Gå til innhold

Noen sykepleiere/leger her som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en del høyt blodtrykk i noen mnd pga tvillingsvangerskap og måler derfor blodtrykket ganske ofte. Sist gang var på sykhuset og da viste det:

Høyre arm med automatisk blodtrykksmåler: 145/100

Venstre arm med manuell blodtrykksmåler: 110/75

Hva er riktig? Det ene tyder jo nærmest på svangerskpasforgiftning og det andre er jo et fantastisk blodtrykk! Er høyre eller venstre arm best å måle på? Manuell eller automatisk måler best å bruke?

Jordmor synes det bare var litt rart og morsomt og sa jeg ikke skulle bekymre meg, men er det så enkelt? Kan man ikke få tatt et korrekt blodtrykk på en eller annen måte?

Hadde 120/80 før jeg ble gravid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei;) Jeg er sykepleier og har lært følgende. De manuelle blodtrykksapparatene er de mest troverdige, blant annet p.g.a batterikapasitet o.l hos de automatiske.

Jeg har lært at man skal måle flere ganger med de aut. Gjorde hun det da?

Dessuten skal man måle trykket i den armen som man skriver med.

Det første trykket er noe høyt, og særlig med høyt undertrykk som iallefall min jordmor (og jeg selv) ville reagert på.

Det andre er supert!

Har du en legevakt i nærheten som du kan stikke innom å få målt hos og evt levert en urinprøve?

Hvis ikke hør om noen du kjenner kanskje jobber på sykehus eller annet helsevesen, som kan ta med et hjem å måle deg?

Det er sikkert ikke noe farlig, men det kn jo være greit å få målt riktig.

Jeg er på 140/80 og bare gravid med en, men ingen fare her.

Skrevet

Hei! Jeg er sykepleier, og har lært at manuellt er best! Tok både automatisk og manuellt hos legen for en tid tilbake og det var stor forskjell. Generellt viser de automatiske ofte feil, og ofte høyt!

Blodtrykk BØR tas på venstre arm da dette er "nærmest hjertet"..

Skrevet

Jeg er "bare" en hjelpepleier da, men har også lært at det er venstre hånd en skal måle BT. Å de automatiske bør en måle 3 ganger for å se. Jeg stoler nok mest på det gode gamle for å si det sånn:)

Skrevet

Tusen takk for alle svar:)

Legen min (spesialist i allmennmedisin) mener at blodtrykket skal måles på høyre arm, altså den jeg skriver med, men veldig mange hjelpepleiere og sykepleiere sier venstre. hmm.

Dette var aller første gangen de målte med manuell blodtrykksmåler, alle de andre gangene har det vært brukt automatisk og den viser veldig høyt på høyre og greit nok på venstre hver gang. De pleier å måle flere ganger og blodtrykket går da gjerne litt ned for hver gang, så de jobber likksom blodtrykket nedover til de er fornøyde, og tar da et gjennomsnitt.

Jeg synes det er merkelig å ta blodtrykket om og om igjen helt til man er fornøyd og da kan pasienten bare gå hjem.. men, men.

Mitt største ønske er jo at blodtrykket skal holde seg lavt, så da er det godt å vite at de manuelle er tryggest!

Men kan jordmor ha telt feil, siden det var så veldig forskjell på målingene? Eller er det veldig lett å ta manuelt blodtrykk og derfor umulig å ta feil?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...