Ioren Skrevet 6. mai 2007 #1 Skrevet 6. mai 2007 ... Det første er vel ikke spørsmål, men mer et hjertesukk... Har ei venninne som fra vi var 14-15 har vært den som skulle være fadder(gudmor) for mitt første barn. Nå er derimot ting litt anderledes.. Vi har ikke like god kontakt lenger.. eller dvs vi er en del sammen, men det er ikke henne jeg vil ha som fadder lenger.. Nå har hun gått og sagt til folk at hun skal være gudmor, hatt det på profilen sin på nettby osv.. Hvordan sier jeg det på en fin måte at vi vil ha noen andre? De andre fadderne skal være et vennepar av oss, pluss broren til samboeren min.. Tenker å si at vi har bestemt oss for å ha søsteren min i stedet, hun har vært samboer i 7 år og har to barn, "må" vi da velge henne pluss samboeren og broren til sambo, eller kan vi ha kun søsteren min og broren hans...? vil det være merkelig å eksludere samboeren til søsteren min? -- Andre spørsmål.. Om vi får en jente skal vi kalle henne opp etter min oldemor. Hun er desverre for dårlig til å komme i dåpen. Kan vi ha henne som fadder "på papiret" fordi? Eller blir det rart å ha en fadder som er 101 år gammel? Vet jo at det er begrenset hvor lenge hun vil være her, men i og med at vi har bestemt oss for å kalle opp ville det være ekstra hyggelig synes jeg... Inne på kirken sine sider fant jeg kun en nedre aldersgrense... Takknemlig for alle svar =)
Morango 29.05.2007 Skrevet 6. mai 2007 #2 Skrevet 6. mai 2007 Svarer på spm. om oldemora di først. Ville ikke hatt så gammel person til fadder. For meg blir det viktig å ha en person som kan være litt tilstede under oppveksten. Synes det er ære nok å få oppkalling etter seg. Jeg har KUN tenkt å ha den som er søsken av meg og sambo som fadder. Kommer ikke til å be deres halvdel som fadder, de får tante/onkel tittel likevel. Ikke bruk barndomsvenninna di som gudmor dersom du finner dette feil i dag. Fortell henne sannheten. Da slipper du å huske hva som blir sakt. Fortell at du heller vil velge familie-at de du har valgt nå er ditt valg her og nå. Da dere var yngre var ting annerledes. Eller no sånt. Det er du som vet hvorfor du har valgt fadderene, men dere har sikkert et annerledes venninneforhold nå? Dette var mine meninger, lykke til med dåp!!! mvh
Isadora nybakt mamma 14.06.07 Skrevet 6. mai 2007 #3 Skrevet 6. mai 2007 Man kan ha seks faddere, så hvorfor ikke velge hele gjengen? Oldemor vil ikke være der for barnet så lenge, og det er vel litt av poenget med faddere? Tror ikke jeg ville valgt henne som gudmor.
Minimo <3 Skrevet 7. mai 2007 #4 Skrevet 7. mai 2007 Jeg velger også bare familie.. for jeg har selv faddre som ikke var der for meg under oppveksten, fordi de var samboere med onkler og tanter og mine foreldres daverende nære venner! Syns det er litt kjipt.. har bare kontakt med han ene no:( syns det er kjipt.. Hadde også en vennine som vi hadde avtalt å være faddre til.. hun fikk baby ca 2 måneder før meg, og vi ble enig om at vi ikke skulle være, for vi har "vokst" fra hverandre.. vi er fortsatt venner, men ikke så nære som før..
Little P & D Skrevet 7. mai 2007 #5 Skrevet 7. mai 2007 Du kan godt ha oldemor til fadder. Jeg har fire faddere selv, bla farfar som faktisk hadde vært død i endel år da jeg ble døpt. Det var farmors nye kjæreste som stod sammen med de tre andre i kirken som "fadder", men hans navn stod ikke på papiret, det var farfar. Du kan jo tross alt ha andre unge faddere som kan være dær for barnet under oppvektsten:) Ang. venninnen din er det nok best å bare si det som det er. Lykke til:)
Morango 29.05.2007 Skrevet 7. mai 2007 #6 Skrevet 7. mai 2007 Det her jeg aldri hørt om før, at avdøde mennesker kan stå som fadder. Jeg ville ha foretrukket faddere i en relativt ung alder som kan være tilstede under oppvekst, gjerne familiemedlemmer av barnet. Alle er ulike, og det synes jeg er bra! Missforstå meg ikke. Dette var mine synspunkt.
Cocco*med 2 små spirer* Skrevet 8. mai 2007 #7 Skrevet 8. mai 2007 Når det kommer til faddere.... Det er meningen at fadderene skal bidra under barnets oppvekst, da i en kirkelig dåp hvor man er fadder er det den kristene oppdragelsen man egentlig skal bidra med. Tror ikke så mange tenker på det først og fremst i dag.... Men siden fadderene skal være der under oppveksten er det vel mest vanlig å ikke velge den eldste generasjonen, men de litt yngere, og nære- Hvem som er nære vareirer jo fra familie til familie. Selv er jeg fadder for 2 yngere brødre (begge født etter at jeg ble konfirmert, da det er et krav), samt at jeg er fadder til sambo sin nevø. Jeg ble veldig glad for å bli spurt av sambo sin bror, det ga meg en bekreftelse på at han tror på vårt forhold, og ser på meg som familie . I ettertid har jo sambo fridd, så vi blir jo gift, men var ikke forlovet til dåpen i fjor. Men som sagt, velg faddere utifra hva du føler er rett for deg og din lille familie, og si til venninen din at du må ta hensyn til dagens situasjon. Men si det på en ordentlig måte!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå