gjelder alt. og ringer meg for å be om hjelp og tjeneste ofte.

---- men mamma var veldig syk for noen år siden så jeg tror nok de tenkte veldig gjennom at da, så de er sikkert inneforstått med det, og har snakket om det da.

huff - tris tema.

Skrevet

Hvis man tar utgangspunkt i huset(det er gjerne der verdiene ligger) og antar at din far og mor eier det likt så eier hun en 1/2 part og faren din en 1/2 part.

Ved din fars bortgang har særkullsbarn (dine halvsøsken ) krav på å få utløst arven Det betyr at din mor ikke har krav på å sitte i uskiftet bo.

Hvis vi nå kaller din fars del for hele kaka så vil din mor arve 1/4 etter din far. dretter har barna krav på 2/3 til fordeling (både deg , søsken og halvsøsken)

Det står da i gjen 1/12 som han kan testamentere bort om han vil

(1/4 = 3/12 og 2/3= 8/12 ---> det utgjør 11/12 )

Din far gjør lurt i å testamentere denne delen til din mor i alle fall

Da sitter hun med 4/12= 1/3 etter din far og er ett skritt nærmere å beholde huset

legges den til hennes halvdel blir regnestykket slik

1/2 = 3/6 (hennes del )og 1/6(hennes arv av hele ) gir 4/6 =2/3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...