Anonym bruker Skrevet 5. mai 2007 #1 Skrevet 5. mai 2007 Mannen min og jeg driver et firma sammen og vi holder stengte når vi har ferie. Jeg har i månedsvis mast på mannen min om at han må informere våre samarbeidspartnere (som vi jobber veldig tett med) når dette blir. Spesielt er det viktig å informere en ny samarbeidspartner der samarbeidet starter i juni. Vi har allerede antydet at ferien blir i juli, men vi må bekrefte dette overfor dem. I ferien i år skal besøke slekt der en av dem skal operere i juni og vi skal dermed komme etter operasjonen. Vi skal dermed ha ferie i juli. Så får jeg telefon på fredag om at pga forhold på sykehuset er det mulig operasjonen må flyttes til slutten av juli. Dette avklares ikke før på mandag. Hvis dette skjer må vi utvide ferien vår til å inkludere deler av juni - dvs ferien blir lenger og vi holder stengt lengre. Dette er veldig dumt ettersom vi får ny samarbeidspartner i juni, der mesteparten nå kan forsvinne i ferie. Vi risikerer at han vil utsette samarbeidet til august, noe som vil komplisere ting litt for oss. Jeg gir mannen min beskjed om at ferien kanskje må utvides, men at de ikke vet før på mandag og at de i tillegg skal snakke med et annet sykehus om de kan komme til der i stedet. Og hva skjer? Jo - nå innformerer han samarbeidspartnerne om ferie og forteller at vi kanskje må holde stengt i juni i tillegg. Når han har ventet så lenge med å informere, kunne han jo ha ventet til mandag istedet for å uroe våre samarbeidspartnere unødig. Når jeg spør han om hvorfor i alle dager han informerte om dette svarer han at jeg jo har mast så lenge. Ja, men det var jo før ting ble usikkert. Og hva er poenge med å informere om mye usikkerhet en fredags ettermiddag når vi vet med sikkerhet mandag formiddag? Også får jeg beskjed om at "hvis du ikke ville at jeg skal si noe så måtte du si det". Går det ikke an å tenke selv da? Så får jeg nettopp en telefon. Familien har fått brev i posten om at de får komme til ved et annet sykehus i slutten av juni. Vi må dermed utvide ferien vår (fra den opprinnelige planen) med 2(!) dager. Hadde vi bare sagt at vi utvider ferien med 2 dager hadde de ikke merket det en gang. Nå er sjansene store for at vår nye samarbeidspartner lurer på vår struktur og kontroll.... I tillegg. For ikke lenge siden ble en av våre underleverandører syk og vi måtte finne en erstatning. Mannen min kommer til meg med en ny underleverandør og er på vei til å ringe aktuelle kunder. Har du sjekket referanser spør jeg. Nei, det hadde han ikke. Når jeg sier jeg vil ringe litt rundt sukker han og lurer på om jeg ikke stoler på han. Jeg ringer halvveis i skjul til forbrukerrådet - og hva får jeg vite...? jo denne karen har et tonn med klager på seg. Vi finner heldigvis en annen. Mannen min er veldig nøye på at arbeid skal utføres ordentlig så han hadde blitt veldig lei seg om vi hadde sendt denne karen på oppdrag. Men istedet for å takke meg for at jeg fant det ut, surmuler han fordi jeg ikke stolte på han. Mannen min synes at jeg er for omstendelig og for nøye (og at ingen f.eks kommer til å reagere på at vi endrer ferien frem og tilbake). Og kanskje er jeg det. Jeg får helt vondt i magen når mannen min skal ordne noe viktig - for det er som oftest et eller annet han glemmer eller overser som forringer eller spolerer. Noen som har noen råd til hvordan jeg kan stole mer på at han klarer slike ting slik at jeg slipper å gå i hælene og kontrollere han hele tiden. Vi begge hater det. Trenger også råd om hvordan jeg kan hjelpe uten at han føler seg degradert. Det er hans firma (hadde det lenge før vi giftet oss) - så jeg kan ikke ta fra han kontakten med samarbeidspartnere, kunder og leverandører...Han har jo i tillegg klart seg fint alene (selv om han har mistet noen gode kunder og samarbeidspartnere på veien). Synes det er vanskelig å finne en ballansegang. Det er ikke aktuelt for noen av oss å jobbe et annet sted og mannen min gjør en god jobb (som jeg ikke kontrollerer) i jobben sin, men er ikke så flink med mennesker. Noen som vet hva vi bør gjøre? Ble langt dette (sikkert fordi jeg er for omstendelig ;o) ), men jeg trenger hjelp til dette.
Clue Skrevet 5. mai 2007 #2 Skrevet 5. mai 2007 Nå vet ikke jeg hva slags firma dere har, men som samarbeidspartner ville jeg nok begynt å lure på seriøsitet og struktur når det gjelder det at dere forlenger ferien. At dere forlenger og flytter ferien fordi en i familien skal opereres, synes jeg er merkelig. Hvorfor lar dere slike ting virke inn på driften? Er det slik at privatlivet styrer, og firmaet blir underordnet, er det ikke rart dere mister både kunder og leverandører. Dere gir inntrykk av å være useriøse. Det må dere gjøre noe med. Ta drift av fimaet på alvor, ikke la slike ting som operasjoner i familien være årsak til at dere stenger i lengre tid. Hvis dette er så viktig for dere, burde dere ha flyttet ferien, ikke forlenget den. Når det gjelder at han glemmer viktige ting i forbindelse med driften, bør dere fordele arbeidet slik at du får ta deg av detaljene. Dere jobber som et team, og da bør det være sånn at en fordeler rollene/arbeidet etter hva den enkelte er god på. Dere bør også lese litt om teamarbeid, drift av firma osv. Kanskje dere også kan ta enkeltkurs ved BI eller noe sånt for å kunne drive bedre.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2007 #3 Skrevet 5. mai 2007 Hei Takk for svar. Det er en lang og komplisert historie på hvorfor vi må forlenge ferien og hvorfor den påvirkes av operasjonen. Dette er noe vi har full støtte til fra våre samarbeidspartnere, kunder og leverandører. Dere ville forstått det om jeg forklarte, men det kan jeg alltså ikke desverre. Var litt opprørt/irritert da jeg skrev dette. Burde nok a skrevet det litt annerledes slik at dette ikke tok fokus bort fra det jeg lurte på. Føler at mannen min tenker slik: 1. Får jeg en oppgave så gjør jeg den når jeg føler det passer og det er ofte i det øyeblikket jeg tenker på den. 2. Tenker jeg på en oppgave (f.eks pga at noen har fortalt meg om endringer) forklarer jeg samarbeidspartnere det jeg vet på det gjeldene tidspunkt. Ser ingen vits i å vente på avklaringer. 3. Har jeg fått en oppgave, må noen eksplisitt ta den bort ellers så utfører jeg den. 4. Jenter/kvinner overdriver. Andre tar ikke ting så nøye. Informerer når jeg tenker på det - andre fokuserer nok bare på konklusjonen, ikke på prosessen. 5. Når jeg knytter til meg andre vil jeg bli stolt på. Det er ofte for mye arbeid å sjekke referanser og jeg stoler på det folk sier. Går som regel bra. Og går det gale vil jeg ikke ha kritikk - for da er jeg lei meg. Vi er begge høyt utdannet innen det vi driver med, så det er ikke kunnskapen det går i, snarere holdningen. Jeg føler at mannen min til tider tar for lett på ting og at han ikke forstår at andre tenker annerledes enn det han gjør. Han forstår heller ikke at folk legger merke til ting som blir sagt og gjort underveis og at de kan konkludere på bakgrunn av dette. Tror han tror at folk forstår hva han tenker og mener, men det gjør de jo ikke automatisk... F.eks bruker han mye ironi og jeg må gå etter å forklarer (noe han mener er unødvendig - han mener folk forstår når han er ironisk). Men du ga meg en idé. Skal lete på nettet og i faglitteratur angående HR, teamarbeid, drift av foretak og hvordan man oppfattes av andre. Og forhåpentligvis kan jeg finne teori som støtter det jeg sier. Kanskje jeg kan få han til å lese dette uten at han forstår hensikten min med det? Er det noen andre som har noen gode idéer?
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2007 #4 Skrevet 8. mai 2007 Det er en kar som heter Belbin som har laget en test på teamarbeidi forbindelse med et studie. Den har jeg tatt. Mannen min har også tatt den siden vi har studert sammen. Der vil dere få vite deres sterke og svake sider slik at dere kan bygge videre på dette. Jeg er igangsetter, pådriver og ferdigstiller. Dette er typiske lederegenskaper der man ikke nødvendigvis er like populær for sine avgjørelser. Mannen min er idemaker og lagspiller. Det vil si at han er god på å finne nye løsninger og er flink til å roe ned vanskelige situasjoner. Jeg anbefaler dere å ta denne eller en tilsvarende test for å bygge videre på deres individuelle sterke sider. I stedet for at han får slike ansvarsområder, så kan jo du ha dine mens han har sine. Nå har jeg ikke lenger dårlig samvittighet for at jeg setter i gang prosjekter i heimen vi lenge har snakket om. I enkelte perioder har vi hatt noe som heter GANTT - diagram fordi vi har så mye på tapeten, der vi har fordelt ansvarsoppgaver mellom oss med tidsfrister. Skriv det ned og få et system på det.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2007 #5 Skrevet 9. mai 2007 Hei Takk skal du ha ) Den testen skal jeg forsøke å finne. Mvh HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå