Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her og leser om flere gravide som er sykemeldt pga stillesittende arb. Ikke misforstå meg, ser problemet. Men jeg som er 27 uker på vei får ikke sykemelding i mer enn to uker. Arbeidet mitt gjør at jeg må gå og løfte kasser på mellon 3 og 20 kg hele dagen. Jeg sitter kun i lunch, ellers løper jeg hele dagen. Pallene som skal plasseres veier mellom 300 - 600 kg.Og ikke tro jeg har noen kollegaer som hjelper til. De vil heller stå ha seg en røyk. Har sagt til lege at jeg ikke har mer krefter når dagen er over.

Så jeg finner det ganske så utrolig at de med stillesittende arb blir 100% sykemeldt gjerne allerede fra uke 20 og ut?????? Forklar meg ?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Skjoenner hva du tenker, spesielt pga jobben du selv har. Jeg jobbet selv som sykepleier med forrigemann og sprang beina av meg og loeftet tungt hver dag. Men stillesittende arbeid er ogsaa belastende, spesielt paa rygg, skuldre, nakke og bekken. Naar man da i tillegg er gravid og hormonene begynner aa tulle med toeyeligheten av muskler og sener saa kan man faa plager og smerter, paa lik linje med de som er aktive hele dagen lang. Smerte er jo subjektivt.

Har du snakket med lege og arb.giver om muligheten om tilrettelagt arbeid? Om du foeler at det blir for mye for deg maa du bare staa paa ditt naar du gaar til legen, ingen kan si til deg at du maa takle ting som du faktisk ikke takler :)

Lykke til fra meg :)

Skrevet

Jeg har hatt både stillesittende og fysisk aktiv jobb i svangerskap, og for meg var det første verst. Slet med bekkenløsning og stivnet helt, klarte ikke å gå i trapper etter hvert og satt med smerter hele arbeidsdagen. Men ble ikke sykemeldt.

Men det har jo ikke noe å si for deg hva andre gjør, hvis ikke du klarer jobben din må du jo få tilrettelagt arbeid eller trappe ned med sykemelding!! Du har ingenting igjen for å slite deg ut frem til fødsel (tro meg, det vet jeg alt om!)

Skrevet

jobbet selv som frukt og grønt ansvarlig, og fant tidlig ut at å løfte fruktkasser hele dagen, det funker ikke. Har en tidligere skiveutglidning, og fikk derfor tilrettelagt arbeid, dvs at jeg ble satt i kassa i butikken.... det var bare å gjøre vondt verre, fikk så intense smerter av å sitte at det funket ikke, så nå er jeg sykemeldt og går til fysio flere ganger i uka fordi jeg har så vondt, sitte klarer jeg ikke lenge av gangen. har fått isjas. har vært sykemeldt siden jeg var 14 uker på vei.... fikk bare forklaringen at ikke alle er skapt til å bære frem et barn, og skal jeg velge å gjøre det en gang til, burde det planlegges så jeg kan trene ryggen en god tund i forveien

Skrevet

Hei

Noe av svaret har du allerede fått ser jeg. Et lite tillegg: Man trenger ikke å blir sykemeldt pga arbeidsrelatert situasjon. For min del går jeg nå 100% sykemeldt pga premature rier, og det skyldes ikke spesielt arbeidsbelastning (har stillesittende arbeid), men bare at kroppen min er slik tenker jeg? Det er sikkert andre svar på dette også.

Jeg håper at legen din kommer på bedre tanker etterhvert, for dette kan ikke være bra for deg i lengden. Kanskje jordmor kan komme med noen gode råd for hva du kan argumentere overfor legen med?!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...