blond Skrevet 4. mai 2007 #1 Skrevet 4. mai 2007 Hvordan ser det ut og hva gjør man med det? Hvor raskt trer det fram?
PrinsesseSjefen Skrevet 4. mai 2007 #2 Skrevet 4. mai 2007 Eldste har hatt noen ganger. Ser litt blemmete ut, rødt og sårt. Det kom ganske raskt etter hun var ute i sola (mest om våren, tenker ikke på solkrem enda...). Har hatt litt i ansiktet og på underarmene. Når hun har vært uheldig og fått det har jeg smurt henne enten med aloe vera eller slik mild reseptfri salve (husker ikke navnet, har ikke nå lenger). Det lindrer kløen. Så har jeg smurt med faktor 50 noen dager til det gir seg. Ut på sommeren har det ikke vært problem for henne og hun blir fort knallbrun, og sjelden brent. Første gangen hun fikk det tok jeg henne med til apoteket og visste de. Og jeg kjøpte da en tynn hvit langermet topp (den var favorittgenser til den ble for liten...)
blond Skrevet 5. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 5. mai 2007 Jeg er ikke sikker på om det er soleksem minsten har, men det kom etter kort tid i sola (selv med solkrem) og han virket upåvirket av det. Da vi kom inn smurte jeg med Babyline creme, men da reagerte huden veldig. Det sved og han gråt og klarte ikke at jeg tok på han, samtidig så ville han ha trøst og være inntil (ikke lett å få til begge deler!). Det røde ble intenst. Det roet seg ned med Alo Vera som jeg smurte på i tjukke lag flere ganger.
Sissy-mams Skrevet 8. mai 2007 #4 Skrevet 8. mai 2007 Huden blir først rød, så kommer det små vannblemmer på huden. Hos oss har det gjerne kommet når det har vært skikkelig varmt (svett, svett) i tillegg til solen. Både datteren min (helt fra hun var liten, er nå 10) og jeg selv er plaget med dette i begynnelsen av sol-sesongen. Vi har forebygget med faktor 15 (helsekost- eller apoteksolkrem, fysisk filter - for å spare huden mest mulig for ytre påvirkninger) i starten, evt. veldig korte økter i solen. Lyse, lette bomullsplagg er også ok, men for at huden skal tåle mer sol etterhvert har vi måttet herde den med små doser sol i begynnelsen + fysisk solfilter. Brukte Natusan solkrem da datteren min var helt liten, men det gjorde bare vondt verre. Så vi har prøvd oss fram til "Cosmica" partikkelsolkrem på apoteket, og "Laverna" og nye "Camette" solkremer på helsekostbutikken. Da går det bra hvis vi er forsiktige de første dagene. Aloe Vera er deilig kjølende ved soleksem. Lykke til videre.
Sissy-mams Skrevet 8. mai 2007 #5 Skrevet 8. mai 2007 Du spurte også om hvor fort soleksemet kom fram. Med oss titter som regel blemmene opp på det røde om kvelden etter dagens økt i solen.
blond Skrevet 8. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 8. mai 2007 Takk for svar, Sissy-mams! Jeg tror kanskje at sønnen min ikke har soleksem siden det ikke ble små blemmer, men kanskje grunnen for det er at han ikke har vært mye i sola. Kanskje blemmene kommer ved enda mer sol? Dette må jeg finne mer ut av!
Sissy-mams Skrevet 8. mai 2007 #7 Skrevet 8. mai 2007 Det kan godt være at han bare ble litt brent. Da blir jo huden veldig lett sår. Når barna er veldig små kan også kombinasjonen av type solkrem og sol få noen til å reagere mer enn ellers. Håper du finner ut hva som er grunnen til at gutten din reagerte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå