Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

for å unngå såre brystvorter og lignende så er det viktig med godt sugetak fra starten. når en ikke har ammet før så er det jo vanskelig å vite helt hvordan det skal kjennes ut og hva som er et godt sugetak. får noen såre brystvorter, så har de fått for lite veiledning. og mange får såre brystvorter, så si fra på barsel at du ønsker ammeveiledning. :)

mange av vennene mine snakker om amming som om det ikke er så viktig. og mange barn vokser selvfølgelig bra på kunstig ernæring også. men pga jeg vet at så mange ikke vet alle fordelene ved amming ønsker jeg å skrive de her til dere som snart skal få gleden av å bli mor:) gutten min er 11 mnd, men sniker meg inn hit;) gleder meg til neste gang jeg hører til på denne sida, om jeg blir så heldig å bli gravid igjen;) jobber på nyfødtintensiv og nylig hatt kurs:

barnets fordeler:

- nedsatt dødelighet/sykdom/krybbedød

- mindre utsatt for luftveisinf, mellomørebetennelser, mavetarminfeksjoner

- bedre syn

- bedre intelligens/motorikk

- motvirker senere fedme

- motvirker allergi og debualder for allergi

- mindre utsatt for diabetes, inflammatorisk tarmsykdom ( mb crohn og lignende), høyt blodtrykk, cøliaki, leddgikt, kreft (leukemi, mb hodgin, lymfoner). mindre utsatt for nec- er mest utsatt på premature barn og så å si ingen som ammer får dette- en sjelden gang med mme- men ikke uttalt.

fordeler for mor:

- fremmer tilknytning

- motvirker brystkreft, eggstokkreft, leddgikt

- billig:)

-mindre stress, maten er klar til servering;)

- raskere ned i vekt

det har også betydning for melkeprod med stimulering etter fødselen. så dersom barnet vil suge hele tiden så bør den få lov til det. har barnet rett sugestilling skal du ikke bli sår. kan kjennes litt øm, men ikke sår. barnet skal ikke suge på brystvorta, men på areola rundt, det mørke området. dersom barnet er litt trett pga eks litt gulsott og ikke klarer suge så ofte så bør en håndpumpe eller pumpe for å stimulere brystene til sammen iallefall 120 min i døgnet. dersom barnet blir tatt i fra deg etter fødselen så bør du få amme så snart som det er medisinsk forsvarlig. de kjertlene som ikke blir stimulert rett etter fødselen, svinner hen og selv om barnet blir lagt til så mye som mulig etter ei stund så får du ikke mer melk enn det som er blitt stimulert etter fødselen. noe av kjertlene svinner liksom hen og en får ikke opp produksjonen skikkelig. så etter fødselen- amme så hyppig som mulig og så lenge som barnet vil:) da er mye ordnet for en vellykket amming videre;) du får stimulert max brystet ditt til all den melk du klarer produsere, og økedager går bedre senere siden du er max stimulert fra starten:)

dette var dagens lille---ja hva skal jeg kalle det?---info? jeg synes det er viktig å få vite dette før en føder. fikk lite info selv under svangerskapet, og heldigvis for min del så jobbet jeg der jeg jobbet, men synes det bør snakkes litt om før en føder også. :) kanskje det blir snakket mer om hos andre men....

lykke til med fødselen og kos dere med det lille søte barnet deres;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Her var det endel lærerike opplysninger ja!

Skal ikke gi meg på barsel denne gang. Første gang så spurte jeg hvordan sugetaket var, de såg nærmest ikke på og sa bare hun sugde fint. Og sår ble jeg. Det gikk seg til, men var en litt kjedelig start.

Skrevet

Mann kan ofte bli sår uansett, men det går jo over (selv om det ikke føles sånn på det verste

Skrevet

Hører ikke til her enda, men jeg snek meg inn litt. Har vært her før da...

Kanskje du kunne ta ett kurs med barnepleierne på fredrikstad.. der fikk jeg beskjed om at amming gjorde vondt og sånn var det bare. Fikk blødene blemmer og måtte bruke ammeskjold i flere mnd.

Skrevet

Hei!

Tror nå de fleste skjønner det er fordeler med amming, men det er rett og slett noen som ikke får det til. Selv om de prøver.

Og det at barn som er blitt ammet får bedre inntelligens enn de som ikke blir det stemmer ikke. Det er blitt forsket på det for ikke så lenge siden, og det ble ikke funnet noe som tilsa at de som hadde blitt ammet var mer inntelligent enn de som ikke ble det.

Synes personlig det blir mye skremselpropaganda angående amming. De fleste prøver å få det til, og de som ikke får det til synes jeg ikke behøver å få dårlig samvittighet. De fleste som har fått mme er like friske som de som har blitt ammet.

Men er jo fint du skriver om gode tips og teknikker for å amme. Ikke alle som er klar over det, eller får det forklart på barsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...