Anonym bruker Skrevet 3. mai 2007 #1 Skrevet 3. mai 2007 Hvis man drikker et glass vin må man vente 3 timer før man ammer, men hvis man drikker to glass, må man vente 6 timer da??
ScaryMama Skrevet 3. mai 2007 #2 Skrevet 3. mai 2007 Hvis ungen din er over 6 uker så trenger ikke du å vente i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2007 #3 Skrevet 3. mai 2007 Betyr det at man i teorien kan amme og drikke et glass vin samtidig? Ungen er forøvrig 4 uker.
ScaryMama Skrevet 3. mai 2007 #4 Skrevet 3. mai 2007 Ja det betyr det. Hvis du drikker samtidig som du ammer så rekker ikke alkoholen å komme inn i melken en gang. Melken får samme promille som mor har, derfor vil promillen i melken ikke bli så veldig høy. Den lille alkoholmengden blir så videre fordelt ut i kroppen til barnet. Å drikke en gang i blant kommer ikke til å ha noe å si på babyen. Faren med alkohol er at det er vanskeligere for babyer å forbrenne alkoholen. Hvis man da drikker ofte så vil ikke babyer få forbrent all alkoholen og den blir værende i kroppen og kan da gå utover den motoriske utviklingen. Litt alkohol en gang i blant er ikke farlig.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2007 #5 Skrevet 3. mai 2007 Ok, godt å høre. For ikveld hadde jeg så lyst på et glass, pumpet meg først rett etter jeg ammet han for å spare dette til neste måltid. Så har jeg tatt et glass, som var GODT etter 9 mnd i "vin-sølibat"!!! Men merker jeg får litt dårlig samvittighet for babyen, og lurer på om det er greit å amme han om 2 måltider hvis jeg tar et glass til. Neste får han jo på flaske, dvs. at det er ca. 4 timer til jeg skal amme igjen.
Januarjubel! Skrevet 4. mai 2007 #6 Skrevet 4. mai 2007 fra http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=54 Alkohol og amming Generelt anbefales ikke bruk av alkohol under graviditet og amming. Det er likevel viktig å skille mellom alkoholbruk i disse to periodene: Under svangerskapet får fosteret den samme promillen som mor fordi det ernæres direkte via hennes blod. Gravide bør derfor avstå helt fra alkohol, fordi en ikke kjenner det laveste inntak som ikke er forbundet med helsefare. I ammeperioden er forholdene noe annerledes. Konsentrasjonen av alkohol i morsmelken vil være som i mors blod, men barnets promille vil bli lavere, fordi melken først drikkes og deretter fortynnes videre i barnets kropp. Jo yngre barnet er, desto forsiktigere bør man være med alkohol. Nyfødte barn er umodne, med minimal evne til å nedbryte selv små mengder alkohol. Generelle regler om alkohol og amming: Du bør derfor avstå helt fra alkohol til det er gått iallfall 6 ukeretter termin. Dersom du av og til bruker litt alkohol senere i ammeperioden, er det viktig å begrense mengden. Etter inntak av ett glass vin bør du vente 3 timer før barnet igjen ammes. Alkohol lagres ikke i melken. Promillen i morsmelken synker parallelt med nivået i mors blod. Det har derfor ingen hensikt å pumpe og kaste melken, annet enn for å lindre melkespreng.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2007 #7 Skrevet 4. mai 2007 Dytt.... Så slipper vi kanskje 1000 tråder om samme tema!
Blomman Skrevet 4. mai 2007 #8 Skrevet 4. mai 2007 når barnet er fire uker er ikke leveren moden nok til å håndtere alkohol! Les mer om amming og alkohol på ammehjelpen.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå