Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er nå i svangerskaps permisjon, men skal søke omskolering pga store rygg problemer når permisjonen er utgått. Dette er avtalt med lege og kommunikasjon med Nav er satt i gang. Jeg var dum nok til å informere sjefen min om dette. Nå lager han problemer for meg og skal plassere meg et annet sted i bedriften langt unna der jeg jobber og bor i dag. Jeg ønsker ikke å svare han på dette i permisjons tiden min, og har sagt at vi får komme tilbake til det når permisjonen er over og se hvordan det går. Nå truer han med at om jeg ikke tar den nye stillingen vil det få følger for ansettelsesforholdet mitt.

Hva gjør jeg. Er nettopp innmeldt i handel og kontor, men ønsker ikke ringe de 1 uke etter innmeldelsen.

Hva har jeg rett til å gjøre i denne situasjonen? og hva har jeg krav på?

Takker for alle svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke han har lov til aa omplassere deg med mindre det er fordi det er strukturelle endringer i bedriften.

Og han har i allefall ikke lov til aa gi deg sparken naar du er i permisjon, vanlige regler med oppsigelsestid som loeper ETTER endt permisjon gjelder. Samt at han maa jo ha saklig grunn for aa goere det. Som alltid. Dersom han goer virkelighet av truslene, kjoer paa med handel og kontor, er ikke foerste gang det harhendt dem det her. Mannen min meldte seg inn sammen med en kompis fordi de hadde troebbel paa arbeidsplassen og de tok saken de, og naa er ting paa bedringens vei!

Skrevet

Dytter.

Flere med erfaring og kjennskap til dette problemet?

Skrevet

Er det en stor bedrift går det jo ann å ta det opp med personalkontor/tillitsvalgt etc....

Jeg tror jeg bare hadde kontaktet en advokat! Gjort kort prosess på hele greia, så fikk det heller koste meg noen kroner.

Skrevet

Hei, det er en stor bedrift men internasjonal. Liten i Norge, og derfor føler jeg de vet lite om norske regler selv om min utenlandske sjef har et personalkontor i utlandet med ansvars områder.

Skrevet

Han har ikke rett til dette. Ring H&K og få verdi av kontingenten med en gang! Du kan jo le litt av det til dem og si at du ikke hadde ventet å få bruk for dem med en gang...

Skrevet

Nei ta kontakt med handel og kontor med engang, Det er jo derfor du meldte deg inn der!!! De er jo der for å hjelpe oss ikke for å se bra ut på papiret.. Hva du har krav på vet jeg ikke, men å gi deg sparken er vel det dummeste de kan gjøre. Da hadde jeg gått til sak med engang. Så lenge de ikke har gitt det 3 skriftlige advarsler og en muntlig har de ikke mye å gå på! Ring de med engang. og ikke svar på sjefens trusler bare ta vare på brev eller ta opp tlf samtaler så du har bevis på dette!!! Dette er uaksepabelt av en arbeidsgiver!

Skrevet

Jeg mener at sjefen din har rett til dette. Det kommer selvfølgelig litt an på begrunnelsen hans, men mener han har lov. Synes det er smålig av han, så jeg hadde ordnet et møte med ham, slik at dere kunne sette dere ned i ro og mak og snakke litt ut om ting. Han er sikkert frustrert på sin side, og du på din. Mye kan avklares og løses dersom problemet blir luftet litt. Forklar feks situasjonen din og hvor mye det forstyrrer hele livet ditt med unødvendig mye fravær fra familie, rett og slett spill litt på dårlig samvittigheten hans, da blir du mer menneskelig for ham og kanskje han vurderer dette på nytt. Verdt å prøve...

Lykke til, og stå på kravene dine! =)

Skrevet

Hei, fint om du forteller hvorfor du mener han har lov til å gjøre dette?

Jeg har forklart han dette før og det hjelper ingen ting. Han ønsker at jeg selv sier opp stillingen, noe jeg er anbefalt av Nav å IKKE gjøre.

Da mister jeg rettigheter til deler av lønnen min som jeg har fra firma i en omskolering.

Skrevet

Jeg mener at sjefen din kan flytte deg der han vil dersom han bare begrunner det. Trenger ikke være så mye mer enn at han ikke ser helt behovet for deg der du jobber nå, og dermed ønsker deg til et annet sted der din kompetanse er mer verdsatt. Dette er et lite "smutthull" jeg har sett i arbeidslivet for rett og slett å få folk til å si opp selv fordi det ikke er så lett å sparke folk. Det er tungvint å pendle, spesielt med småbarn, så de velger å si opp selv etter en stund. Mener også at dersom du ikke godtar dette tilbudet, kan han be deg gå, for han har fulgt sine retningslinjer, og venter på at du skal gjøre dine.

Hadde forhørt meg om rettighetene i denne situasjonen, og ikke bry deg og at du akkurat er innmeldt.

Ønsker deg lykke til =)

Skrevet

HEi igjen,

Takk for alle svar. Blir veldig fortvilet.

Grunnen til at han mener å ønske å flytte meg er for at min lege i samsvar med sykehus og fysioterapaut (og jeg) ønsker at jeg omskollerer meg etter flere rygg operasjoner gjennom livet.

Når jeg fortalte dette til sjefen min begynte han først med at han ville jeg skulle si opp. Så har han kommet med forslaget om å bytte arbeidsplass til noe jeg selv mener er en langt værre jobb for min helse situasjon. Jeg trodde ikke han hadde lov til dette. Mest sannsynlig er det for å bli kvitt meg som du sier. Han har vel heller ikke lov til å si meg opp i permisjonstiden med virkning fra første arbeidsdag?

Skrevet

Hva sjefen din har lov til å gjøre og ikke, kommer veldig mye an på hva som står i kontrakten din. Les den nøye og ta deretter kontakt med arbeidstilsynet eller din fagorganisasjon. Det er verdt å merke seg at fagorganisasjonene ofte har karantenetid (det vil si at de ikke hjelper deg før du har vært medlem i over 3 måneder), dette er for at man ikke skal kunne dra med seg gamle konflikter inn i en organisasjon. Men som sagt, dersom de ikke vil hjelpe deg har du alltids arbeidstilsynet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...