imax Skrevet 5. mai 2007 #1 Skrevet 5. mai 2007 Kan man spise røkt laks når man er gravid...???Noen sier ja andre sier nei...Hva mener dere??Har så lyst på rundstykke med kokt egg og røkt laks..
minime<3 in belly Skrevet 5. mai 2007 #2 Skrevet 5. mai 2007 Jeg hadde vel satset på at det gikk bra å spise røkt laks... Jeg spiser røkt spekeskinke... Det er jo det samme på en måte.... Har ikke vært dårlig en dag.
*Biola* Skrevet 5. mai 2007 #3 Skrevet 5. mai 2007 Jeg holder meg unna røkt laks..men savner det! Tror du kan spise det om det er helt ferskt og ikke gått ut på dato..syns jordmora sa noe sånt.. men hørt så mye rart at jeg holder meg unna selv. Spekemat bør vel man holde seg unna. Tror det er barnet som kan bli sykt, ikke vi som er gravide..
sommerbarn 16.07.07 :) Skrevet 6. mai 2007 #4 Skrevet 6. mai 2007 Hei. Jeg holder meg unna røykt laks og rå laks generelt. Dette pga Listeria. Denne bakterien finnes ofte på laks, (den dør ved 72 grader men tåler frysing..) og hvis du skulle bli syk av listeriose kan dette føre til abort. Imidlertid er det veeeeldig skjelden noen i Norge blir smittet av Listeriose. Tror det var ett tilfelle som er registret i Bergen rundt juletider der røykt laks var kilden... Men det er kanskje mørketall her som ved andre matbårne sykdommer?? Gravide blir ikke fraråda å spise rå laks, da det er få tilfeller som er registrert. Dette var oppe til diskusjon nylig... Selv velger jeg å motstå lysten til ungen er komt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå