Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før i tiden lot de 2-3åringer gå med truse uten bleie inntil de selv skjønte at de skulle bruke doen. Poenget var at når ungen kjente hvor ekkelt det var med våt truse så ville det motivere til en raskere bleieslutt. Hva synes dere om denne metoden? Noen som har prøvd og som vil dele erfaringen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi blir hysterisk etter fire sekunder med våt truse, uten at det har påvirket bleieslutten noe.... Kan jo ikke la henne gå rundt og være "hysterisk" heller synes jeg - det blir straff, da har jeg heller tro på belønning.

Skrevet

Man skal jo ikke være for hard mot et lite barn.men selv øvde jeg med dattern min en ukes tid eller lengre med og gå på potte og si hun måtte si ifra når hun skulle på do med bleie på... så tok jeg bleien helt bort om dagen.og det ble noen uhell de første 2ukene.så hun forsto at det var bedre og gå på do.. men må vel si det sånn at min datter kunne si ifra når hun måtte,hun bare orka ikke når hun hadde bleie. den måten jeg gjorde det på og den måten min datter takklet det på synes jeg var bra. men får man en unge som blir hysterisk og ikke likevel slutter og tisse på seg..burde man kanskje prøve på andre metoder.

Skrevet

Jeg har ikke prøvd metoden, da min ikke er så stor at bleieslutt er helt på trappene enda. Men de har jo kommet med en bleie nå, som føles våt når den er våt, slik at det ikke er så "behagelig" å gå med, som skal hjelpe med bleieslutt. Hva med å bruke den i en overgangsperiode, og så evnt gå over til ingen bleie?

Skrevet

Kommer nok an på barnet og hvordan man gjør det, altså hva en sier og forklarer i tillegg. Vi brukte på en måte denne metoden på eldstemann da han var 2 år og 8 mnd. Han tisset veldig ofte første dag uten bleie og synes det var kjempeekkelt å bli våt, gikk mot oss med bena langt fra hverandre og ville ha nytt på seg. Vi byttet klær på ham og sa bare at neste gang kunne han prøve å si i fra før han tisset så skulle vi hjelpe ham på do og da slapp han å bli våt. Slik fortsatte det vel hver 15-20 minutt i et par timer, vi gjorde aldri noe nummer ut av det, bare byttet på ham og han synes det var like ekkelt hver gang og til slutt tok han poenget og sa i fra FØR han tisset resten av dagen. Neste dag hadde han en 2-3 uhell og så var det gjort, han var tørr og holdt seg plutselig i både 1 og 2 og 3 timer. Hadde jo så klart ett og annet uhell de første ukene, men det var lite, han var nøye på det selv fordi han synes det var ekkelt å bli våt. Må også legge til at vi viste han hadde kotroll på blæren før vi gjorde dette, han hadde alt tisset på do i mange måneder når vi satt ham der, det var bare å få ham til å gi beskjed selv som gjenstod. Denne metoden fungerer derimot overhode ikke på broren, han bryr seg en glad dag i om han blir våt, ser knapt ut til å ense det og synes i hvertfall ikke det er ekkelt, så da går det jo ikke, ville aldri latt et barn gå rundt våt lenge!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...