Anonym bruker Skrevet 6. mai 2007 #1 Skrevet 6. mai 2007 Hva gjør dere for å få de til å spise det? Min nekter plent, bare fordi hun bare ikke vil spise de. Nå har jeg sett meg lei og gidder ikke dulle mer. Hun har alle tennene og klarer å tygge skorpene, (hun var flink en stund, men så er vi igang igjen) Hun har nå sittet 45 minutter og hylt på stolen på kjøkkenet, fordi hun ikke vil spise skorpene. Og hun skal få sitte til de er spist. Andre Tips?
blond Skrevet 6. mai 2007 #2 Skrevet 6. mai 2007 Skorpe er også brød, så hvis han skal ha mer mat så må han spise opp hele brødskiva si.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2007 #3 Skrevet 6. mai 2007 Ja det må min og, men hun skal ikke ha mer, hun skal spise opp skorpene på den ene skiva hun har fått. Før hun får gå fra bordet, og nå har hun sittet i over en time. hyler fortsatt.
kreps-76 Skrevet 6. mai 2007 #4 Skrevet 6. mai 2007 Her må han spise opp skorpa hvis han vil ha mer mat. Vil han ikke spise den opp, får han heller ikke mer brødskive, "for hvis du ikke orker skorpa, så orker du heller ikke mer brødskive." Hvis han ikke orker å spise opp skorpa, er det takkf or maten og gå fra bordet. Vi er aldri så strenge at han må sitte en time og hyle, tvinges til å spise den opp . Hva er egentlig vitsen med det? Hvorfor skal hun på død og liv spise den opp? Tror jeg ville forsøkt å bare overse det at skorpa blir liggende tilbake, i stedet for at situasjonen låser seg med hyl og skrik over noe som er en filleting.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2007 #5 Skrevet 6. mai 2007 Jeg ba ikke om noen fy deg snakk. Jeg spurte om noen hadde råd. Og grunnen til hun hylte i dag i faktisk 1.5 time før hun endelig spiste skiva, er at hun er ekstremt utholdende,og sta, og at hun hadde vært kjempefornøyd om hun kunne gå fra bordet uten å spise de opp. Det var nemlig det hun ville, for hun sier bare hun ikke vil ha mer da, for å slippe å spise skorpa. Ergo, ungen spiser ingenting omtrent, bare det i midten av skiva. Så det du sier der pleier vi å bruke, men ikke når situasjonen blir som den i dag. Det var derfor jeg spurte om råd, ikke formaninger. Og bare for å si det, maten er ikke en filleting her i huset.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2007 #6 Skrevet 6. mai 2007 Herregud sitter i 1,5 time å hyler!!!! Stakkars unge, tenk å være så streng for en liten slik filleting vil jeg påstå!!! Tror kanskje du bør være litt mere konsekvent på andre ting, så kanskje hun ikke blir så sta...
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2007 #7 Skrevet 6. mai 2007 Hei.. Jeg tror de aller fleste barn har en skorpefri periode, jeg har tre barn og her er det kun lillebror som alltid har spist skorpene sine. Prøv å overse det ei stund, en dag har hun kanskje spist opp alt:)
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2007 #8 Skrevet 6. mai 2007 Kan jo hende det blir viktigere for henne å unngå å spise skorpene når dere vil det... Kanskje litt omvendt psykologi? Er forsåvidt enig med deg, men er også livredd for at lille skal få problemer med mat. Så her pleier vi å la ting gå av seg selv, som oftest skorper - men ikke alltid. Men, selvfølgelig ikke en ny skive før hun har spist opp hele den siste. Hun skal nok bare presisere at hun er et selvstendig lite mennesket som vil bestemme over seg selv
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2007 #9 Skrevet 7. mai 2007 Her har vi vært konsekvent fra dag 1. Og ungen er det ikke synd på, bare så det er sagt. Sliter med ting på ungen som du ikke har noe som helst erfaring med, skjønner jeg anonym over her. Noen unger er bare sta,og krever ekstra mye, spør HS også om du ikke tror meg. Det er ikke så mye snakk om skiva når hun sitter der, men et eksempel på å være nettopp -Konsekvent.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2007 #10 Skrevet 7. mai 2007 Herregud....jeg skjønner ikke hva det er folk maser om over en liten bagatell. Ungen vil ikke spise skorpen....så la henne slippe det da. Hun vokser seg jo fra det. Ingen vits i at du skal også være sta og la henne sitte der og hyler i over 1 timer for det. Hun overlever nok selv om hun ikke spiser skorpa på brødskiva si. Skjønner nå hvor hun har fått den staheten fra. Når en mor driver å skal tvinge ungen til å spise skorpa, så er det ikke rart ungen skriker. Hva med å respektere henne litt og gi henne en sjanse til å velge selv om hun vil spise skorpa eller ikke. Det er viktig at et barn får være med og bestemme litt av livet sitt også....
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2007 #11 Skrevet 7. mai 2007 jepp anonym her,,, spurte fortsatt om RÅD.. ikke drittkommentarer..
Meg og bøllegutta!! Skrevet 7. mai 2007 #12 Skrevet 7. mai 2007 Gutten spiser skropene noen ganger, andre ganger ikke. Han er 2 år og 3 mnd. Jeg gjør som andre over her. Han må psise opp skorpene hvis han skal ha mer mat. Hvis han sier han er mett tvinger jeg han ikke til å spise opp maten.......... Jeg syns det blir feil å tvinge unger til å spise mat og tror det kan skape et negativt forhold til mat og spisesituasjoner......Men jeg bestemmer som sagt i de grad at skroper skal spises opp før ny brødskive smøres............ Det er også noe med det at en må velge sine kamper. En kan ikke sloss mot ungene på alt som er er litt uenig i. En må velge ut de viktigeste tingene syns jeg og la ungene bestemme litt også. Da blir det lettere å være konsekvent og hverdagen blir mer positiv : ))
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2007 #13 Skrevet 7. mai 2007 Her er et råd: La ungen bestemme selv om h*n vil spise skorpe på brødskiva si eller ikke, uten å bli tvunget til det!!!!
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2007 #14 Skrevet 7. mai 2007 Hvis du leser litt nøye.....så ser du de rådene jeg har skrevet helt mot slutten.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2007 #15 Skrevet 7. mai 2007 Har ingen tips da mitt barn bare er 1,5 og spiser skorper..Men vil bare si at jeg støtter deg i å være konsekvent på dette! Er da ikke synd på et sta barn på 3 år! Mitt barn er også meget (sjeldent) bestemt og utholdene..Helsesøstra har helt fra han var 8 mnd sagt til meg at jeg kommer til å få mange utfordringer med han og må være ekstra sterk..at jeg har fått prøvd meg veldig som mor, og at det ikke er det vanlige..Stå på ditt, dere andre: respekter henne! Dere kjenner ikke barnet og situasjonen i hjemmet deres!
blond Skrevet 7. mai 2007 #16 Skrevet 7. mai 2007 Du kjenner heller ikke situasjonen, men uttaler deg likevel. Jeg mener at når man poster et innlegg her så må man ta de svarene som kommer selv om man ikke er enig. Ellers bør man skrive i hovedinnlegget at man bare ønsker svar som bekrefter hva man selv mener. Hi spurte etter tips og fikk kommentarer som hun ikke likte, men hvorfor ikke ta poengene i kommentarene i stedet for å bli sur? Iallfall er det inntrykket jeg sitter igjen med.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2007 #17 Skrevet 7. mai 2007 Men herlighet da! Hun spurte om tips da, ikke skjenn..Man MÅ ikke skrive kritiske ting til hvert eneste innlegg da..Hun lurte på tips for å få dattera til å spise skorper, ikke tips OM hun burde tvinge henne til det eller ikke..da mener jeg man skal respektere det, om man er enige eller ikke..
Gjest Skrevet 7. mai 2007 #18 Skrevet 7. mai 2007 Vel mitt RÅD er at hun ikke trenger å spise dem fordi å bli tvunget til å spise noen som helst form for mat en ikke vil ha faktisk kan være med på å utvikle et negativt forhold til mat generelt og i noen tilfeller spiseforstyrrelser. Vil hun ha en skive til er det noe annet, da må hun spise det hun har fått først.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2007 #19 Skrevet 7. mai 2007 dette er tydelig trass fra hennes side, siden hun har spist før. bare la hun sitte, og la henne ikke få ny skive før skorpa er borte, med minder den er veldig hard, da kan det være vondt, men er det myk skorpe må hun spise. det er du som bestemmer, og du må for all del ikke gi deg nå, da har hun vunnet, og det blir verre for deg å ta det igjen senere.
kreps-76 Skrevet 7. mai 2007 #20 Skrevet 7. mai 2007 Synes i grunn det ser ut til at Hi har fått råd jeg, hvis hun bare vil lese dem.. Jeg mente ikke at mat er en filleting HI, tvert i mot. Mat og måltider er viktig, både at barnet spiser sunt, regelmessig og ikke minst at det skal være en hyggelig stemning rundt matbordet. Men det finnes viktigere "kjepphester" enn å spise opp skorpa si, er min mening. Gutten vår er 2,5 år og absolutt en sta og bestemt type, som helst vil bestemme det meste selv. Det går såklart ikke an, ofte må "overformynderiet" (pappa og mamma) inn og bestemme. Men det og få bli med å bestemme litt selv også, der det lar seg gjøre, tror jeg er positivt for selvfølelsen og for å utvikle selvstendigheten til barnet. Om barnet vil spise opp skorpen eller ikke, er for meg en filleting i den store sammenhengen, og en liten sak å gjøre et stort nummer ut av. Da tror jeg det er mer hensiktmessig i å være konsekvent på at barnet ikke får mer mat, før skorpen er oppspist. Jeg tror at hvis barnet da er sultent, så spiser det opp skorpa. Kanskje ikke akkurat i dag, da det ligger stor prestisje for barnet i å IKKE spise skorpa, men i morgen, eller dagen etter der...Og som en annen har nevnt over her, det med å ikke ville spise skorper tror jeg også er noe mange barn har i en periode, det er jo lov å prøve seg..:-) Det er å overse uønsket atferd, tror jeg er undervurdert. Så sant det dreier seg om atferd som ikke går ut over andre eller er farlig for barnet på noen måte. Når barnet ikke får respons, mister det interessen for å gjøre det "ulovlige" har jeg erfart hos vårt barn. Så et tips: prøv å overse at barnet ikke spiser opp skorpen, og ros når det gjør det. Se om det funker..
blond Skrevet 7. mai 2007 #21 Skrevet 7. mai 2007 Jeg skriver ikke kritisk i alle mine innlegg, men det er alltids noen som skriver kritiske svar til et hovedinnlegg. Er det noe galt i å få kommentarer på det man selv poster? Hvorfor skrive om ting man ikke vil ha kommentert? Kan ikke se at noen kjefter her, synd at hi (eller anonym 13.04) oppfatter det slik i stedet for å ta poengene.
Guttemamma x 3 Skrevet 8. mai 2007 #22 Skrevet 8. mai 2007 Lillemann spiser av og til skorpe og av og til ikke. Synes ikke det er nødvendig å lage noe "big deal" av det. Synes ikke mat og tvang hører sammen jeg da. Tenkte det var noe som var vanlig på 50-tallet, ikke i dag.... Men, men, jeg er vel så gammel med mine 40 år at jeg ikke helt følger med i nygamle trender.... sukk.....
Salsa Skrevet 8. mai 2007 #23 Skrevet 8. mai 2007 Hos oss går det litt på "velg dine slag"-metoden. Å holde på en time med sånne bagateller, det orker i hvertfall ikke jeg om morgenen. Noen ganger spiser vår 2,8-åring skorpene, noen ganger ikke. De gangene han gjør det, er når han er sulten nok. De gangene han ikke gjør det, er som oftest når vi begynner å mase om at han SKAL gjøre det. Hvis han ikke har spist skorpen og maser om mer mat, så ber vi ham spise alt først. Er han sulten nok, så gjør han som regel det. Noen slag er verdt å utkjempe, andre ikke ((:
Bubba75 Skrevet 8. mai 2007 #24 Skrevet 8. mai 2007 Strengt tatt hører jeg ikke hjemme her enda, men svarer likevel. Har jobbet i flere forskjellige barnehage (er førskolelærer) og har opplevd mye stress i forbindelse med måltider. Bestemte meg for at slik skulle vi ikke ha det hjemme når vi fikk barn. Det er nok av kamper å kjempe, og man må velge sine kamper med omhu. Syns rådet om at om hun ikke spiser skorpene så blir det ikke mere mat, er greit jeg. Ikke gjør noe nummer ut av det, slik at hun ikke får masse oppmerksomhet. Er du redd for at hun ikke får i seg nok mat, så skjær av skorpene på forhånd. Må innrømme at det gjør vi med vesla vår, og vi har hyggelige måltider uten stress, grining og mas. I barnehagen spiser hun skorper, men hjemme har vi valgt å ikke lage et nummer ut av det. Dette var liksom hennes ene "trasseting" og da syns jeg det er greit at vi ikke stresser masse med det. Får sikkert masse pepper for måten vi har gjort det på, men hun har ikke blitt noe trassigere på andre områder selv om hun forsåvidt fikk vilja si på dette punktet.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2007 #25 Skrevet 8. mai 2007 Takker for alle innspill. Og må si at jeg er fullstendig enig i at man må velge sine kamper med omhu. Men,,,,, denne hylekonserten som varte så lenge kom av at jeg brukte ignorerings teknikken når hun skapte seg ang skorpespisingen. Hun er ekstremt sta, og det er også noe HS har kommentert, at ting tar lenger til med henne enn mange andre. Så derfor 1,5 time. Har og snakket med en jeg kjenner som er barnevernspedagog, og mente jeg gjorde det eneste rette i denne situasjonen vi var i da, og fortsette å være konsekvent. Har man begynt på en kamp, må man ikke tape. Og det var kun trass, og hun ville få fram viljen sin. Det er ikke sånn hver dag. Men man blir ganske fortvilet når man ser hvor sta hun egentlig er. Og det var grunnen til at jeg spurte om noen hadde andre tips for å få hun til å spise skorpa, for dette er en ting vi har bestemt oss for å ta nå. Takk for dere som svarte seriøst på sp målet mitt, tar alt til etteretning, for jeg har faktisk lest innspillene :-) Mvh HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå