Frk. Vable Skrevet 5. mai 2007 #1 Skrevet 5. mai 2007 Eller med en klut eller hva? Gutten vår har gulpet litt på vårt, lurer på om jeg skal hive det i maskinen eller om det holder å tørle av det med en våt klut...? Hva gjør dere?
kattungen Skrevet 5. mai 2007 #2 Skrevet 5. mai 2007 Vasket mitt i vaskemaskinen på 30 grader med milo som jeg fikk beskjed om i butikken. Det ble hardt og ekkelt. Fikk beskjed om å gre det opp, men synes det ikke det hjalp. Så nå kan jeg ikke bruke det mer.....
så var vi 4 Skrevet 5. mai 2007 #3 Skrevet 5. mai 2007 Tørk av det, de gulper veldig fort på de lammeskinnen og skal du vaske det hver gang kommer det til å bli utslitt fort. Men når jeg vasker skinnet har jeg det i maskinen og så i tørketrommelen.
Chiquita Bananas Skrevet 5. mai 2007 #4 Skrevet 5. mai 2007 jeg tenkte ikke særlig over det og kastet det i maskinen med vanlig vaskepulver og ull program. Ble litt hardt i kantene, men har ikke prøvd å gre det. Men det er fortsatt mykt.
Sjonkel Rolf Skrevet 5. mai 2007 #5 Skrevet 5. mai 2007 Små gulpeflekker og sånn tok jeg med klut, så har bare vasket det en gang i maskinen. (Når det var brukt en stund, slik at det var blitt en del gulping på) Vasket det på 30 grader ullprogram, med milo og tøymykner for ull. Etterpå børstet jeg det opp med en vanlig hårbørste, og det ble kjempemykt og fint, faktisk bedre enn det var før det var vasket.
Septemberstjerna og Martine Skrevet 5. mai 2007 #6 Skrevet 5. mai 2007 Saueskinnet til vesla hadde vaskeanvisning bakpå, og det kunne vaskes på 35 grader i maskin. Så jeg kjørte det på ullvask 30 grader. Gikk helt fint! Masse gulp på skinnet vårt også... Men, det tok en god stund før det tørket, og det luktet våt sau (æsjæsj) i huset i flere dager etterpå. Og det var DEN store jobben med å gre det fint igjen. Puh! Kommer til å vente i det lengste før jeg vasker det igjen... Det sies vel at ull er selvrensende til en viss grad. Jeg vil nok prøve å tørke bort event ny gulp med en gang, også skal man jo riste, lufte og gre sånne skinn ofte. Tror det skal holde en stund...
milk Skrevet 5. mai 2007 #7 Skrevet 5. mai 2007 Hvis han bare har gulpet litt, kan du tørke av med våt klut. Jeg vasker skinnet i vaskemaskinen ved 30 grader med en spesialsepe for skinn. Tror forresten også at du kan vaske det med ullvaskemiddel. Grer det med en kam mens det er vått, og slik blir det like fint som før. Pass på at det tørker sakte slik at huden ikke blir hard. Legger det av og til i fryseren èn time for å bli kvitt midd.
Frk. Vable Skrevet 5. mai 2007 Forfatter #8 Skrevet 5. mai 2007 Ja, vårt skinn luktet sau når det var nytt også og har jo ikke vasket det enda. Håpet kanskje sauelukten gikk litt vekk etter vask og...? Det lukter jo sau av gutten vår etter han har lagt på det...hehe.. Folk tror sikkert vi bor på gård...
Bellen^2 Skrevet 5. mai 2007 #9 Skrevet 5. mai 2007 Jeg stappet det i maskinen på 30 grader på ullprogram. Brukte et vaskemiddel som fulgte med skinnet og tørket det ute. luktet skikkelig våt sau. Trengte ikke gre det og det er like deilig og mykt. Jeg har en liten gulpegutt så til vanlig tørker jeg bare av det med en våt klut hvis han gulper, hvis jeg hadde vasket det hver gang hadde det blitt utslitt av all vaskingen. Mener jeg har hørt at det er selvrensende for gulp, men en vask i ny og ne kommer sikkert godt med:)
Lillebror og stoerebror Skrevet 6. mai 2007 #10 Skrevet 6. mai 2007 Jeg legger enten en gulpeklut eller putetrekk uten pute under hodet hans jeg. Da unngår jeg at det blir masse gulp på. Selv om lillegutt ikke gulper mye skjer det jo av og til og da bytter jeg bare gulpeklutene med en ren en. JEg lufter det ute hver dag, (er så enkelt å hive det ut når jeg hiver ut vårt sengetøy likevel), hiver det i fryseren av og til for å ta knekken på middene. HAr enda ikke vasket det, får se om og når det trengs. Fikk jo en del tips her som jeg tar med meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå