Gå til innhold

kaller dere hund for vov vov etc?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min gikk tur med jenta vår på 21 mnd i morges. Da sa han noe som: "Se, der kommer en vov- vov", noe vi pleier å si. Da reagerte dama med hunden veldig. Hun sa at hun jobber med barn, og at det er veldig galt å bruke ord som vov vov. Barna vil få problemer med språket etc.

Vel, nå bruker vi ikke så mange sånne ord, da. Bare vov vov for hund og pip pip for fugl. Tviler sterkt på at jenta vår får problemer med språket av den grunn. Men hva tenker dere om saken? Bruker dere sånne ord?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tulla vår er 18 mnd, vi bruker ikke sånne ord.

Sier hund, fulg....

Syns det er greit at de lærer at det ikke heter vov vov, og pip pip.

Skrevet

Nei, synes det høres så dumt ut med barn på 2-3 år som sier "se der en maju-mjau" f.eks. Vi sier at det er en katt, og hunden sier mjau.

Skrevet

Vi sier kaller dyret hund. Hunden sier vov-vov. Enkelt og greit :)

Skrevet

Vi har aldri brukt vov vov og pip pip ol.

Vi har pratet "vanlig" til henne med de ordene som er riktige, hun har sagt hund fra hun var 1 år og katt fra hun var 17 mnd.

Jeg "retter" faktisk på besteforeldrene når de sier vov vov (hvis de sier se den fine vov voven så svarer jeg med å si ja, var ikke det en fin HUND). Hun er nå 2 år.

Jeg synes det er feil å lære barna ord som ikke er riktige. Mange barn som lærer vov vov osv vil ofte ha det i språket sitt lenge, noen faktisk til de begynner på skolen.

Skrevet

Vi har kalt hund for vov-vov(eller vovva), fulg for pip-pip, katt for pus ol til eldstemann. Han var litt treg med å prate, og disse ordene er lettere å si enn hund, fugl og katt. Jeg syns det var viktigere at han kunne gjøre seg forstått enn at han skulle kalle de ved riktig navn. Han er nå 4 år og sier nå hund, fugl og katt. Det kom helt naturlig etterhvert som han ble eldre, og har ikke virket som det har vært hverken vanskelig eller forvirrende for ham og lære vov-vov ol først. Minstemann er også litt sen med pratingen, så regner med vi gjør det samme med han.

Skrevet

Tror det er hysteri å mene at barn får problemer med språket av slike grunner. Barn skjønner så mye, og dermed også tidsnok at det er foskjell på lydene dyr lager og hva dyrene heter. Mener ikke at det er hysterisk å bruke de rette ordene altså. Tror begge deler er ok. Har jobbet med små barn i mange år..

Skrevet

Jeg begynte med "mø" og "bæ" osv, før hun var året, for det er jo mye enklere å si. (Dvs. f.eks. "Hane" er vel hakket enklere å si enn "kykkeliky" eller "koko-kadii" som hun sier...) Men jeg sa ikke "møen", bare pekte på kua og sa "mø". Så lærte hun seg det.

Også sa jeg type setninger som: "kua sier mø" og "hva sier kua? - Mø" osv.. Hun er nå snart 18 mnd, og har til nå sagt mest "mø" og "bæ", men har i lengre tid visst hvem vi mener når vi spør hvor kua er... Da har hun pekt på kua og sagt "mø". Nå om dagen lærer hun jo mange nye ord hver dag, og er i ferd med å begynne å si de ordentlige dyrenavnene også.

Skrevet

Vi sier aldri vov-vov, møa eller lignende, er faktisk noe av det verste jeg vet. Hvis folk snakker babysråk til vår unge, retter jeg på dem. Sier de f.eks "se på den fine møa der", sier jeg til de at det heter ku..

Synes det er tullete å først lære de et "ord" for dyret, og etterpå skal lære de det virkelige ordet, kan jo liksågodt lære de riktige ordene med en gang.

Skrevet

Når jeg tenker meg om bruker jeg faktisk ikke et navn som stemmer når det kommer til dyr.. ALt er bæ, mø, voff etc. Men vi skal nok lære ungen å snakke for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...