pinpina Skrevet 5. mai 2007 #1 Skrevet 5. mai 2007 Var i kontakt med helsestasjonen og de kunne fortelle at nå ville alle 2 åringer bli innkalt når de er ca. 2 år og 3 måneder, og at de ta vil ta en språktest på de. Er det noen her som har hatt en sånn kontroll og kan fortelle litt om hvordan det var?
Meg + 2 prinsesser Skrevet 6. mai 2007 #2 Skrevet 6. mai 2007 Skulle det bli sånn i hele landet? Lille her er snart 2 år og 5 måneder, og jeg har ikke hørt noe om det..
Gjest Skrevet 6. mai 2007 #3 Skrevet 6. mai 2007 Har en gutt på 2 år og 4 mnd og har ikke fått innkallelse
lali Skrevet 6. mai 2007 #4 Skrevet 6. mai 2007 vi kryssa av på et ark om hun kunne de orda som stod der da vi skulle på 2 års kontroll. skulle og skrive ned de 3 lengste setningene hun kunne si. jenta hadde fullt språk i en alder av 18 mnd så det var jo greit
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2007 #5 Skrevet 6. mai 2007 Da vi var på 2 årskontroll brydde ikke helsesøster seg om språket. Dette varierer mye i denne alderen og det betyr ikke at noen barn er trege om de ikke snakker enda.. Jeg spurte siden jeg syns gutten min har vært litt treg og fikk beskjed om at det skulle jeg ikke tenke på.. (rett etterpå har språket hans eksplodert og det kommer mange nye ord hver eneste dag)
Expat Skrevet 6. mai 2007 #6 Skrevet 6. mai 2007 Nå bor jeg i tyskland da. Det var en del sånn pekebok, hvor er pusen, hvor er bilen, hva heter du (si navnet sitt, hun forstår ikke "du", så vi måtte peke på henne, hun var 23mnd da), hvor er mamma. De spurte om hun snakket flere ord etterhverandre.
Holly-Dolly Skrevet 6. mai 2007 #7 Skrevet 6. mai 2007 har ikke hørt noe om det.... min er 2 år og 8 mnd
Gjest Skrevet 6. mai 2007 #8 Skrevet 6. mai 2007 Det var veldig uformelt. HS lekte litt med sønnen vår, og han pekte på noen dyr og sa navnet til dem, og hun spurte litt etter hva han sa og hvor mange ord han satte sammen.
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 6. mai 2007 #9 Skrevet 6. mai 2007 Vi har hatt besøk av helsesøster på 2-årskontroll (det er hjemmebesøk her i vår kommune) og hun sa at de først og fremst sjekket enkel språkforståelse. Hun hadde med en bamse med litt klær, en seng og en potte, og så lekte de med den. Hun spurte om Martine kunne legge bamsen i senga, sette den på potta og slike enkle ting. Om de ikke sa et eneste ord bekymret de seg ikke over det, for det er mange toåringer som ikke snakker enda. Men dersom de ikke forsto noe heller, da ville de gjerne utrede videre, i første omgang da hørselen.
pinpina Skrevet 6. mai 2007 Forfatter #10 Skrevet 6. mai 2007 Takker for mange svar. Gutten min er 2 år nå, og har kun 3 ord inne. Det er ikke det at jeg er direkte bekymret, for har hørt flere si at det ikke er helt uvanlig at de ikke snakker enda, men er jo litt spent på hva som skjer på helsestasjonen. Synes jo at det er flott at de tar tak i det hvis det viser seg at det er noe unormalt. Men han hører og forstår det vi sier. Hvis jeg sier at han skal hente skoene sine, så gjør han det. Hvis jeg sier at vi skal inn når vi er ute og leker, så hører han ingenting............. Litt selektiv hørsel med andre ord.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 8. mai 2007 #11 Skrevet 8. mai 2007 Var til vanlig 2-års kontroll da han var 2 år og 4 mnd. ca.. Snakket litt om språket, men ikke så mye. (Kanskje hun så det som unødvendig siden han gjorde det så bra på forrige test og at han da han kom inn sang hele den sangen som tante sofie i kardemommeby synger). Da han var 15 mnd. derimot tok de sånn test på han og fylte ut noe skjema. Men da fikk vi beskjed om at han var på nærmere nivå med en gjennomsnittlig 2-åring enn en på 15 mnd. Så det var ikke noe å bekymre seg for. Vet ikke om denne testen er normal å ta for flere vi kjenner har ikke tatt den. Men han har hatt ekstra oppfølging både på vekst og utvikling pga. mye sykdom og barn som er mye syke har visst en større sjans for å være litt "senere", men det problemet har han ikke hatt, heller tvert i mot sa helsesøster.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2007 #12 Skrevet 8. mai 2007 Har aldri hørt om det. Vi var på 2 årskontrollen ifjor og helsesøster kunne høre med engang om han hadde 2 eller 3 stavelsesord. Og det hadde han, så tror ikke det blir noe språktest på denne gutten.
Forskeren Skrevet 8. mai 2007 #13 Skrevet 8. mai 2007 Har nettopp vært på 2 år og 3 mnd kontroll. Hadde fått tilsendt sånn språkskjema på forhånd, hvor vi skulle fylle ut alle ord hun kunne og evt. setninger. Veldig uformelt på kontrollen, hs spurte henne om div. gjennom lek. De legger ikke veldig stor vekt på det siden variasjon i språk er stor ved 2 år. Viktigst er språkforståelsen. Nøyere undersøkelse på 4 års kontrollen.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2007 #14 Skrevet 9. mai 2007 Fetteren min sa ikke et forståelig ord før han ble tre han . Men når han først begynte å prate, var det helt reint... Unger er forskjellig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå