Anonym bruker Skrevet 3. mai 2007 #1 Skrevet 3. mai 2007 Fikk beskjed om dette her om dagen. Ble så redd. Skal på ny undersøkelse på sykehuset om en uke. Flere som har hatt/har dette? Er det det at de reagerer tidlig på slikt, eller kan jeg plutselig ha kreft liksom? Mange tanker i hodet nå gitt.... Noen som kan berolige meg eller har jeg grunn til bekymring?
Snuppa's mamma Skrevet 3. mai 2007 #2 Skrevet 3. mai 2007 Jeg har hatt celleforandring, og har operert bort den ytterste tappen av livmorhalsen!! Dette er ganske vanlig hos kvinner og som regel ikke noe farlig:) Går nok bra det skal du se!!! Lykke til !! klem fra
Mamma Mia ♂♂♀ Skrevet 3. mai 2007 #3 Skrevet 3. mai 2007 Hei Ikke vær redd :-) Det er 4 stadier av celleforandinger og det tar i snitt 8 år før det utvikler seg til kreft. Noen ganger forsvinner det av seg selv, mens andre ganger fjerner de det ved hjelp av en enkel laseroperasjon. Jeg fikk påvist celleforandringer (satdie 2) etter min første fødsel for ca 2 år siden.Var så på et par kontroller for å se om det forsvant av seg selv, noe det ikke gjorde. I mai i fjor fikk jeg fjernet en liten del av livmortappen ved en laseroperasjon. Litt ubehagelig, men ikke så ille egentlig. Tre uker senere ble jeg gravid med gutt nr 2. Merket ingenting til operasjon eller noe under graviditeten. Alt gikk fint og han er nå 8 uker gammel. Tenkte kanskje jeg ville føde før tiden pga operasjonen, men gikk 11 dader over. Har vært på ny kontroll på sykehuset, men ikke fått svar på om det fortsatt er borte. Det positive med dette er at vi får tett oppfølging, så dersom det kommer tilbake oppdager de det raskt og kan fjerne det. Lykke til! Det går npk bra :-)
FuriLaks Skrevet 3. mai 2007 #4 Skrevet 3. mai 2007 Hei du. Vil bare berolige deg litt! Det er veldig vanlig å få celleforandringer og cyster i livmor og livmorhals... ( Er ingen ekspert, men sier bare det gynekologen sa til meg) Det ER forstadiet til kreft, men i de aller fleste tilfeller går det tilbake av seg selv. Jeg fikk STORE øyne da han fortalte meg at jeg hadde en cyste som "bare" var 4 cm! Så forklarte han meg at de ikke blir fjernet før de har blitt større enn 5 cm... Fordi de som regel går tilbake av seg selv. Men man blir jo fulgt opp tettere da. Og det er en grunn for at man skal ha en GU hvert 3. år, så man kan ta kreften før den blir farlig...
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2007 #5 Skrevet 3. mai 2007 Jeg har også hatt celleforandringer og kan berolige deg med at dette er noe legene lett kan behandle. Dette er heldigvis noe som er lett å følge med på, eventuelt behandle og ha kontroll over! (Det er derfor legene er så nøye med å anbefale alle å sjekke dette, siden det så lett kan behandles). Da jeg hadde celleforandringene fulgte legene nøye med om det utviklet seg videre, så jeg sjekket dette jevnlig. Til slutt måtte jeg ta en konisering, dvs at de tar vekk et tynt lag på livmorhalstappen. Dette gikk helt greit, var gjort på ti minutter. Lå litt etter dette, men ikke noe problem. Hvis du må gjøre dette kan du trøste deg med at du er kvitt celleforandringene! Da jeg ble gravid var jeg også litt redd for at livmorhalsen var blitt svekket, men jeg gikk tvert imot ti dager over. Prøv å ta det med ro, dette går bra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå