Gå til innhold

Hvordan er forholdene paa norske sykehus ved foedsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg saa en dokumentar i gaar fra England om forholdene paa engelske sykehus, og jeg ble sjokkert. Der var det enorm mangel paa personnell, kvinner maatte naermest foede i korridorene, og i flere tilfeller foerte tidsmangel til et barns doed (for sein med keisersnitt etc). Rasisme saa vi ogsaa. Helt forferdelig. NHS betaler ut enorme summer hvert aar i pasientskadeerstatning.

Hvordan er erfaringene deres fra norske sykehus, dere som har foedt foer? Har dere blitt godt ivaretatt? Jeg har jo hoert at det kan vaere daarlig tid paa norske sykehus ogsaa...

Jeg skal forresten foede paa SUS i juli.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Fødeavd. på SUS er veldig bra, har født der 2 ganger tidligere og det er ett helt fantastisk personale der.

Skrevet

Jeg synes jeg ble godt ivaretatt under mine to fødsler selv om jeg ikke følte jormdoren under min første fødsel lyttet til meg og tok meg på alvor, så gjorde hun jobben sin og sørget for at alt gikk som det skulle. Dette var i Bergen, en (første) på KK og en på Storken.

Skrevet

Har født på fødegangen på KK i Bergen begge ganger. Synes personalet gjør sitt beste, men de virker fortravlet og stresset.

Synes også at der er hellere skittent på gulve og toiletter. Hele KK virker lidt trøtt og lurvslidt.

Vet, at der er mer personale enn eksempelvis Danmark, som også har virkelig kummerlige forhold.

Skrevet

Jeg har født begge mine på sørlandet og synes oppfølgingen under fødselen var helt fantastisk, var og er ikke engstelig for å ikke bli tatt på alvor der.

Men oppfølgingen etterpå var litt værre, jeg måtte mase på 4-5 forskjellige jordmødre og pleiere før noen endelig tok min bekymring på alvor og bestilte blodprøve av babyen min. Noen timer etterpå lå han på nyfødtintensiven, alvorlig syk, og jeg fikk beskjed om at hvis det hadde gått lenger tid før det ble oppdaget kunne han blitt hjerneskadet....!

Så min erfaring er at de er fantastiske når det står på under fødselen, de tar ingen sjanser og følger godt opp, men de kunne være litt mer ydmyk for mammas bekymringer etter fødselen, all slapphet og spisevegring hos nyfødte kommer ikke av at den lille er sliten og kvalm..

Skrevet

Vi har kjempegod standard på oppfølging ved norske sykehus! Regelen er at ei jordmor skal følge samme familie hele veien, og dersom mor ikke har noen med seg, skal det til enhver tid være noen med henne. Har ikke hørt om noen som har født på gangen her. Jeg har født to ganger på UNN, og syntes oppfølginga har vært god. Før en drar får en snakka gjennom fødselen med jordmor, helst den som var med på fødselen - men det lar seg ikke alltid gjennomføre. Men snakket får man.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Har født på SBHF, og ikke fornøyd...Fikk ikke epidural til tross for at fødselen tok 23 timer, og det mest sjokkerende var at de ikke skiftet laken etter fødselen, så jeg lå i to netter etter det med blodig laken. Æsj.

Skrevet

jeg fødde også på SBHF men jeg var knallfornøyd.vet mange er misfornøyde med barselavd der, noe jeg kan si meg enig i. Selv om personalet ikke satt inne hos meg til enhver tid under fødsel,så følte jeg meg ivaretatt. fikk alt det jeg trengte av smertestillende, legetilsyn og oppfølging av jordmor. Etter fødsel satt en barnepleier inne hos meg mens jeg dusja, ifare for at jeg skulle svime av, søt dame ;-)

jeg tror nok forholdene varierer mye. Kapasitet, personal, tid på året etc. Det finnes helsepersonell som kun er der for pengenes skyld og det vil prege behandlingen de gir oss fødende. det er standardiserte krav til enhver avdeling mtp rengjøring, personell og div rutiner, men selvfølgelig unntak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...