KS 15.08.07 Skrevet 5. mai 2007 #1 Skrevet 5. mai 2007 Jeg har lest litt på sidene her og ser at det er flere som er redde for Streptokokk B og jeg ser at det er jo IKKE uten grunn. Men skal man be legen/jordmor ta en prøve da eller for å sjekke dette uansett ? INgen som har sagt noe om det til meg på de kontrollene jeg har vært på frem til nå... Er det under fødselen det er størst fare eller kan det gå galt hele veien ?
Småbarnstreff Skrevet 5. mai 2007 #2 Skrevet 5. mai 2007 Hos meg har de tatt en undersøkelse under GU på første legebesøk i uke 12. Jeg skal ta en sjekk til rett før fødsel, dette fordi babyen ble smitta under min første fødsel. Å ha GBS er ikke farlig i seg selv, det er dersom det blir en blomstring av bakterien at det kan oppstå farlige situasjoner. Du bør være obs hvis du har UVI under svangerskapet. Så ja, be legen om å sjekke dette neste gang du er på kontroll. Jeg vet ikke om JM kan sjekke det. Og sier legen nei, så krev det!!! Jeg har hatt GBS i begge mine svangerkap og er ikke noe særlig bekymret.
KS 15.08.07 Skrevet 6. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 6. mai 2007 Takk for svar sovedyret! Jeg skal be legen sjekke neste gang jeg er til kontroll. Jeg føler meg periodevis som et nervevrak - redd, redd og redd !!
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2007 #4 Skrevet 6. mai 2007 Ingen vits å sjekke Strep B før du nærmer deg termin. Det er kun potensielt farlig for barnet under selve fødselen, der babyen kan bli smittet på vei ut fødselskanalen. En enkel test å ta, og behandlingen er evt. antibiotika. Men å ta testen lenge før termin, er ingen vits, for dersom du da behandler, kan den jo potensielt sett blusse opp igjen i tide til selve fødselen! PS: Få som opplever komplikasjoner pga Strep B altså )
noralill Skrevet 6. mai 2007 #5 Skrevet 6. mai 2007 Det er jeg absolutt ikke enog i - vi mistet i fjor en liten jente pga at jeg hadde streptokokk B infeksjon. Jeg klagde til både lege og jordmor, men ble avspist med at utflod var normalt. Det som skjedde var at vannet gikk pga at infeksjonen gjorde fosterhinna skjør - og vi måtte da avslutte livet til en velskapt prinsesse i uke 18 pga at ingen gjorde noe som helst...
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2007 #6 Skrevet 6. mai 2007 Finnes det noen symptomer på dette da? Eller noen som er spesielt utsatt? Skummelt å ikke vite det, spesielt at vi ikke får noe info om dette av lege/jordmor synes jeg.
noralill Skrevet 6. mai 2007 #7 Skrevet 6. mai 2007 Tja si det - min symptomer på at noe ikke var riktig var MYE og ekkel utflod - i tillegg hadde jeg noen blødninger, den ene to dager før vannet gikk...
Småbarnstreff Skrevet 6. mai 2007 #8 Skrevet 6. mai 2007 Jeg mener at det ihvertfall er vits å sjekke tidlig i svangerskapet. Har du GBS da, så krev sjekk også før fødsel. Har du ikke GBS er det liten sannsynlighet for at du får GBS. Men tidlig behandling dersom det bare er moderat vekst er det ikke noe poeng med, den kan godt komme tilbake. Dessverre er det ikke noen symptomer på GBS. Men vær obs dersom du har gjentatte urinveisinfeksjoner eller blødninger. De med GBS bør også kontakte fødeavdelinga når slimproppen går og nekt å gå lenge på overtid uten superoppfølging! Dette er en side om GBS med masse info: http://www.gbs-info.net/
KS 15.08.07 Skrevet 7. mai 2007 Forfatter #9 Skrevet 7. mai 2007 Ser at det er ulike oppfatninger av dette ! Men skremmende er det jo når noen mister på grunn av dette - pokker også, føler jeg aldri får fred for bekymringene mine.. men skal definitivt ringe og få meg en legetime og få dette ut av verden. Jeg er bare redd han skal "blåse" av meg... Han jeg går til er ikke helt oppdatert på gravide tror jeg :-(, men har en super jordmor jeg kan spørre og, hun MÅ da vite noe om dette !! Takker for alle svar !! Klem
noralill Skrevet 7. mai 2007 #10 Skrevet 7. mai 2007 Hei igjen. Ja det er klart at det er mange meninger om et sånt tema. Men følelsen av å miste pga. en slik ting unner jeg ingen å oppleve. Derfor, ikke for å skremme noen, men det er faktisk bare en liten test som skal til...
haidi:0) Skrevet 7. mai 2007 #11 Skrevet 7. mai 2007 Jeg holdt på å miste min datter i uke 22 da jeg gikk gravid med henne for 8 år siden. de sa det var en bakterie på livmora som prøvde å sette igang fødselen. da jeg var på ultralyd nå i april med nr 2 så leste de i papirene at det var GBS bakterien jeg hadde hatt den gang. så nå bærer jeg på den bakterien.. så er jo litt bekymret, de sier at om jeg føder før tiden så kan det være fare for at barnet blir smittet. så jeg skal kreve en test neste gang jeg er på kontroll for å se om det er oppblomstring denne gangen også...
Solstråle + 3 :) Skrevet 7. mai 2007 #12 Skrevet 7. mai 2007 Jeg hadde det også med forrige jente,hun kom 2 månder for tidlig,men det var ikke bare derfor hun kom,hadde en annen infeksjon også....men jeg får oppfølging nå,sist gang så tok ikke legene meg på alvor enda jeg hadde myyyye gult utflod og det er ett tegn på streptokk B.... Men med meg sjekker dei det i urinen ..
noralill Skrevet 7. mai 2007 #13 Skrevet 7. mai 2007 De kan forsåvidt sjekke det med urin også -. men ettersom jeg har fått opplyst er det da bare om det finnes eller ei, ikke noe om mengden. Jeg har fått påvist rikelig med disse bakteriene...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå