Lykkebarn og Mathilde Skrevet 4. mai 2007 #1 Skrevet 4. mai 2007 Hei jenter... Trenger litt oppbacking jeg...Er sååå sliten om dagen. For ikke å snakke om natta. Snuppa er så urolig for tida og vil helst ligge oppå meg hele tida. Føler jeg ikke får pusterom overhodet. Mannen min er flink til å ta henne ettermiddag og kveld. Men jeg gruer meg til natta. Når hun våkner bruker jeg opp til halvannen time på å få lagt henne fra meg. Ofte ender det med at jeg sovner med henne på magen når jeg blir for trøtt. Hun er våken store deler av dagen og blir så sutrete fordi hun er overtrøtt. Har noen av dere det sånn også... noen gode råd mottas med takk. er usikker på hvor lenge jeg skal la henne gråte for å se om hun roer seg ned.... Jeg går jo ut i fra at det roer seg om en stund,,, men det er så slitsomt om dagen. Håper hun snart sover litt mer enn 2-3 timer i slengen om natta.
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 4. mai 2007 #2 Skrevet 4. mai 2007 Uff da, dette høres veldig slitsomt ut :-/ Du må jo være stuptrøtt. Klart det tar på når man ikke får søvn, da føles alt i tillegg hundre ganger verre fordi man ikke har overskudd og energi til noe. Får man sove på natten, så takler man det meste på dagen, sånn har det blitt her ihvertfall. Mia var jo også veldig vanskelig på natten i begynnelsen, vet ikke om hun ikke følte seg trygg eller hva det var. Jeg regner med at du også må tenke på at Mathilde ble født såpass mye for tidlig kan ha noe med saken å gjøre, det sa de jo med Mia og datteren din var jo enda tidligere ute. De har nok et enormt behov for trygghet og forsikringer om at alt er ok hele tiden. Hos Mia har det faktisk gått over, hun sover natta igjennom og mer til. På dagen sover hun lite, men på natten kan hu sove kl 22 til 07. Det kom bare plutselig (for tre-fire uker siden kanskje), hun bestemte seg for at natten var kjedelig uansett. Ingen som snakket eller trøstet så mye, etter mat var det bare natta. Kun ny bleie om det var bæsj, ikke lys, ikkeno moro i det hele tatt. Om hun skulle trøstes så prøvde vi å gjøre det uten å ha henne inntil, dvs stryke hodet uten å ligge inntil henne. La henne ligge i sin egen seng hele tiden. Det roet henne og hun sovnet. Jeg satt og sang til henne og fortalte historier. "Åååååå sååå søøøøøøøvniiiiig duuuu eeeeeeeer" mens jeg strøyk panna funka bra ;-) Jeg har jo hørt at man ikke skal la de ligge og gråte lenge når de er så små. Søvn avler jo søvn, så om du får henne til å sove litt mer på dagen så kanskje hun vil sove mer på natten? Det beste tipset jeg har fått hittil er; vil du ha ungen til å sove, gi henne smokk og dytt den inn til hun tar den, og ut på trilletur. Funker hver gang, og hun sover gjerne en time etter at vi har kommet hjem også. Håper ting bedrer seg som jeg er sikker på at de gjør. Man blir så sliten og litt nedfor av å ikke ha nok søvn at det tærer på alt som er. Alt virker så mye verre når man er sliten, så jeg skjønner godt at du ikke er helt på topp nå. Bare husk at det blir bedre, før du vet ordet av det har hun sovet flere timer i strekk og du holder nesten pusten av lykke fordi du ikke helt kan tro det er sant. Stor klem til deg, du er veldig flink som holder ut og fortsetter å prøve. Mathilde har vært heldig med mamma'n sin :-)
måken og vesla Skrevet 4. mai 2007 #3 Skrevet 4. mai 2007 Hei Det høres slitsomt ut. Kanskje du bare skal la henne sovne på magen din? Jeg har lest at for tidlig fødte kan ha ekstra behov for kroppskontakt med mor, og at kroppskontakten er viktig for utviklingen deres. Jeg har i alle fall roet ned ambisjonen om å legge i egen seng osv. Resultatet er at jeg får sove og føler meg ganske utvhvilt og vesla er fornøyd (ikke det at hun er for tidlig født da...).
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 4. mai 2007 #4 Skrevet 4. mai 2007 Uff så slitsomt! Skjønner godt at du blir frustrert jeg. Eneste rådet jeg kan gi er å la henne sove oppå deg dersom det er det som skal til for at du får hvilt ut litt selv også. Det er som de andre jentene skriver, viktig for henne å få masse nærhet og trygghet iom at hun er født for tidlig. Etterhvert så vil hun da bli tryggere på seg selv og trygg på at dere er der for henne og da blir det lettere å få henne til å sove i egen seng. Vi lar ikke Camilla gråte noe særlig i det hele tatt, om kvelden går vi opp til henne gir henne smokken og stryker litt på kinnet og sier natta. Det må vi som regel gjøre opptil maaange ganger men hun sovner til slutt. Sliter litt med at det er for lyst om kveldene, vi har lystette rullegardiner men sola skinner inn mellom dem og vinduet. superirriterende. Når Camilla blir overtrøtt så kan det virkelig være en stor prøvelse. Da skal hun iallefall IKKE lukke øynene, det kan du være sikker på. Da har vugging hjulpet sammen med smokken. Når hun er overtrøtt nytter det iallefall ikke å legge henne alene i sengen sin. Ellers så sovner Camilla på trilleturer, hjelper selv om det bare er en powernap også :-) Men ikke vær redd for å la henne sove oppå deg (om du får sove da) og evt. samsoving. Kan være at hun trenger litt ekstra tid på å føle seg trygg slik at hun tør sove alene lenger :-) Masse lykke til!! Gooood Klem!!! og husk det blir bedre etterhvert :-)
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 4. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 4. mai 2007 Hei. Tuusen takk for god støtte jenter. Dette trengs virkelig akkurat nå. Heldigvis så sover hun i bagen fra rundt 10 hver kveld og sover heldigvis den første økta der. Men det er når hun våkner mellom tre og fem at hun helst vil ligge oppå meg. Jeg har egentlig ikke noe problem med det for vi sover jo godt begge to. Eneste er at jeg beg å merke at hun beveger mer på seg. Så jeg er litt engstelig for at hun skal falle ned. Men samtidig bruker hun jo ganske raskt å gi lyd fra seg så jeg behøver sikkert ikke engste meg så mye. Jeg håper jo at hun også snart skal finne ut at natt er natt og at da skal vi sove. Men kan se ut som det tar litt tid. Ellers kom en venninne av meg innom i sted for å levere noe.Hun skjønte at jeg var sliten så hun tok med seg Mathilde noen timer. Så da var det bare for mor å hoppe til køys igjen og sove noe timer. Skal si det var deilig. Har slappet av litt i sola og nå kommer de straks tilbake. Mannen min mente også at svigers sikkert kunne ta henne noen timer i kveld. Så kan vi kanskje få spist litt middag og kost oss litt i sammen. Tror jammen meg at vi skal takke ja til det ja.
Millapril Skrevet 4. mai 2007 #6 Skrevet 4. mai 2007 Så bra du har fått litt avlastning i dag, det hjelper jo på det. Det er tøft når det blir mye gråt og lite søvn. Vi har enkelte dager hvor vesla ikke vil sove og bare følge med på det vi gjør. Da har hun en tendens til å bli overtrøtt og det er vanskelig å få til noe som helst. Men det går veldig bra om natten hos oss, hun sover på eget rom i egen seng. Vi kan legge henne der og hun sovner av seg selv etterhvert. Jeg støtter meg til rådene fra de andre og håper ting blir bedre for deg. Det har jo en tendens til å ordne seg med de små etterhvert. Lykke til og ta i mot den hjelpen dere kan få. Det høres deilig ut med litt avlastning.
Bellen^2 Skrevet 4. mai 2007 #7 Skrevet 4. mai 2007 Hei Lykkebarn:) Godt å høre at du har fått hvilt litt i dag. Pass på at du ikke sliter deg ut, og hvis du har familie og venner i nærheten som kan bistå litt er det jo bare å takke ja til det:) Sebastian var litt urolig om natten til å begynne med, men da det begynte å gå opp for han at mamma var der for han men det ikke skjedde noe spennende om natten, så fant han ut at han like godt kunne sove. Trygghet og nærhet er viktig og det går nok seg til etterhvert. For min del merket jeg stor forskjell på de dagene da jeg fikk sovet litt på dagen/ettermidagen, det hjalp godt hvis det hadde vært en stri natt. Nå håper du og mannen din sitter og koser dere. Det har dere fortjent:)
Två små trollungar Skrevet 5. mai 2007 #8 Skrevet 5. mai 2007 Så flott at du fikk litt avlasting... det trengs av og til. Og får du ikke sove nok på natta er det fint (nødvendig!) å få en liten dupp på dagen! Amanda sov aldrig mer enn 1,5 timer av gangen de første 5 ukene, og helst på magen til oss, så jeg skjønner veldig godt at det er slitsomt. Det var helt fantastisk når hun begynte å sove 2-3 timer av gangen på nettene, jeg ble et helt annet menneske! Hvis dere begge får sove litt når hun ligger på din mage er det nok like greit å bare la henne gjøre det, trygghet og nærhet er viktig. Det å venne henne til å ligge selv ordner seg sikkert etter hvert uansett! Det er slitsomt en periode nå, men det blir helt sikkert snart bedre! Masse klemmer!
Tussi og Maja Skrevet 5. mai 2007 #9 Skrevet 5. mai 2007 Huff, så slitsomt da. Du får bare ta imot all den avlastning og hjelp du kan få! Så får du bare trøste deg med at det blir bedre etter hvert!
måken og vesla Skrevet 5. mai 2007 #10 Skrevet 5. mai 2007 Har du prøvd bæresele eller liknende på dagen? Noen mener at urolige/utrygge barn blir roligere når de bæres en del på dagtid. Vi bruker en ergo bæresele med nyfødtinnlegg. Hun roer seg veldig fint i den, og noen ganger sovner hun til og med - men det skal godt gjøres å få henne ut av den og over i bagen uten at hun våkner... Vi bruker den mest på ettermiddag/kveld, for på dagen sover hun godt i bagen både før, under og etter trilletur.
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 5. mai 2007 Forfatter #11 Skrevet 5. mai 2007 Hei. I går kveld fikk vi svigers til å ta henne noen timer. Det var deilig så fikk vi litt kvalitetstid sammen. I tillegg så la jeg meg til å sove tidlig. Så i dag har vi en helt ny dag sammen og så langt har det gått fint. Men det virker som Mathilde har litt samme problemer med magen som Mia. Dvs alt for mye luft går ned som ikke kommer opp. Så nå forsøer vi med Dr Browns flaskene og jeg synes allerede hun raper bedre og spiser ordentlig igjen. I dag har hun roet seg fint i vogna og sovet godt. Så jeg tror vi bare må forsøke å få henne til å rape/gulpe bra før hun blir lagt ned så hun sovner ordentlig og ikke våkner igjen med en gang. Måken: vi har henne av og til i babybjørnen. Men hvis hun i utgangspunktet er veldig grinete hjelper det ikke å prøve. Men jeg har ett sp mål til deg. Jeg synes bb er litt tung for ryggen. Hva slags merke bruker du?? Vi har vurdert å kjøpe en ny. Men da må den være bedre for skuldre/rygg for at vi skal bruke en tusen lapp på den. Hvis ikke kan vi like godt benytte den vi har.
Två små trollungar Skrevet 5. mai 2007 #12 Skrevet 5. mai 2007 Ang babybjørn. Jeg har lånt en fra en veninne, hvet ikke hva den heter, men den har nesten som en stor, trekantet, myk "plate" på ryggen, den er enkel å tilpasse både foreldre og barn, og avlaster skulder og rygg veldig bra!
Bellen^2 Skrevet 5. mai 2007 #13 Skrevet 5. mai 2007 Vi har en ikke den nyeste versjonen av Babybjørn, og merker det også veldig godt på ryggen og skuldrene. Sebastian veier nå ca 6,5 kg og både mannen min og jeg kjenner det i ryggen etter ca 30 min. Vurderer å kjøpe en oppgradert versjon eller bæresjal, men det er jo begrenset hvor lenge vi kommer til å bruke det nå når han allerede er 4 mnd. Jeg har ikke helt bestemt oss enda:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå