Gå til innhold

Hjelp til alternativer til mat (til grøt, spiser ikke brødmat)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Håper det er flere der ute som har noen som "problembarn" i kostholdet, og kan hjelpe meg med forslag.

Lille frøken har et anstrengt forhold til alt av biter, klumper etc. og spiser ikke brødmat. Vi øver på å spise brød hver dag, men max 2-3 små biter går ned, resten spyttes ut (alternativt kastes opp).

Heldigvis spiser hun to måltider med grøt enda, men har nå enkelte dager/måltider der hun nekter å spise grøt.

Hva kan jeg finne på til alternativ til grøt og som ikke har noe særlig med klumper/biter?

Noe jeg kan finne i full fart når hun nekter å spise grøt?

Hittil har jeg funnet en boks med youghurt, men det får hun også til et mellommåltid.

Er det ok å gi flere bokser med youghurt for dagen en gang i blant?

Tusen takk for hjelp :))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har et svar til deg, men tror ikke du vil like det noe særlig;

Ha deg til Sverige eller Tyskland snarest mulig.

Innlegget ditt er som jeg skulle ha skrevet det selv.

Bare at mitt ville vært MYE værre. Begynte med at vi lå 5 uker på kuvøsen, kunne sikkert vært ute etter to hvis tøtta bare ville tatt flaska...... Fant til slutt ut at å holde henne i den og den vinkelen var eneste måte å få i henne melk uten sprutspying.

Jeg regner med at ungen din, som min, egentlig ikke feiler noe som helst? Altså at det ikke er noen som helst medisinske årsaker til matnekt?

Da mi var 6mnd/4mnd korrigert fikk vi klarsignal fra sykehus, hs og fysiodama til å prøve "fast mat". Resultat; Spy,host,hark og hakket før ambulanse.

Fikk så et godt råd fra en gammel nabo; Ha deg til Sverige.

Så gjorde. Der viste det seg nemlig at utvalget er så langt større. Masse andre smaker. Der har dem til og med glass-middags-mat for baby på 5mnd.....

Og da så tøtta mi lyset for første gang ;) Svensk blåbær falt i smak, og gjett om jeg var stolt over tøtta da jeg kunne fortelle hs at selvsagt går det greit med maten, og et helt glass går rett ned. Hs trodde først jeg spøka.

Siden ble det masse turer til Sverige. Jeg bokstavlig talt FYLTE opp bila.

I tillegg spedde jeg ut grøten hennes med masse rart ;)

Jeg spedde den f eks ut med finmost banan, svensk 4-måneders glass med masse rart/forskjellig, og svenske spesial-yougherter.

Etter hvert fant jeg ut at VINKLINGA på ungen under mating spiller faktisk en meget stor rolle. Så prøv deg frem. Rett og slett skriv opp hvilke vinkler du har prøvd og resultatet av dette.

Så skulle vi over på brød ;/ Til og begynne med ga jeg opp. Da tøtta var 11mnd og kunne stå oppreist fikk jeg et godt tips av min perfekte fysiodame. Mat, tren og overse. Skjær brødskiva i mikroskopiske små terninger. Jeg skar hver brødskive i nesten 25 biter. La noen, ca 10, i rekke langs stuabordet, satte meg og spiste min egen mat, og "overså" så ungen. Lot henne utforske og prøve selv. Selvsagt så holdt jeg øye med henne, men ikke slik at hun så det. Resultatet ble at hun spiste biter, øvde opp pinsettgrepet, og lærte seg å slepe bena etter seg langs stuabordet, samtidig som hun spiste uten å "vite" det.

Den metoden bruker jeg fremdeles den dag i dag, selv om tøtta nå er 1,5 år, hver gang jeg få i henne noe nytt. "Dum" som hun er så går hun på det hele tida ;) Så nå finnes det snart ikke den matvare som hun ikke liker, eller som hun ikke spiser. En annen fordel med denne metoden er at det er så enkelt å regulere opp størrelsen på bitene ;) Altså, ungen blir narra igjen, og vet det ikke selv ;) Har man barn som er spesielle så får man bruke spesielle metoder også..... Så nå har jeg slutte å bry meg med besøkende som ler når de ser biter av biff, potet og grønnsaker langs hele stuabordet.......

Tøtta var vel usle 1,2kg dagen etter ks, og var 40cm. Nå 1,5 år etterpå veier hun utrolig 11kg og er blitt 81cm, så jepp, metodene mine virker.

For å få i henne riktig væske så server en blanding med 1/3 eplejuice, 1/3 flaske-vann og 1/3 farris. Kjøper du farris bris så er det enkelt å variere mellom smakene også.

I Tyskland har dem et enda større utvalg i mat. Var der i påska og stoppa i en liten by, et par mil utenfor Kiel, Neumunster, for å tanke og kjøpe noe småtterier. Går inn på et bittelite mini-kjøpesenter og matbutikken, og får lyst til å GRINE ;) Om det ikke var hundre forskjellige sorter for hver aldersgruppe så er det ikke langt unna. Og jeg som syndtes dem hadde stort utvalg i Sverige og Danmark, og i Tyskland i fjor....

Den største forskjellen på norsk og utenlands mat er SMAKEN.

Norsk mat er tam, smakløs og intetsigende, men sikkert politisk korrekt.

Svensk mat er langt mer variert, mere smak, og langt mer variert både i utvalg og i aldersgrupper.

Tysk mat tar utgangspunkt i at en baby/et lite barn faktisk er mennesker som har krav på god mat. Ikke der heller er maten full av farlige tilsetningsstoffer. Men, dem blander riktig som maten ser spennende ut. Er fylt med krauter, urter, forsiktige doser med krydder, og smaker faktisk godt.

Håper ingen fra tollen er her; Jeg kjøpte med over 300 glass med mat og drikker til tøtta nå i påska, og betalt vel ca 2000 norske kroner.

Forresten, drikke i Tyskland; Der har dem ca 15 forskjellige sorter med spesial-juice til babyer fra 4 måneder og opp. Smaker rågodt og går ned på høykant hos tøtta, og takk for det, for da får jeg i henne nok væske til sommern ;)

Skrevet

Hei på deg!

Som du vet, har vi slitt med tuppa vår omtrent på samme måte (hun er nå 3,5 år, så det er jo en liten stund siden); hun taklet ikke mat med biter på lang, lang tid.

Husker ikke akkurat når hun begynte å spise brød, men det var iallefall lenge etter de andre barna kom med brødskive m/leverpostei på i "matpakka" på tur.....

Det skulle vel ikke ha noe å si om hun får to bokser med yoghurt innimellom?

Vi ga vår datter mye fruktmos av forskjellige typer, både de små begrene du får kjøpt i 4-pk og glass (noe som bl.a. het solskinnspure). Mange har hell med å blande disse i grøt også, slik at smaken blir litt annerledes enn vanlig.

Hun var også glad i middager, så lenge de var klumpefrie, så vi lå stadig et hakk eller to etter i.f.t. aldersangivelsen på glassene.

Husker at Nestle sine var greie opp til et visst punkt, men at når det begynte å bli kjøttbiter i de, greide hun de ikke.

Mener det er Hipp sine middager som er mer kremete som 6-mndr'sglass enn Nestle/Småfolk sine? Vet at mange bruker stavmikser for å få mer "flytende" konsistens på de glassene med klumper i. Blir det tørt, så går det an å ha en skje med olje eller litt fløte i.

Ellers har innlegger over her rett i at utvalget i barnemat er mye bedre i våre naboland enn det er hos oss, så har du mulighet, så er det verdt turen.

Datteren vår begynte tidlig å like suppe - tomatsuppe med rikelig med fløte i var og er en favoritt - fiskesuppe var også godt tidlig (silte den først, slik at den var garantert klumpfri).

Lykke til med spisingen, vet hvor slitsomt det er når situasjonen er slik.

Vet ikke om det er noen trøst, men det går sannsynligvis over etter hvert: )

Skrevet

Tusen takk for kjempegodt svar, slank bakfra :)

Neida, det er ikke noe galt med tuppa. Hun er frisk og rask, noe sen i utviklingen men elsker å utforske livet.

Vet ikke om hun har direkte matnekt heller, for hun spiser jo egentlig ganske bra. Tror mer at hun begynner å bli lei av grøt, og siden hun ikke spiser brød så har jeg ikke noe alternativer til henne.

Av middagsmat spiser hun snart hva som helst jeg lager, både fisk, kjøtt og kylling - bare jeg har på masse saus og kjører det i stavmikseren så det blir "suppe" ut av hele greia.

Får av og til lov til å mose veldig godt kokt gulrot med bare gaffelen, og blande i som biter.

Skal gjøre et forsøk med brødbitene bortover bordet.

For det rare er jo at hun liker veldig godt å knaske på flatbrød.

Jenta mi er også 1,5 år straks, men er "bare" 9 kilo. Hun er liten og nett, og som sagt, spiser egentlig ganske godt om dagen. Selv om vi har en del vask av oppkast og del prøving og feiling med biter.

Men hvorfor er det sånn med maten i utlandet da? og ikke her hjemme? Skal vi starte med import?!?! :-DD

Det har virkelig vært et savn det siste halvåret.

Skrevet

Hei, Maggi.

Går det bra med Victor? :)

Amalie spiser en del fruktmos som dessert etter grøt og middag. Hun liker det veldig godt, og har nå til og med begynt å spise litt eple og appelsinbiter. Banan liker hun ikke.

Nestle har hun aldri likt noe særlig, er et par glass. Liker det meste fra Hipp, men det meste må moses. Som jeg skrev til Slank bakfra, så har hun nå begynt å like min middagsmat også, så lenge jeg moser med stavmikser.

Laget du suppe selv? Har du oppskrifter?

Kan jeg f.eks fryse ned porsjoner med suppe og varme opp i full fart?

Tror at tomatsuppe er noe hun kunne like godt.

Må innrømme at mine suppekunnsksaper er tilegnet Toro.

Skjønner at det løser seg til slutt, men er godt med råd på veien mens vi venter :)

Takk for tips, Maggi :)

Skrevet

Hei, Victor har det bra - han vokser og trives her hos oss!

Godt å se at Amalie liker masse annet, det vil jo si at hun får i seg god og variert kost.

Morsomt, men banan fikk jeg aldri i datteren vår heller. Prøvde først med mos, men hun bare brakk seg. Har prøvd i etterkant med biter, men neida, det vil hun ikke ha!

Ser at jenta di liker flatbrød, har du prøvd knekkebrød? Kanskje greit å prøve med de som er litt tynnere til å begynne med, slik at det ikke blir så mye å få tennene gjennom. Husker at datteren vår også likte litt tyggemotstand når hun først begynte å spise biter - mener å huske at hun spiste skorpa på brødskiva før hun begynte å spise selve brødet.

La de "hele" foran henne, så satt hun og "suttet" på dem til de var oppbløtte og da forsvant det noen biter ned. Hadde nok noe med tenner å gjøre også, tror jeg, de litt harde skorpene kunne brukes til å få klødd gommene litt med også...

Kjeks ville hun også gjerne ha, så jeg kjøpte havrekjeks (Sibas) som hun fikk av og til.

Jeg har nok ingen oppskrifter til deg, jeg har også et svært godt samarbeid med Toro : )

Det er sikkert ingenting i veien for å fryse ned tomatsuppen i passe porsjoner og ta opp etter hvert. Da tror jeg at jeg hadde laget den med bare vann før jeg frøs den ned, og så hatt melk/fløte i når jeg tok den opp for å varme den. Tomatsuppe laget med bare vann er jo holdbar i kjøleskapet noen dager også, så om du vet at det blir tomatsuppe på menyen i løpet av noen dager, kan du jo ha litt på lur der.

Du kan jo prøve deg frem med andre kremete supper også - aspargessuppe, blomkålsuppe osv. - alle blir de bedre med en liten fløteskvett i.

Fiskesuppen jeg laget og silte, var en frossen type fra Findus.

Kom forresten på en annen ting som datteren vår likte veldig godt; vaniljesaus fra Tine. Brukte det bl.a. til å "søte" opp noen yoghurter en periode. Potetmos var (er) hun også veldig glad i (blandet litt fløte i den og jeg da, for å få opp kaloritettheten litt).

Husker at datteren vår også hadde perioder hvor hun var mektig lei av grøt, da gikk jeg over på noe annet for en uke eller så, og vips, så hadde hun fått tilbake lysten på grøt (en periode ga jeg f.eks. middag to ganger om dagen i stedet for en....)

Synes jenta di er "passe stor" jeg da - ser at datteren vår var ca. 8 kg da hun var 1,5 år ukorrigert, 8,9 kg ved 1,5 år korrigert....

Hvor ofte kaster jenta di opp? Vi slet jo også med det frem til hun var nesten 2 år, alt mellom 2 - 10 ganger i uka. Da ga det seg ganske så plutselig, og siden har hun ikke kastet opp i det hele tatt.

Håper du finner noen alternativer som kan brukes frem til hun finner ut at hun skal begynne å spise brødbiter: )

Skrevet

Rart med banan. Sikkert dum jeg, men trodde at alle babyer likte banan faktisk. Lærer stadig noe nytt :) Liker riktignok youghurt med banansmak.

Knekkebrød spiste hun litt i påska, mest for at hun gikk og "stjal" i kjøkkenskapet til bestemor. Men det blir så ufattelig små mengder (spiste 1/2 knekkebrød i løpet av dagen, mesteparten støvsugde jeg opp om kvelden), blir aldri et måltid ut av det. Hun gnager også litt på brødskorpa, og jeg gir henne sånne kavringer en gang i blant.

Suppe er faktisk noe jeg skal prøve å gi henne til frokost litt, så slipper hun litt grøt. Som du sier, kanskje det smaker litt bedre med grøt en annen gang.

Nå kaster hun ikke opp så ofte - kanskje en til tre ganger i uka.

Mest fordi vi har lært oss signalene når noe går galt i halsen. Forsøker å villede henne bort fra tanken på biten(e), gir drikke, klapper i ryggen - og bare den klumpen/skjeen kommer opp igjen, istedet for hele magen.

Men av og til klarer hun ikke å holde igjen resten av maten når hun brekker seg. På det verste var det to-tre ganger daglig.

Jeg mistenker at det er en kode hun må knekke, hvordan tygge og svelge maten ned gjennom halsen, så vil liksom mye løse seg.

• 4 uker senere...
Skrevet

Har ingen vidunderkur, men noe som kanskje kan hjelpe litt. I hvertfall verdt et forsøk?

Poden elsker fruktpure. Brød (som er klump) hater han. Har begynt å blande svært små biter med brød i fruktpure`n. Væsken i frukta gjør at brødet løser seg fort opp i munnen. Gir noen skjeer med frukt i mellom bitene. Nå to måneder senere har vi klart å få til to brødmåltider per dag. Startet med brødsmuler, er nå oppe i greie biter.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk, vetra :)

Hun klarer faktisk å spise et par biter med brød nå. Helt utrolig nok, men hun har nesten spist en hel brødskive et par ganger :-D

Normalen er vel et par biter for dagen.

Er også de dagene hun overhodet ikke vil ha noe, men da ser det ut til at hun er godt fornøyd med frukt og melk. Kan da kanskje knaske litt på et tørt knekkebrød...

Vi har nå kuttet helt ut et måltid med grøt (nektet å spise), og det ser ut til at hun føler litt mer lyst/behov for disse bitene med brød enn tidligere. Samtidig så spiser hun mindre nå enn før, men tror hun er inne i en veldig nysgjerrig alder og skulle hatt gjort så fryktelig mye annet enn å kaste bort tiden på spising...

T T T

- ting tar tid

eller tålmod tålmod tålmod om du vil :-p

Noe jeg føler er mangelvare hos meg til tider.... :)

Skrevet

Et lite tips;

http://www.toro.no/magasin_gryte/index.php?valg=produkt&undervalg=produkt&produkt=1479

Toro sin frokostgrøt er mere middag enn babygrøt, men med sukker og kanal og laget til av tre dl helmelk hver kveld i en måned, så har tøtta mi lagt på seg utrolige 300g på en måned.......

Til og med hs "hylte" av sjokk og glede ;)

Forresten, grøten smaker faktisk godt, og med helmelk utgjør den masse kalorier..........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...