Gå til innhold

Vil bare fortelle en liten historie....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ikke skrevet for å irritere eller provosere noen men for at jeg har lyst til å dele med dere noen tanker.

Historien handler om en kollega og god venninne som akkurat har fått barn. Hun hadde planer om å slutte å røyke når hun ble gravid, men så klarte hun ikke det likevel. Det ble en røyk her og en røyk der og litt smugrøyking. På slutten fikk hun svangerskapsforgiftning og morkakesvikt og den lille gutten måtte tas med keisersnitt 7 uker før tiden fordi morkaken sluttet å virke og det er farlig for ungen. Både han og moren er på sykehuset og han greier seg bra tross at han er veldig liten og kom for tidlig. kansje hadde dette skjedd uansett, det får man aldri vite. Men det er i hvertfall en mamma som sliter med tankene på at dette kansje ikke hadde skjedd hvis hun hadde slutta å røyke og hun begynner å gråte når hun sitter med han på brystet og ser den bittelille, tynne kroppen med alle slanger og ledninger på.

Det er vonde tanker å bære på når noe går gærnt og man vet at man ikke har gjort alt man kunne for ungen sin tror jeg.......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig viktig historie.

Skrevet

Ikke spesielt overraskende historie, ja røyking er dumt når man er gravid. Ingen mener vel noe annet?? Bortsett fra de som mener legen har rådet de fra å slutte fordi det er mer stress for babyen... det er det dummeste jeg hører!

Skrevet

Vel, kan vel nesten si tilpass for henne som var så dum og røyket gjennom svangerskapet. Når det er så tydelig bevist at det er skadelig for barnet er det simpelt hen egoistisk å forsette å røyke. Greit nok at noen vil skade seg selv med røyking, men ille at de utsetter et uskyldig barn for skade.

Skrevet

Trenger ikke nødvendigvis å ha vært røyken som forsaket det!Som Hi sa, det er nok kjipt for henne å tenke på det, for det vil hun aldri finne ut. Alle vet hvor dumt det er å røyke når en er gravid, MEN du kan like så gjerne få svangerskapsforgifting osv om du ikke gjør det.

Skrevet

jeg sluttet å røyke dagen jeg fikk positiv test i mitt første svangerskap.. i uke 23+6, startet fødsel og fikk ikke stoppet den..hvorfor fødselen startet vet vi ikke.. den lille gutten min døde 40min etter fødselen (fikk ikke nok oksygen i lungene) ...

og jeg er så glad for at jeg sluttet å røyke.. hadde aldri tilgitt meg selv, fordi det er lett å skylde på for eks røyking, da en ikke vet grunnen til at ting skjer under og i svangerskapet..

Skrevet

Hei. Godt det gikk bra da. Men kan de ikke evt ta tester av morkaken for å se om det var nikotinen som var skylden? Syns også det er en ekstremt viktig historie fordi at mange vet faktisk ikke at røyken kan drepe barnet sent i svangerskapet. Greit at de vet at ungen har lettere for å få kollikk, astma og allergier men det kan også forårsake morkakesvikt. Det kan skje helt uten forvarsler og bang så er ungen død. Bare så dere røykere er klar over det!

Skrevet

Og bare så dere overvektige er klar over det:

06-09-2002

Overvekt er like skadelig for gravide som røyking. Overvekt øker risikoen for at fosteret dør i mors liv, og gir større sjanse for å få diabetes og høyt blodtrykk.

Overlege på Nyfødtavdelingen på Rikshospitalet, Tor Henriksen, mener at gravide får for lite informasjon om dette.

"Det må utvikles brosjyrer og kursing for helsepersonell på dette feltet. Jeg tror helsepersonell rett og slett ikke vet nok, og dersom de vet at det er en sammenheng er de redde for å gi råd. De er redde for å forstyrre i mors kosthold og at dette kan komme til å skade barnet eller forstyrre svangerskapet. Det er en angst for å gi råd i denne sammenheng til overvektige kvinner", sier Henriksen.

Kilde: NRK

Det er med andre ord flere grunner til at ting kan gå galt under svangerskapet. Dette legitimerer ikke rtøyking, men det legitimerer heller ikke at andre faktorer blir ignorert.

Skrevet

Må si at disse innleggene virker ganske provoserende på meg som er i mitt andre meget kompliserte svangerskap og har mistet 2 ganger før! Jeg får veldig god oppfølging av leger og overleger på sykehus og må si at det nok hverken er røyking, overvekt eller andre "selvforskyldte" årsaker til at jeg får alvorlig svangerskapsforgiftning og morkakesvikt hver gang.

Det må være utrolig enkelt å ha "normale" svangerskap og sitte å dømme dem som ikke har det. Synes det er dårlig gjort ovenfor alle oss modige mennesker som gjennomgår fysiske og psykiske påkjenninger i svangerskapet dere bare kan drømme om! Dere har ikke peiling.

Skrevet

Kom deg over på kranglesiden eller røykedebatten du HI !!!

Skrevet

Hei villiville. Vet at det finnes flere årsaker enn røyking som kan forårsake morkakesvikt og morkakeløsning. Jeg har mistet et barn når jeg var 37 uker på vei pga morkakeløsning. Det legen sa til meg var at hos røykere var dette mer utbredt. Jeg røyket ikke, men tror aldri jeg hadde tilgitt meg selv om det var årsaken. Det er mange som ikke vet at røyking faktisk kan gjøre så stor skade. Enig i at det er lett å si ting og dømme når en har et normalt svangerskap og ikke har peil. Ikke la deg provosere for både du og jeg og mange andre vet at det ikke er "selvforskyldt". Lykke til i svangerskapet, krysser fingrene for deg. Håper på å bli gravid selv nå og vet at jeg aldri kommer til å ha et "normalt" svangerskap igjen.

Skrevet

Ei venninne av meg fikk den beskjeden, men at hun burde redusere så mye som hun klarte. Selvfølgelig var det det beste om om hun sluttet helt, men bedre om hun røkte 1 om dagen og babyen ble der inne tiden ut.. Den første fikk hun veldig prematurt, og det ble lurt på om det var pga morens stress...

Skrevet

Hei på deg villeville! Det er hovedinnlegger som snakker:

Det er veldig trist å høre at det har gått galt for deg før, det er en katastrofe som jeg ikke unner noen å måtte oppleve. Men du må kunne tåle at jeg forteller en historie om en person jeg kjenner som sliter med dårlig samvittighet nå fordi hun røykte med sitt barn i magen og nå er usikker på om dette er grunnen til at han måtte forløses 7 uker før tida!

Jeg har ikke lagt skylden på deg eller på andre for hva som skjer i deres svangerskap, jeg har kun fortalt en sann historie som jeg for tida opplever på nærthold og gjerne ville dele med meg.

Svangerskapsforgiftning rammer normalvektige, ikke-røkende mennesker også, helt klart. Men å røyke i svangerskapet øker faktisk sjansen for å få både svangerskapsforgiftning og morkakesvikt. Og det jeg ville ha fram med mitt innlegg er: DET ER GRUSOMT NÅR NOE SKJER MED UNGEN DIN OG DU IKKE KAN SI MED HÅNDA PÅ HJERTET AT DU HAR GJORT DITT BESTE!. Å få syke barn eller miste barn finnes det dessverre ingen garantier mot, det skjer iblant. Men vi kan gjøre så godt vi kan og legge alle forhold til rette for at det skal gå bra.

Skrevet

Jeg er enig med hovedinnlegger.

Jeg hadde nok grått i strie strømmer hadde dette skjedd meg. Ville nok hatt svart samvittighet!!

Men som noen ovenfor skriver :"Overvekt er like skadelig"....

Hva er poenget med å angripe tilbake da? Røyking er frivillig - det er IKKE alltid overvekt!! Det er ikke så enkelt som å si "du kan jo bare slanke deg!" Da er det lettere å si "du må slutte å røyke".

Tror vi alle en erige om at røyken er skadelig for fosteret. Synd at så mange føler for å forsvare seg.

Skrevet

Jeg tror ikke at det er mange av de som røyker i svangerskapet som tenker "pytt, pytt det er vel ikke sååå farlig" De fleste røykere vet veldig godt at det er farlig og sliter med dårlig samvittighet. Jeg syns det var et trist innlegg og føler veldig med den stakkars moren som sliter med dårlig smvittighet. Det er ikke alle som klarer å slutte, og ikke kom og si at det er folk med dårlig selvdisiplin. Røyk er faktisk mer avhengighets skapende enn heroin.

Hilsen en som heldigvis klarte å slutte, begge gangene.

Skrevet

jo d er nok desverre altfor mange som tenker d..:(

Jeg har ett par venninner som ble gravide og de røykte,..De visste IKKE at d var farlig for babyen...da ble jeg sjokka iallfall..trodde alle VISSTE at d var farlig jeg da, men..

Skrevet

Synes alle som røyker mens de er gravide er noen store egoister.

Det spiller liten rolle om venninen dins baby ble dårlig eller ikke pga røyken. Røyking er ikke bra for barn, det burde alle og en hver vite. Det er gjort masse studier på dette og det burde få alle til å tenke seg om.

Å sammenligne røyking med overvekt er latterlig. Overvekt er relativt, og oftest ikke en frivillig tilstand som det bare er å slutte med på dagen (i motsetning til røyk).

For ikke lenge siden var det snakk om å forby at søskenbarn fikk barn, noe som trolig blir en lov snart. Og hva fikk flere politikere til å stille seg positiv til et slikt lovforslag? Jo, at det var påvist at det å få barn med et søskenbarn er like skadelig som å røyke under svangerskapet.

Det er ingen folkerett å få barn, og folk som ikke klarer å tenke på barnets beste bør ikke få barn.

La din venninne sitte der med svar smavittighet, det fortjener hun.

Skrevet

Jeg synes røykere + alle som spiser masse sukker og er usunne i svangerskapet er store egoister + de som ikke tar hensyn til at det også er farlig å stresse. Made my point clear now?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...