Gå til innhold

Drar dere nytte av å gå til jordmor??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke begynt å gå til jordmor selv enda, og leser her at veeeldig mange gjør det. Er dette noe dere anbefaler å gjøre? Og hva gjør dere når dere er der? (annet enn man gjør hos legen). Jeg er førstegangsfødende, og har derfor ikke tenkt over at jeg engang kan dra til jordmor:) Hvordan kommer man i kontakt med jordmor? Henvisning fra lege, evt.? Er jeg forresten litt sent ute? (er i uke 17) Mye spørsmål her, men man lurer jo på så mye:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal ikke trenge noen henvisning fra lege. Du kan kontakte legesentgeret ditt og spørre om de har en time-bok til jordmor på stedet ditt, eller kontakte helsesenteret. Du har vel krav til å komme til jordmor uansett. Mange bruker å gå til jordmor og lege annenhver gang.

Skrevet

ta kontakt med helsestasjonen din og si at du vil ha en jordmortime der, trenger ingen henvisning.

Jordmor er spesialist på svangerskap, fødsel og barsel, så hun kan gjerne mer om dette enn almennlegene. Timene hos jordmor er ofte litt lengre enn hos legen, så det er mer tid til "småprat" og spørsmål.

Hos jordmor får du gjort alt det samme som hos legen, unntatt sykemelding.

Legen min anbefalte å ta de fleste timene hos jordmor.

Vet ikke hvor du bor, men jordmordekningen varierer rundt om i landet, så hvis du har tenkt å bruke jordmor ville jeg ringt nå.

Det er ikke noe krav å gå til jordmor =)

Skrevet

Hei!

Jeg ville ha gått annenhver gang til jormor og lege hvis jeg var deg. Det er mye jordmora vet som en lege ikke tenkter på å informere deg om. Jeg gikk annenhver gang når jeg skulle ha nr 1 og hadde veldig stort utbytte av å være til jormor. Hun snakker bl.annet om parforholdet etter fødsel, amming, fødselen osv som iallefall ikke legen min snakket noe om. På den helsestasjonen jeg gikk hadde de også kurs i amming og om fødsel som var gratis å gå på for meg. Jeg syntes det var veldig ok å få med meg det iallefall. Jeg vil anbefale alle førstegangsfødende å gå til jormor noen ganger å nettop fordi hun prater om litt annet enn blodtrykk å magemål...

Skrevet

Jordmora holder bare på med svangerskap og fødsel, doktoren har tusen diagnoser og tilstander å forholde seg til. Opplever med jordmora at ho kommer med svar på det eg lurer på før eg har spurd.

Skrevet

Jordmor er veldig god å ha for førstegangsfødende. Hun har tid til å svare på alt du lurer på, kommer med gode råd og tips og forteller deg ting du ikke en gang har kommet på å spørre om. Fin å snakke med om følelser og bekymringer også. Jeg gikk nesten bare til jordmor under første svangerskap.

Nå når jeg er andregangs kommer jeg bare til å gå til legen, fordi jeg har et like stort ønske som legen om at svangerskapskontrollen skal være rask og effektiv, uten noe pjittpjatt og følelsesprat.

Alt til sin tid!

Skrevet

Takk for alle svar:) Da tror jeg faktisk jeg skal surre meg rundt til å ringe helsestasjonen imorgen. Bli litt bedre forberedt til hva som skal skje:)

Skrevet

Så nå at du bor i Trondheim.

Husk på at det bare er 60% jordmordekning her i byen. Skikkelig kjipt, men slik er det.

Kan godt hende at du ikke får tildelt jordmor på dette tidspunktet. De prioriterer førstegangsfødende, men det er likevel lange ventelister.

skriver ikke dette for å skremme deg, men en liten advarsel slik at du ikke blir altfor skuffet hvis det er fullt på helsestasjonen.

Lykke til =)

Skrevet

Hehe, bra det er noen av oss som er litt oppdaterte:) Jeg får forberede meg på at jeg kanskje blir "jordmorløs", men kan prøve likevel. Heldigvis har jeg en super lege som tar seg god tid, så det skal nok gå bra med meg uansett. Men takk nok engang, for svar:)

Skrevet

aldri savna jordmor jeg..legen min har gitt meg svar på alt jeg har lurt på,så så ikke helt behovet:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...