Gå til innhold

Skal du på svangerskapskurs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor evt hvorfor ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal ikke, men har født før (riktignok planlagt KS 10 dager før termin - så jeg har aldri hatt en ri - aner ikke hva det er...). Var på kurset som holdes på kveldstid på brannstasjonen på Lørenskog - syntes ikke det var så bra kurs. Eneste som jeg syntes var veldig nyttig var omvisningen på AHUS etterpå.

Kurset var egentlig en gjennomgang av ting en kan lese seg til selv - og det var veldig fokus på fødsler "etter boka". Skulle ønske det hadde vært mer om det man ikke leser om selv - for det var en del ting jeg gjerne skulle visst om på forhånd.

Skrevet

Jeg har ikke helt bestemt meg, men jeg tror ikke det blir. Jeg er førstegangsfødende, men vet ikke hvor stor betydning det eventuelt har for fødsel. Det går som det går :o)

Satser på å lese og forskjellige opplevelser og hva man kan forvente. Ellers snakke med jordmor når jeg etterhvert skal dit for info om spesielle ting jeg evt. lurer på. Hadde nok gjort det hvis jeg var mer "engstelig". Det er jo forsåvidt god tid enda for å bli det, hehe, men inntil videre sier jeg nei.

Skrevet

Jeg skal på svangerskapskurs!

Ikke fordi jeg nødvendigvis er så engstelig for alt og ingen ting, men fordi det kan være utrolig greit å dra dit, for å få meg ett nettverk med andre som er i samme situasjon som meg! Så vi kan sitte å dele våre erfaringer i svangerskapet osv. som kan være utrolig godt.

Flere jeg har snakket med som har vært på svangerskapskurs er så glad for at dem gjorde det, pga. det sosiale med de andre damene de var på kurset med. Mange av dem har fortsatt kontakt, (fortsatte faktisk og møte hverandre en dag i uken eller noe mindre etter svangerskapskurset var ferdig) fordi det kan være godt å ha noen veninner osv. som faktisk også har barn, hvor det da kansje er lettere å finne på ting i å med at begge må ta hensyn til de samme tingene:)

Skrevet

jeg går, vi skal samlest siste gang på mandag, da har vi hatt kurs 7 kvelder :)

har lært mye og fått nye bekjente, har det har vert gøy :)

vi har ledd mye sammen, så jeg er gla for at vi meldte oss på :)

med oss var det bare førstegangs fødende, mest fordi det er nye info om fødsel og spebarn for oss som aldri har vært mødre før, og for mange av fedrene som aldri har skiftet en bleie i sitt liv.....

har hørt mange morsomme komentarer og fått svar på ting som jeg ikke hadde tenkt på at det er fint å vite :)

Skrevet

Jeg skal ikke. Var før forrige fødsel, og syntes ikke jeg hadde noe utbytte av det.

Skrevet

var ikke sist og skal ikke nå. Ser ikke vitsen med det, rett og slett.

Skrevet

Har ikke fått tilbudet vi. Kunne egentlig tenkt oss det, er tross alt første gangen. Forventet egentlig å høre om det på jordmorkontrollen sist uke (uke 24). Men glemte å spørre om det når jeg var der :b

Skrevet

Nei, var ikke det med førstemann heller!

Skrevet

Vi var på fødselskurs på KK (Haukeland sykehus) i Bergen forrige gang. Veldig nyttig, synes jeg. Mannen min var spesielt superglad over at han ble med, han hadde jo som menn flest ikke lest bøker og vært aktiv på barnimagen.com, og trodde faktisk i likhet med mange av sine kamerater at når en fødsel har vart i 17 timer så betyr det at dama har lagt i fødestilling og presset i 17 timer. Jeg visste ikke at det gikk an å vite så lite om fødsel, han er jo ellers absolutt oppegående. Med andre ord: Jeg anbefaler absolutt fødselskurs, spesielt for mannens del.

Kurset vi var på varte i én dag, en lørdag. Det blir fort fullt, så vær tidlig ute med å ringe KK og bestille plass.

Denne gang kommer vi ikke til å gå, for nå kan vi jo alt :-)

Skrevet

He he, før trodde jeg at når en fødsel varte 17 timer betydde det omtrent at ungen hang halvveis ut i 17 timer... En kan si at jeg ble ganske lettet da jeg forstod at akkurat DEN fasen går meget fortere enn som så! ;o) Men fortsatt forbinder jeg ordet FØDSEL med øyeblikket da barnet kommer UT. Så jeg har ikke tenkt til å skryte på meg noen timesvis lang fødsel nei! Men at det tok så og så mange timer fra riene begynte til fødselen inntraff, dét er noe annet.

Svangerskapskurs? Nei takk. Det får gå som det går, ut kommer'n.

Skrevet

Skal ikke:)

Har født før, og dessuten så ser jeg ikke den store nytten i det. Var ikke på svangerskapskurs sist heller.

Skrevet

Jeg skal faktisk til Jordmor idag. Tenkte høre med henne om når det arrangeres svangerskapskurs i min kommune.

Jeg ser nytten i et slikt kurs med tanke på å bli kjent med flere i samme situasjon. Etter fødselen vil nok endel også møtes hos helsesøster i etterkant.

Jeg er 1.gangs, og lurer jo på så mye, og en omvisning på sykehuset kan komme godt med.

Vi ønsker oss flere barn, og når den tid kommer regner jeg kanskje ikke med å gå svangerskapskurs. Blir liksom et kurs man tar en gang for alle barna man kommer til å få.

Dere som ikke ser nytten i det? Hva synes dere var dårlig med dette kurset? Jeg tenker liksom at jeg vil ha med meg alt jeg kan få med meg i denne tiden jeg.

Skrevet

Var ikke på kurs sist gang, og tenkte da at jeg skulle lese mye og "at det er det mest naturlige i verden".

Denne gangen skal jeg!

Har skikkelig angst etter sist av å ikke håndtere smertene, samt at ting ikke helt var slik jeg hadde forestilt meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...