Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 5. mai 2007 #1 Skrevet 5. mai 2007 På legekontroll i uke 20 sa legen at det var vanlig å begynne med jerntilskudd i uke 25. Spurte jordmor om dette på kontroll i uke 24 og hun sa at det ikke var noen automatikk i det å begynne med jerntabletter. Jernlageret mitt var fint på første legekontroll i uke 8 og blodprosenten var fin sa hun. Hva slags "grense" brukes for når man skal begynne med jerntilskudd? Ser at blodprosenten min (hb) sank fra 15,3 til 13,1 fra uke 8 til 20, nå sist ble den ikke målt. Er dette mye eller lite endring. Hørte at ei jeg kjenner fikk beskjed om å ta jerntilskudd når hun hadde verdien 12,8. Jeg var jo ikke langt unna den verdien for 5 uker siden... Er det bare veldig stor forskjell på hva ulikt helsepersonell mener? Trenger liksom det overskuddet jeg kan få, uten å forgifte knøttet
*smula* Skrevet 5. mai 2007 #2 Skrevet 5. mai 2007 Hvis blodprosenten er under 10 burde man ta jerntilskudd. Sørg for å spise variert med grønnsaker, og drikk appelsinjuice (c-vitamin øker jernopptaket). Liker du leverpostei, er det også fullt av jern og veldig bra.
velsignet med to Skrevet 5. mai 2007 #3 Skrevet 5. mai 2007 Er ikke alltid nok å måle bare hb heller, man bør ta ferritin i tillegg for å se hvordan jernlagrene er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå