Coolbela Skrevet 3. mai 2007 #1 Skrevet 3. mai 2007 Jobber 100% som sykepleier. Ikke så fysisk tungt arbeide, men sykler rundt til pasienter da jeg jobber i hjemmesykepleien. Blir fort anpusten og trøtt av å gå i trapper og sykle i litt motbakke. Dessuten har jeg minst 1000 telefoner å besvare i løpet av dagen og 1000 oppgaver å gjøre innen vakta mi er over. Er 40 år, er er mildt sagt råååsliten når jeg kommer hjem til min datter på 11/2 år, til mann og til de 2 andre litt større barna jeg har. Alle er flinke å hjelpe hjemme, men saken er at jeg rett og slett ikke fungerer på noe som helst måte hjemme. Er så inderlig trøtt, føles som jeg har hatt 3 våkenetter i strekk(men det har jeg jo ikke). Feiler ellers ingen ting, har feks ikke bekkenløsning i dette svangerskapet. Kan jeg spørre legen om å få redusert arbeidstiden på bakgrunn av det jeg skriver, eller bør jeg lyve på meg en vond rygg, problemer med søvn om natten, bekkenløsning, vonde kynnere, etc etc. Å lyve er ikke min stil, men, det er sannelig ikke moro å være sååå trøtt og ikke minst GLEMSK og surrete ( spesielt ikke på jobb).Trenger noen stalltips om hva slags rettigheter jeg har?...
❤lille stjerne❤ Skrevet 3. mai 2007 #2 Skrevet 3. mai 2007 Hei! Jeg ville sagt det akkurat som det er. Du er gravid, du har en svært krevende jobb og barn hjemme som trenger deg i tillegg. Det sier seg selv at du blir sliten. Å være gravid er en stor og tung jobb for kroppen, og kan ta mye krefter. Si til legen din at du føler at du trenger hvile en periode, så bør din lege høre på deg og la deg få det uten at du trenger å lyve på deg plager du ikke har. Lykke til og god bedring!
ElinH Skrevet 3. mai 2007 #3 Skrevet 3. mai 2007 'Hei. Jeg har det litt på samme måte som deg, er dødstrøtt og føler at jeg kan sove døgnet rundt. Jeg har to barn på 2og 6 år. Har fått bekkenløsning og er 21 uker på vei. Jeg var hos legen min i forrige uke og sa det som det var, men det jeg fikk som svar var at jeg var gravid og sånt følgte med. Jeg hadde tross alt to barn denne gangen i steden for ingen eller 1 som de andre gangene. Jeg fikk bare være flink til å spørre besteforeldre om hjelp.... Så det ble ingen sykemelding på meg nei... Følte meg som en dr....t da jeg gikk ut fra legen. Så jeg hadde lagt "litt" på for å være helt sikker.... Lykke til!
Coolbela Skrevet 3. mai 2007 Forfatter #4 Skrevet 3. mai 2007 Ja,det er nettopp det som er så typisk.Vi kan ikke basere fritiden vår på besteforeldre eller famile rundt oss. De har nok med sitt.Synes jeg ser en mann klare å gå sånn på jobb!!
Snuppa_00:13 og Gutt_16:28 Skrevet 4. mai 2007 #6 Skrevet 4. mai 2007 Jeg har en ekstra jobb i hjemmesykepleien (annen hver helg) eller jobber jeg på kontoret som ingeniør. Var hos legen pga blødninger i 2 dager og hadde veeeeeldig vondt i ryggen og spurte om å bli sykemeldt fra den ekstra jobben jeg har siden det er tunge løft. Hun mente at jeg burde ta det med ro men sykemelding fikk jeg ikke, det var noe som fulgte ved graviditeten. Jeg fikk rett i fjeset at eneste mulighet var å slutte i ekstra jobben. Tror nok du skal legge litt på ellers blir det ingen sykemelding.
Moder'n-2 Skrevet 4. mai 2007 #7 Skrevet 4. mai 2007 Jeg har også hørt at det å være sliten ikke er grunn til å få sykemelding. Jeg er i kjempefin form, men særlig tidlig i svangerskapet var jeg til tider veldig sliten. Til daglig gikk nå likevel på et vis. Men da jeg ble forkjølet bikket det rett og slett over for meg. Jeg hadde ikke overskudd til å takle en enkel forkjølelse. Legen fortalte da at de ikke gav sykemelding for å være "sliten". Men siden jeg var forkjølet, så kunne hun gi sykemelding for _den_ delen. Jeg syns det var forferdelig merkelig! Skal jeg måtte ta ut ferie for å kunne hente meg inn igjen om jeg blir mer sliten senere i svangerskapet? Eller må jeg overdrive smerter i rygg eller hofte?
Propellmamma til 2 Skrevet 4. mai 2007 #8 Skrevet 4. mai 2007 Jeg har en veldig stressende jobb 10-18 hver dag, og har nå fått beskjed av min veldig forståelsesfulle sjef om å sykemelde meg 20% slik at jeg kan gå hjem kl 16. Så på mandag skal jeg til legen, håper han er like grei da. Jeg er utslitt og svimmel de to siste timene på jobb og har null overskudd til barn, husarbeid og skolearbeid når jeg kommer hjem. Tror dette kommer til å hjelpe mye! Sjefen min mener at dette er et forebyggende tiltak for at jeg skal holde ut til september, hun vil heller ha meg der redusert lenge enn fulltid en liten stund til (Er i uke 19)
Mammatiltoskatter* spire 2016 Skrevet 4. mai 2007 #9 Skrevet 4. mai 2007 Det er helt utrolig at folk må omtrent lyge for å få sykemelde seg når de er så slitne i graviditeten. Greit nok at ikke alle og enhver skal bare få gå og sykemelde seg, men gravide synes jeg ærlig talt at legene kunne tatt mer hensyn til! Jeg ble sykemeldt i januar fordi jeg spyr hver dag og kommer nok til å gjøre det ut svangerskapet, men jeg forstår utrolig godt dere som er sliten og trenger et avbrekk eller mindre arbeidstid.
tjohoy 2 prinsesser + lite frø Skrevet 4. mai 2007 #10 Skrevet 4. mai 2007 Hei! Jeg hadde det som deg- (er også sykepleier) så sliten att hus, barn og mannen måtte bare vike- alt jeg klarte var å gå på jobben! Så nå har jeg gått til legen, alt jeg sa (hadde forberedt en lang tale) "jeg er så fryktelig sliten"; han sa "jaha, da sykmelder vi deg- hvor lang sykmelding trenger du???" Ble så paff, samtidig glad! han sa at det ikke var noen vits i å bruke opp energien min allerede nå og at jeg bare hadde godt av en pause! så nå er jeg sykmeld 14 dager, så kan jeg ringe om jeg har behov for mer! Har stort sett sovet, og kjenner at det gjør godt:)
betty74 Skrevet 4. mai 2007 #11 Skrevet 4. mai 2007 Jeg mener det er så enkelt som dette: Først må man ha overskudd til hjem og familie, så kommer jobben. Hvis joben tar pusten fra deg, er det bedre å få en gradert sykmelding nå enn nå bli fullt sykmeldt lenge før permisjonen og kanskje utslitt til fødselen. Dermed basta! Dusteleger som sier svangerskap er ingen sykdom bør man styre unna. De har tydeligvis ikke greie på hva de snakker om! Etter det jeg leser burde du ha en sykmelding for å holde ut, og er legen din som legen min så får du det utfra de poengene du har lagt frem. Lykke til!!
betty74 Skrevet 4. mai 2007 #12 Skrevet 4. mai 2007 Teit lege! Hadde sett meg om etter en annen!! Hvis du har bekkenløsning, burde det i seg selv være mer enn god nok grunn for en sykmelding.
juni-august-mai gull:):):) Skrevet 4. mai 2007 #13 Skrevet 4. mai 2007 du får rett å slett overdrive litt å evnt dikte opp et elle aent som kan hjelpe deg i å få sykemelding...si du ikke sover om natta å at ryggen værker kjempe mye eller at du er så kvalm å bare spyr det eller at du ikke klarer å gjennomføre jobben din på et ansvarlig vis....du bør sykemelde deg for at resten av svangerskapet skal bli lettere for deg...er i lignende situasjon å jeg er hundre prosent sykemeldt å har en lege som sier at du skal fungere hjemme først å ver en god mor de hjemme å ha overskudd til deg selv så du kan trives:) å alt dette stemmer...
Coolbela Skrevet 4. mai 2007 Forfatter #14 Skrevet 4. mai 2007 Skal til legen tirsdag kl. 13.30 , får se hva det blir til. Snakket med sjefen min i dag, om at jeg kom til å be legen ordne det slik at jeg blir borte litt fra jobb, altså gradert sykemleding. Fortalte sjefen min hvordan jeg hadde det, og han ønsker at jeg kan jobbe halve dagen slik at jeg kan ta unna stell og pleie først. Dermed slipper de å leie inn ekstra folk.Aller helst vil jeg jobbe full dag og har fri feks neste...for da kan jeg sove og bare pleie meg selv og la alt gå i snile tempo.Hente meg inn ett og slett. Men kanskje legen min har noen gode råd?
Hege33 Skrevet 5. mai 2007 #15 Skrevet 5. mai 2007 Jeg jobber som hjelpepleier på ei sykestue med mye løft og gåing hele dagen, har nå fått kraftig bekkenløsning, har måttet ty til krykker den siste uken. Har vært utrolig vanskelig å få tak i lege i ei hel uke, men nå har jeg endelig fått time hos en vikarlege på mandag. Jeg hadde bekkenløsning med min førstefødte også å ble nesten sengeliggende de 2-3 siste mnd før termin. Da ble jeg fullt sykemeldt fra uke 14 allerede. Nå er jeg i uke 19 og har presset meg i det lengste. Er så spent på hvordan denne vikarlegen er og om hun kommer til å presse meg på jobb MED krykker...hva tror dere? Man har jo vært borti de utroligste leger som gjør helt sinnsyke ting, så man er nervevrak før man går dit =(
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2007 #16 Skrevet 5. mai 2007 Her var det mange lange innlegg. Har ikke lest alle dere få ha meg unnskyldt om jeg repeterer. I et tidligere svangerskap var jeg til vanlig kontoll hos legen. Hun spurte hvordan det gikk. Jeg sa som sant var at jeg var helt utslitt da jeg kom hjem fra jobb. Gikk rett til sengs eller satt på sofaen og gjorde ingenting. Hun sa bare" sånn skal det ikke være, jeg sykmelder deg 50% i 14 dager så ser vi om det blir bedre" Jeg hadde egentlig ikke ønske om sykmelding..Ville helst jobbe. Men der var det ingen bønn "nå skal du tenke på barnet ikke deg selv" Så sykemelding blei det Dersom legen ikke vil sykemelde deg så har faktisk arbeidsgiver plikt til å tilrettelegge arbeidsdagen din. Kan du ikke få en bil så du kan kjøre rundt til pasientene? Kanskje du også kan få begrenset noen av de andre oppgavene du har?
Coolbela Skrevet 8. mai 2007 Forfatter #17 Skrevet 8. mai 2007 Jeg sa som det var til legen i dag. Gråt en liten skvett, men det var ekte tårer. Han ville faktisk sykemelde meg resten av svangerskapet, men jeg sa jeg trodde nok at en pause på 14 dager ville gjøre godt, men at jeg etter dette kan jobbe redusert, feks 50% sykemeldt. Ååå, så forståelsesfull han var. Det fantes til og med en diagnose han kunne skrive på sykemeldinga som het "Tretthet i svangerskapet". Så heldigvis slapp jeg å lyve.Og et er slik det bør være.
♥lurelure♥ Skrevet 9. mai 2007 #18 Skrevet 9. mai 2007 Heia coolbela!! Jeg er glad det ordet seg for deg. Lykke til videre og slapp godt av og pust ut:)
nr 2 i oktober? Skrevet 9. mai 2007 #19 Skrevet 9. mai 2007 kjempeflott coolbela!!! jeg ringte legen min etter at jeg hadde vært hos jordmora. og sa det som det var - at jeg var litt sliten nu og at jeg trengte en dag i uka å roe ned på. og så fikk jeg det...
Bdancer Skrevet 9. mai 2007 #20 Skrevet 9. mai 2007 Nei det skal ikke være nødvendig å lyve. Det er jo ikke meningen du skal være utslitt. Jobben skal jo heller ikke gå utover privatlivet ditt, da du har andre barn du har ansvaret for også. Venninnen min som jobbet i barnehage ble sykemeldt fordi hun var sliten. Hun la ikke noe på seg og var veldig lett i kroppen, men ble sliten i hodet. Du kan sikkert også be arbeidsgiveren din om å gi deg litt mindre å gjøre iløpet av dagen. Det skal han/hun kunne legge til rette for. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2007 #21 Skrevet 9. mai 2007 Hva med å si hav du KAN tenke deg at du klarer, men også hve du IKKE klarer, be om en gradert sykemelding for å se det an? En lege skal ikke overprøve det du sier om egen helsetilstand, men også viktig at du sier hva du faktisk KAN klare. Å være gravid, er ingen sykdom. Tror dette er noe mange leger prøver å følge. Og det er jo sant..men plagene som kommer i den forbindelse, og kreftene det tar, må de tro oss på. Beklageligvis tror jeg mye kommer an på hvordan man legger dette fram for legen..utrolig nok.
Sommerfuglmage Skrevet 9. mai 2007 #22 Skrevet 9. mai 2007 Jeg er 100 % sykemeldt og har vært det i flere uker allerede. Jeg har også en datter som fyller 2 i sommer. Jeg har termin 5.oktober så jeg ble sykemeldt tidlig denne gangen. Jeg jobber som lærer og har mye stress og noen fysisk utagerende elever. Legen min spurte om stressforhold hun allerede kjente til, og konkluderte med at det var på tide å komme seg bort. Jeg har en lege jeg er veldig takknemmelig for, og som jeg føler tar seg bryet med å kjenne pasientene sine. Jeg vet at det skjedde en innsnevring av sykemeldinger i forbindelse med graviditet for noen år siden. Etter dette synes det at man er veldig prisgitt akkurat hvilken lege man har. Jeg hadde forsøkt å være ærlig og fortelle at du ikke har det godt nå. Dersom ikke legen vil høre kan du jo kanskje snakke med jordmoren din om en anbefaling? For meg har det kommet frem at jeg venter tvillinger, så jeg kommer nok ikke tilbake igjen. Ikke med det første i alle fall. Kjenner meg godt igjen i den surrete og slitne følelsen (ikke at det har noe med tvillinger å gjøre). Ønsker deg lykke til! Husk at det ikke er alle jobber som er like lette å tilpasse, det bør du også snakke med legen din om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå