Canari Skrevet 3. mai 2007 #1 Skrevet 3. mai 2007 Jeg har til nå måttet amme jenta mi (4 mnd) i søvn (også når hun skal ha nattpupp), ellers bare skrål. Nå sover hun egentlig ganske godt, men jeg får ikke sove med henne i senga vår. Hun våkner om jeg prøver å flytte på henne etter at hun har sovnet. Er det noen som har gode tips til leggerutine for å få henne til å sove i egen seng, er vel for tidlig med skrikekur.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 3. mai 2007 #2 Skrevet 3. mai 2007 Babyer legger seg veldig fort til vaner og at du nå som 4 mnd baby skal prøve å vende henne til å ikke ligge sammen med deg,kan bli en prøvelse,men kan også gå veldig bra. Det er ikke fortidlig å begynne med skrikekur når hun er 4 mnd,da kan hun skrike i 30 min,etter det må du gi henne noe å drikke,så kan hun skrike i nye 30 min,mer å drikke osv.
Canari Skrevet 3. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 3. mai 2007 Takk for svar, kvier meg, når hun skriker mye får hun luft i magen og da er ivi i en dårlig sirkel. Noe å drikke, jeg har til nå bare gitt henne morsmelk, mener du det eller kanskje vann?
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 3. mai 2007 #4 Skrevet 3. mai 2007 Hærregud...en lar da ikke en 4 måneder gammel baby skrike i 30 min!!!!! Håper inderlig at du ikke lar ungen din gjøre det, mamma til en stor og en liten.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 3. mai 2007 #5 Skrevet 3. mai 2007 Hvis hun ikke er sulten,så er det vann som gjelder.De kan bli veldig tørste av å skrike.Ja,det er ikke noe kjekt å la dem skrike,men det hjelper.Hvor mange dager du må holde på,kommer ann på hvor viljesterk den lille er.
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 3. mai 2007 #6 Skrevet 3. mai 2007 4 mnd er for liten til skrikekur, og en trenger ikke gå så drastisk til verks før en har prøvd andre metoder. Tar jenta di smokk? Er det forskjell på å legge henne på ryggen og på sida? Hvor er senga hennes i forhold til senga deres?
Gjest Skrevet 3. mai 2007 #7 Skrevet 3. mai 2007 jeg syns det høres helt HØL I HUE ut å ta skrikekur på en 4 mnd unge!!! Det du kan gjøre , fungerte VELDIG bra her.. er å ta kveldstellet som vanlig, og gi litt pupp. Men ikke la hun sovne ved puppen. Når du ser hun er veldig trøtt.. så legger du hun oppe i senga.. Begynner hun å skrike.. tar du hun opp.. og når hun roer seg så er det ned igjen.. Det er iallefall sånn jeg gjør her. Det kan hjelpe å gjøre sprinkelsenga litt lunere med f.eks et teppe formet som en U rundt hodet .. hvis du skjønner.. og tar hun smokk kan du jo gi den å... Jeg syns ikke du skal ta skrikekur.. men hver sin lyst.. =)
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 3. mai 2007 #8 Skrevet 3. mai 2007 Leste i BAM at fra babyene var 4 mnd så var denne skrikekuren å anbefale.Jo,jeg har latt min gutt skrike i 30 min for så å gi ham noe å drikke,uten å ta ham opp av senga.Så et klapp på kinne,det er natt nå,god natt sov godt vennen min.Så går jeg ut.Min gutt skjønte fort at når det var natt,så var det natt og legger seg fint om kvelden.Hender han skriker i noen minutter,men det er ikke ofte.Aldri så lenge som 30 min nå. Forstår ikke hvorfor det er så farlig å la ungene skrike litt.Fortell meg hva som er så skadelig med det?? Vil bare si at de som uttaler seg i BAM er barnepsykologer,så jeg renger med at de vet hva de snakker om.
Canari Skrevet 3. mai 2007 Forfatter #9 Skrevet 3. mai 2007 Hun nekter å ta smokk og flaske, sengen er helt inntil vår. Når hun er veldig trøt er un nesten umulig å roe, men kanskje prøve først å ta henne opp, legge henne ned etc, og se hvordan det går.
Gjest Skrevet 3. mai 2007 #10 Skrevet 3. mai 2007 Jeg tror ikke på alt de barnepsykologene sier jeg.. er stadig vekk noe nytt hele tiden likevel. Men det sier seg vel selv at en liten baby på 4 mnd ikke skal ligge å skrike i en halv time?!?!? Er en grunn for at de skriker.. tenkt å ligge der å skrike en halv time.. må jo føle seg skikkelig utrygge når ingen kommer.. uff..
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 3. mai 2007 #11 Skrevet 3. mai 2007 Fortell meg hvilken skade det kan ta av at ungen ligger å skriker litt. Synes det er merkelig at der er så mange som ikke stoler på barnepsykologer her inne jeg.Hvem vet bedre om babyer og barn enn dem?
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 3. mai 2007 #12 Skrevet 3. mai 2007 Så du velger denne metoden etter å ha lest én artikkel om den? Hva om det stod en artikkel der om at det ikke var farlig å gå fra en baby i badekaret, ville du ha gjort det da? Og bare fordi man er utdanna barnepsykolog betyr det ikke at man vet alt om barn. Ville forresten ikke betegne en halvtime som å skrike litt.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 3. mai 2007 #13 Skrevet 3. mai 2007 Du kan vel ikke sammenligne det å la ungen skrike litt og det å gå i fra det i badet*ler så jeg skriker* Men der er enda ingen som har fortalt hva som er skadelig. Rart at så mange tror de er bedre enn barnepsykologer. Greit at et barn ikke er et barn og bør kanskje tas på forskjellige måte,men av og til finnes det noen grunnregler som vi foreldre kan benytte oss av.
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 3. mai 2007 #14 Skrevet 3. mai 2007 Tydelig at du ikke forstod poenget med sammenligningen, dvs at en skal ikke ta alt en leser for god fisk. Ferbers metode (dvs skrikemetoden) begynner jo aldeles ikke med intervaler på 30 minutter. Dette er fordi gråt er babyens språk...du vet jo ikke hva babyen prøver å fortelle deg. Ja, det kan hende den gråter fordi den er trøtt, men den kan jo også gråte fordi den er sulten og redd. Skal man la en baby som er sulten og redd gråte i 30 minutter? Hvis det ikke var så farlig for unger å skrike litt hvorfor i det hele tatt ta dem opp fordi de gråter? De kan jo bare ligge der og gråte siden de har fått mat og bleie. Og hvorfor skal en ikke trøste en på en liten unge på 4 mnd når den gråter av trøtthet? Den kommer jo bare til å føle seg utrygg til slutt, slik at den gråter av redsel og ikke trøtthet.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 3. mai 2007 #15 Skrevet 3. mai 2007 Nå var det ikke snakk om babyer som ikke er mette og tilfredese på alle måte.Etter slik jeg forstod HI var dette etter måltid at babyen ikke ønsket å ligge for seg selv.Er alle behov som mat,tørr bleie o.l oppfylt,kan en ta slike skrikekurer. Bayene er smarte og vil helst være i fanget hele tiden,noe jeg absolutt ikke har tid til,derfor når jeg vet at han er mett,har tørr bleie,har fått kos i løpet av dagen,så er det natt,da er det natt og det er hans seng som teller. Babyer kan skrike i trass,fordi de vil opp igjen,de ønsker ikke å legge seg,da er det vi som foreldre som bør ta ansvaret og gjøre det som er best for dem og det er gode sove vaner og ligge i egen seng,slik at mamma og pappa også får sove og har tid og overskudd til den lille i løpte av dagen. En annen ting,hs,lege og alle som jeg kjenner at min gutt er så rolig og harmonisk og de ser at han har det godt og får den omsorg han trenger. Føler vel ikke at du har fortalt hva faren med en slik skrikekur gir.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2007 #16 Skrevet 3. mai 2007 Hei! Jeg har hatt samme problem, men skrikekurer er ikke noe jeg er for, bare så det er sagt. Mine barn skal ikke ligge slik å skrike.. men hver sin lyst. Det jeg gjorde for at det skulle bli en så lett overgang som mulig, var å bruke bagen til vogna. Jeg bysset henne i søvn når hun lå opp i denne. La bagen over knærne og vugget. Ikke tungt. Så la jeg hele bagen i senga uten å ta henne ut. Hun sov som regel veldig godt uten å våkne. Kanskje det vil fungere?
Canari Skrevet 3. mai 2007 Forfatter #17 Skrevet 3. mai 2007 Tusen takk for mange svar. Hun har av og til sovnet i vognbagen, om pappan og jeg står og gynger med hver vår stropp. Får se om det kan være en mellom løsning.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2007 #18 Skrevet 3. mai 2007 Hvis du tror at alle babyens behov er oppfylt ved å sjekke om at bleia er tørr og du regner med at den er mett, ja da hadde det vært enkelt.. Alle mennesker, også babyer, har da litt flere behov enn det. Hva med nærhet? Hva med å føle seg tatt vare på? Bare lurer på en ting til.. kan du gi meg oppskriften på å til enhver tid kunne vite hvordan en baby har det? Sånn med en slik 100% sikkerhet at en vet at et lite menneske bare skriker på "trass", ikke fordi en trenger noe..som nærheten til mamma og pappa? jiiiiiz..
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2007 #19 Skrevet 3. mai 2007 Legg som sagt bagen over knærne når du sitter og vugg den frem og til bake. Kjempeenkelt! Ikke vondt i hverken armer eller rygg.... Du kan til og med lese/spise eller hva du enn ønsker...
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 3. mai 2007 #21 Skrevet 3. mai 2007 Hva vet du om babyen er tilfreds eller ikke når den ikke kan si det selv? Kan det f.eks. hende at babyen til HI er redd for å ligge aleine, og det er derfor den gråter? Følger man barnets behov ved å la det gråte når det er redd? Dessuten står det flere steder at skrikemetoden ikke egner seg til så små barn som HIs er, men det er vel ingen vits for meg å nevne det siden det er denne ene artikkelen du går ut i fra. Forhåpentligvis så er ettervirkningene etter en slik skrikekur ikke så store, men akkurat der og da så gjør det jo vondt for babyen å gråte. 5 minutter er greit, men en halvtime er jo mye mer enn det en skal starte med hvis en velger en slik kur.
Gjest Skrevet 4. mai 2007 #22 Skrevet 4. mai 2007 Man trenger ikke ta skrikemetode for å få gode sove vaner.. jeg tar ikke skrikekuren.. lar han så og si aldri gråte.. men han er trygg og harmonisk.. og får den omsorgen han trenger. Og nei , han er ikke en unge som jeg må gå med på armen hele tiden. Og han ligger i sprinkelsenga på eget rom.. så det er faktisk mulig uten skrike kur.. Men det jeg ikke skjønner.. passer liksom ikke at du er for skrikekur.. men mot å være borte fra barnet en natt f.eks.. Jeg tror barnet tar mer skade av å ligge å skrike uten at noen kommer.. enn at de sover hos bestemødre som passer godt på de. Det henger liksom ikke på grep syns jeg da. Og om babyene er smarte.. ja.. men tar man de opp.. roer de.. og legger de ned.. så gidder de til slutt ikke å gråte mer.. for de skjønner at det ikke nytter..
noje Skrevet 4. mai 2007 #23 Skrevet 4. mai 2007 Mi også sovnet med puppen, mye styr med å få henne til å sovne. Tok ikke smokk så hun ville ikke roe seg. Jeg ville prøvd andre ting før skrikekuren. Jeg la henne ned når hun var rolig, viss hun skrek så tok jeg henne opp etter et par minutter, la henne igjen når hun var rolig, opp igjen når hun skrek.... det kom seg etter hvert. Det som gjorde underverker her var et lammeskinn. Når jeg la det i senga så roet hun seg mye mye snarere. Nå synger jeg for henne før hun sovner. Det liker hun kjempegodt, ligger å smiler og roer seg kjempegodt da. (Hun er 5 mnd)
mimmi`80 - 07 & 09 Skrevet 4. mai 2007 #24 Skrevet 4. mai 2007 kan dere senke den ene veggen på senga hennes og dermed sette senga helt inntil deres ? Slik at hennes madrass er tilnærmet likt med deres ? Da kan hun jo ligge i sin egen seng, men likevel inntil deg på en måte. Så kan dere senere ta opp veggen og etterpå sette lsenga litt unna deres seng ?? Har ikke prøvd dette selv, men jeg ville prøvd det selv dersom jeg hadde behov hehe - lykke til (ps, jeg ville nok ikke prøvd skrikekuren som er nevnt ovenfor)
*titte tei!* Skrevet 4. mai 2007 #25 Skrevet 4. mai 2007 jeg flyttet mi jente til sin egen seng da hun var ca 3 maaneder. Jeg ga henne skrikekur, naar hun hadde faatt sitt siste maaltid og stell saa bar det rett i sengen, naar hun begynte aa graate, saa fikk hun graate i ett kvarter, saa gikk jeg inn aa ga henne sutten uten aa gi noe kontakt i det hele tatt. etter 20 min var hun sloknet. naa sovner hun lett av seg selv. Saa nei jeg vil ikke si at det er for tidlig med kur, jeg sover godt i min seng, og det gj;r hun ogsaa. deilig lykke til! det gaar seg til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå