Gå til innhold

Hvordan er det med denne kumelken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens.

Jeg har tenkt å introdusere gutten min for kumelk i disse dager, men lurer litt på hvilken melk og hvordan. Bør det være sammen med et måltid? Han får pupp om morgenen ennå, men nå er han straks et år så denne blir snart kuttet ut. Bør han få kumelk om morgenen i stedet? Blir veldig glad for råd :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spurte om det samme på et annet forum og folk har fått ymse svar av forskjellige helsesøstre. De fleste har fått beskjed om H-melk, mens noen har fått beskjed om Lett-melk.

Jeg har introdusert ved å blande 50-50 MME og lettmelk. Har ikke prøvd med bare kumelk ennå.

Gjest mphs
Skrevet

Det som er annbefalt er lett melken. Det er på grunn av at melkefett ikke er bra for oss og det er den eneste forskjellen på melketypene, alt det andre de trenger er fortsatt der.

Om ungen er tynn og trenger ekstra næring er det mye bedre å tilsette kaldpresset rapsolje i maten.

Jeg ville gitt tidlig på dagen i begynelsen for å se hvordan han tåler den.

Skrevet

Ser det er forskjellige svar her,og jeg tilføyer enda ett :-)

Jeg fikk beskjed om at små barn trenger h-melk, pga fettet.

Begynte da vesla var ca 1 år,blandet ca 1/3 (1 del melk - 2 del mme)

Nå blander jeg ca 1 del mm og 2 del melk.

Helsesøstra sa også at det varierte fra barn til barn hvor lenge en trengte og blande,noen ble vant med vanlig melk fort,mens andre trengte litt tid.

Du ville merke det på avføringen,ble ofte hard i magen sa hs til meg

Skrevet

De kan drikke typene

skummet melk, ekstra lett melk og lettmelk i følge sosial og helsedirektoratet.

www.shdir.no

Med mindre barnet ditt er undervektig ville jeg gitt en av de lettere typene. Min får skummetmelk og ekstra lett melk.

Om jeg får dataen til å fungere skal jeg skrive inn hele linken.

Skrevet

Hmmmm, du må markere helt ned til linjen under for å få linken til å fungere ;-)

Ellers finner du den på

www.shdir.no

->ernæring->spedbarnsernæring->fra 1 års alder-> melketyper

(en siste står på høyre side mens resten står på venstre side ;-)

Veldig grei side å sjekke om du lurer på hva barnet kan spise og hva som er anbefalingene ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...