Gå til innhold

amming...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvor lenge er det vanlig å amme? når begynner man med annnen mat??????????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer litt etter hvor mye melk du har og hvor greit det går. Jeg har lyst til å prøve å fullamme til barnet er 6 mnd og så avslutte når barnet er ca 1 år. Fått tips fra noen venninner om at barne ofte sover litt lenger på nettene om det får morsmelk som siste måltid på kvelden selvom det har begynt med grøt.

Lykke til! :)

Skrevet

Det varierer vel hvor lenge man ammer / faar til aa amme, men i Norge er det vel vanlig til opp til aaret. Og saa sper man paa med annen mat (groet o.l) fra ca 6 mnd av. Men jeg har ingen barn ennaa selv da saa dette er bare slik jeg har forstaatt det er..

Skrevet

Hvor lenge man har melk/får til ammingen eller ønsker å holde på er individuelt. Det kan ingen svare på før ammingen er i gang. Den første grøten kan man prøve rundt 4 mnd alder.

Skrevet

Lengst mulig! :-) I Norge anbefales man å fullamme barnet til det er et halvt år gammelt. Da begynner det så smått å spise annen mat. Noen barn mister interessen for puppen når de får smaken på annen mat. Andre vil gjerne ha pupp lenger. Det er ikke uvanlig å amme barna i et år. Selv ammet jeg førstemann i et og et halvt år, og tenker å gjøre det samme med nestemann.

Skrevet

Fullamming er anbefalt til barnet er 6 mnd. Men noen barn trenger mer mat før den tid. Etter 4 mnd kan du så smått begynne med litt grøt hvis du ser at barnet ikke er fornøyd eller legger nok på seg.

Dette må du prøve deg fram til selv. Det er så forskjellig fra barn til barn.

Skrevet

Barna har best av å bli fullammet til de er seks måneder. Da begynner man grøt i tillegg. De skal ikke ha kumelk før de er et år så man ammer gjerne det første året til de kan drikke vanlig melk, ellers må man bruke morsmelkerstatning. Jeg fikk ikke til amming med mitt første barn. Men forberedte meg ved å lese Gro Nylander sin bok "mor for første gang" til mitt barn nummer to. Og han fikk pupp til han ikke ville ha lenger. Han sluttet av seg selv da han var 22 mnd. Fra han var et år av ammet jeg ham ikke i offetlighet lenger. Mange som synes det er litt ekkelt når så store barn får pupp. Men han fikk da altså en skvett til leggetid og morgenkos så lenge han ville ha. Hadde bestemt meg for å slutte når han ble to, men han sluttet altså av seg selv rett før.

Men viktig, viktig. Jeg føler meg ikke som dårligere mor for mitt eldste barn selv om han fikk flaske. Han er også like smart og skjønn. Men det er sååå mye mer lettvint å amme enn å gi flaske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...