Anonym bruker Skrevet 3. mai 2007 #1 Skrevet 3. mai 2007 Jenta vår har plutselig fått det for seg at hun skal holde skjeen og spise middagen selv. Regner med at de har latt henne prøve det i barnehagen også, ettersom hun er så gira på det hjemme. Vi lar henne prøve, men det blir bare klin og hun får ikke i seg noe som helst. Hvis vi prøver å ta over og hjelpe henne, blir hun såå sinna. Hva skal vi gjøre? Hun må jo få i seg noe.
Nickeguri Skrevet 3. mai 2007 #2 Skrevet 3. mai 2007 Så flott at hun vil spise selv! Hva om hun har en skje, og du har en skje? Da kan hun jo prøve selv, samtidig som du mater henne litt innimellom. Men bare hvis hun ikke får i seg noe særlig selv, da. Det beste er jo om hun klarer det selv. Med litt øvelse tar det nok ikke så lang tid før hun klarer det selv heller. Men du må nok regne med mye grising en periode, ja........
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2007 #3 Skrevet 3. mai 2007 Det vi har gjort en del er at han får en skje som han bruker, og så sitter en av oss med en skje i tillegg og gir ham litt innimellom. Så fikk han spise selv samtidig som han fikk i seg maten. De blir flinkere etterhvert, men det er viktig at de får øve seg. Er jo bra at hun er så ivrig på å spise selv :-)
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2007 #4 Skrevet 3. mai 2007 Du kan jo kjøpe Babybjørn "gummiforkle" eller hva jeg skal kalle det. Heldekkende kjolelignende sak i plast/gummi. Så kan du jo la henne grise litt.. Forkleet er jo fint å bruke hvis hun skal male også.. :-)
^..^--- Skrevet 3. mai 2007 #5 Skrevet 3. mai 2007 Vi ga jenta en barnegaffel (selv om oldemor syntes det var kjempeskummelt) har gått knallfint! Hjelper til å stikke på maten, så putter hun selv i munnen, hun er nå en kløpper, spiser youghurt med skje nå nesten uten å grise og er 16 mnd! Er stolt jeg:)
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2007 #6 Skrevet 3. mai 2007 sønnen min er også sånn..nekter helt å bli mata.. Men jeg synes han klarer det ganske fint ganske fort i grunn..Er han sulten nok og det går for tregt så bruker han hendene litt også. Godtar ofte at vi hjelper til med å stikke gaffelen i maten for han og så lar han holde gaffelen selv og putte i munnen.. Anbefaler gaffel fremfor skje..Tror man bare må la de spise selv..og får de ikke i seg noe særlig får det heller være..må jo trene seg for å klare det da!
Mamma So Skrevet 4. mai 2007 #7 Skrevet 4. mai 2007 Ja, barnegaffel er tingen for middagen, for skjeen blir bare snudd opp ned på vei til munnen (kun klissete frokostgrøt sitter fremdeles på etter en slik snu-operasjon Hun får litt hjelp til å feste ting på gaffelen. Noen ganger tar hun maten opp med hånden og trer det på gaffelen for så å føre denne inn til munnen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå