Anonym bruker Skrevet 3. mai 2007 #1 Skrevet 3. mai 2007 For en fæl ting å tenke om sitt eget barn. Men jeg føler at jenten min enten er litt uintelligent eller skikkelig distre. Føler også at hun har unormal dårlig hukommelse. Trenger ikke gå i detaljer for hvorfor jeg tror dette. Mitt spørsmål er bare om jeg er den eneste som føler slik? Vær så snill..ikke noen stygge ord nå. Jeg vet at jeg ikke burde si/skrive om dette om mitt eget barn men jeg lurer så...
shanty73 Skrevet 3. mai 2007 #2 Skrevet 3. mai 2007 Det er vel ikke uintelligent som er det riktige håper jeg.... Men i allefall er 4 åringer til tider meget distre.. ,ukonsentrerte og noen ganger ganske vanskelige å "prate" med. De har en periode hvor de bare kan prates til ikke med... Dette er pga ved 4 års alder begynner de å "forstå" at de har noen egne erfaringer og de reflekterer og bearbeider sine egne opplevelser uten at vi må "hjelpe" de med dette.. Ergo de er litt "fjerne" i sin våkentid da vi foreldre for en kort sttund siden måtte veilede og fortelle de det meste... Dette varer ganske lenge, helt til de skjønner å kunne prate/ ha en dialog om egne opplevelser..
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2007 #3 Skrevet 3. mai 2007 Takk for svar:) Håper hun bare er litt distre og at det er alderen ja. HI
PrinsesseSjefen Skrevet 3. mai 2007 #4 Skrevet 3. mai 2007 4 åringer kan være ekstremt distre.... Slik har min mellomste vært lenge, og er "dessverre" fortsatt nokså distre (er nå 6 1/2). Jeg trodde det var "alderen", at det ble bedre da hun ble fem (ja, ja, hvorfor jeg trodde det lurer jeg litt på..hehe) To gode eksempler fra henne; Første skoleuka glemte hun matboksen tre ganger (så jeg tok med tre matbokser den fredagen...) En fredag før jul hentet jeg 5 luer fra plassen hennes på skolen.... Storesøstra er 1 1/2 år eldre enn henne. Jeg har nok en tendens til å sammenligne de. Eldste har aldri vært særlig vimsete og er ganske ryddig av seg, så det er tydelig stor forskjell på søsken. Ting må sies mange ganger, men flink er hun, når hun bare konsentrerer seg litt. Kjenner du dattera di litt igjen i min korte beskrivelse av mi?
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2007 #5 Skrevet 3. mai 2007 Det var typiske eksempler på distre vil jeg si. Jeg mener ting som: * vi skal en plass. Hun spør hvor vi skal. Jeg sier hvor vi skal. Jeg tar en test 1 minutt etterpå og spør henne hvor vi skal. Vet ikke sier hun. * Når noen forteller henne noe spennende der hun "normalt" sett skulle vært interessert, bare flyter øynene henne bort og jeg ser hun blir fjern. Hun hører ikke. * Er med på en fritidssyssel. De andre barna (på samme alder) gjør det de har fått beskjed om (de har gjort det gjentatte ganger) mens jenta mi bare står som en påle rett opp og ned og kikker på de andre som et spørsmåltegn. * når hun tegner med andre jevngamle ser jeg at hun ligger litt bak på hva de kan å tegne. * senest idag spurte jeg hva kua sier. hun visste ikke det.. Ja..dette var vel bare pittelitt av det jeg setter spørsmålstegn ved. Takk for svar du siste også HI
Gjest Skrevet 8. mai 2007 #6 Skrevet 8. mai 2007 Jeg tror du har litt for høye forventinger til henne, og at du går i den fellen det er å sammenligne barn. De eksemplene du nevner er på ingen måte unormalt. Vi har prøvd å ta med vår sønn på gymgruppe, men han trives absolutt ikke med den type organiserte aktivitreter. Han ville ikke være med, og ble bare stående å se på. Så virket det på meg som om "alle" de andre barna var så mye mer med enn han. Etter noen ganger og en lang prat med hun som var aktivitetslederen, fant jeg ut at det var JEG og ikke min sønn som ønsket at han skulle være med. At små barn er det som vi oppfatter som distrè er også helt normalt. De har så mye de skal oppdage, og så mye å lære at det blir litt "fullt" oppi hodet innimellom Tegning er veldig individuelt. Min sønn viste ingen interresse for det før han ble 5 år. Før det tegnet han mest kruseduller, men når han først kom i gang og fikk interesse for det, ble han raskt ganske så flink Slapp av, ros henne for alt hun kan og ikke kontrollspør henne om alt mulig. Og for all del: ikke sammenlign henne med andre. Det er unfair. Hun er den hun er, og det er sikkert masse hun kan llike bra og bedre enn andre.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2007 #7 Skrevet 8. mai 2007 tror de fleste 4åringer er sånn, mer eller mindre. Det at hun ikke visste hva kua sier er nok bare det at hun ikke ville svare deg akkurat da f.eks. Jeg bruker å spørre min jente om hva hun har gjort i bhg, og får ofte "vet ikke" til svar. Dette er ikke fordi hun ikke vet, hun vet jo om hun gidder å tenke etter, men av og til er hun ikke så pratesalig at hun vil legge ut om ting hun har gjort. Om jeg spør om hun har husket i bhg f.eks., svarer hun nei, enda jeg VET at hun har gjort det! har ingenting med uintelligenthet å gjøre! Slapp av! De bestemmer når de vil prate, er oppegående 4åringer
Hufsla Skrevet 10. mai 2007 #8 Skrevet 10. mai 2007 skjønner veldig godt hva du mener. Slik tenker jeg av og til med min tre-åring også. Men det er nok fordi jeg henger litt her hvor andre skryter av sine barns ferdigheter (hvilket jeg også gjør da;-)), og andre jeg treffer. Foreksempel at de kan alfabetet, telle, kle av og på seg osv. Min sønn kan sin og søsterens bokstav, han kan litt av tallrekka, men ser ikke sammenhengen med antall enda, kan kle av seg mesteparten, og på seg noe. Når jeg tar meg sammen er han nok helt normal, men andre skryter jo av hva sine barn kan, ikke hva de ikke kan!
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2007 #9 Skrevet 20. mai 2007 Jeg ville snakket med de i barnehagen og spørre om de har inntrykk av ho er ekstra distre. Er ho ikke i barnehagen ville jeg spurt om å få ekstratime hos helsesøster. Det er gidt mulig at det er helt normalt, men viss det er et problem i utviklingen så er det jo bedre etter før en finner det ut.
annipia Skrevet 11. juni 2007 #10 Skrevet 11. juni 2007 trur detta e ganske typisk for 4 åringa æ.. min e værtfall akkurat likens.. vanskeli av å te å skille mellom om dæm e distre eller sein i utviklinga, eller ka d no e syns æ.. men.. går sæ nok te når dæm bli litt større
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå