*We68* Skrevet 3. mai 2007 #1 Skrevet 3. mai 2007 jeg var til ekstra UL fordi det var minus på veksten for 5 uker siden, så var jeg igjen på mandag og da er minusen 19%. jeg skulle komme igjen om 14 dager, for det var ikek vits i å komme tidligere enn med 14 dager mellom målingene. Noen som har peiling på hva som skjer om det har øket mer? blir man satt på med en gang, eller venter de til langt over tiden. Jordmora sa de så hvordan ungen hadde det, og nå har h*n det fint ja, men tar lite næring til seg om det øker mer da. Og bedre for ungen å komme ut om den ikke tar til seg næring. Skjønner ikke hvorfor de ikke gjør det tidligere jeg da når 14 dager før også er under normalen for terminen.
Coolmommy**080607*overtid* Skrevet 3. mai 2007 #2 Skrevet 3. mai 2007 Jeg hadde dette på min første.Han hadde et minus på 20%.Han økte litt på tre uker,husker ikke hvor mye. Da han kom på termindatoen veide han 2780g og var 47 cm.Da han ble født viste navlestrengen seg å være tynn.Ennå kan ingen fortelle meg hva som skjedde,men dennegangen vokser lillegull som normalt. Håper du får en økning du også til neste kontroll. Lykketil. Tror nok lillevennen egentlig har det bra,vil vel bare ikke bli for stor for fort.
Jeenie Skrevet 3. mai 2007 #3 Skrevet 3. mai 2007 hadde minus 4% siste gang jeg var på ul... men det var så lite at det ikke var noe å bry seg om.. 4% utgjør visst 125 gram på fødselsvekta
Lynet Skrevet 3. mai 2007 #4 Skrevet 3. mai 2007 Hei Dette skjedde med meg i mitt forrige svangerskap. I uke 23 var jeg på ultralyd og de fant ut at babyen hadde et vekstavvik på minus 10% (vekstretardert). Jeg ble innkalt 14 dager etter for en ny sjekk, men jeg var så nervøs at jeg fikk komme inn en uke tidligere. Da var det en super lege som gjorde ultralydundersøkelsen. Han fortalte hva de sjekket for å finne ut hva avviket kunne skyldes. Han fant ingen misdannelser på babyen eller morkake som kunne forårsake dette. Vest skulle følges ekstra opp i svangerskapskontrollene. Da jeg hadde tre uker igjen til termin ble jeg sendt til sykehuset da magen kun hadde vokst 1 cm på 5 uker. På ultralyd fant de ut at avviket nå hadde økt til over 30%. Heldigvis hadde jeg en veldig aktiv baby i magen, så jeg følte meg ganske sikker på at den hadde det fint likevel. Etter dette skulle jeg inn til UL hver uke, samt CTG 3 ganger i uka for å følge opp. Jeg ble innlagt på sykehus 5 dager før termin pga svangerskapsforgiftning, og fødselen ble satt igang dagen før tremin. Vi fikk ei lita jente på 2670 g og 45 cm. Hun var frisk og fin og veldig aktiv. Det er hun idag også - 2 år etter. Hun er fortsatt mindre enn sine jevnaldrende, men det hemmer henne på ingen måte. I mitt tilfelle fikk jeg ikke noe svar på hvorfor hun var lita. Kunne være forkalkninger i morkaka (som forøvrig ikke var mer enn 400 g - veldig liten fikk jeg høre). Ett par jormødre mente at det var en forsvarsmekanisme for at kroppen min ikke skulle ha større barn. Jeg er nå gravid med nummer to. Skal på en ny UL i uke 25 for å sjekke tilvekst på babyen. Jordmor sa at man pga ny forskning utelukker forkalkninger i morkaka som årsak til vekstavvik (minus). Vet ikke helt om jeg svaret på det du spør om. Jeg fikk iallefall en beskjed jeg håper du også vil følge. Dersom du merker forandring i aktiviteten til den lille i magen, så ta kontakt med jordmor, fødeavdeling. Du kjenner den lille best. Ikke gå å vær bekymret.
Gjest Skrevet 3. mai 2007 #5 Skrevet 3. mai 2007 Jeg hadde vekstavvik på 20% på babyen. Hun ble født (fødselen ble ikke startet) 21. april. Hun målte 2700 g og 48 cm, så det stemte overens med vekstaviket. Grunnen til dette aner jeg ikke...
*We68* Skrevet 3. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 3. mai 2007 jeg har født 3 ganger før, ,men aldri målt slik fordi jeg ikke har vært på ekstra ul de gangene. kun med første mann da var jeg til ul dagen før jeg fikk og de målte han til over 4500 gr..kom ut 3100 og 48 cm dagen etter. nå var jeg inne for å sjekke morkaka om den hadde flytta seg , derfor ny måling. men andre ungen jeg fikk var 3200 og 49 cm..siste litt større. så jeg får vel bare små unger mener jeg da.
Kristina18 Skrevet 3. mai 2007 #7 Skrevet 3. mai 2007 uff, blir litt beskymret når jeg sitter her å leser.. jeg var på UL for noen uker siden for å sjekke om jeg lekte fostervann (noe jeg ikke gjorde) da hadde dem funnet ut at ungen hadde 7% i minus på vekst. dette sa dem ingenting om til meg, så jeg hadde ikke sett det før jeg kom på sv.kontroll her om dagen og jordmora begynte å spørre meg hva grunnen til det kunne være og når jeg skulle tilbake på ny sjekk.. men ingen av dem sa noe om det, så jeg fikk ikke noe time der jeg skulle komme på nytt å få skjekket det? hmm..
Lynet Skrevet 3. mai 2007 #8 Skrevet 3. mai 2007 Hei Kom på en ting til. Når jeg var på sykehuset forklarte de meg at de ville vente lengst mulig med å sette igang fødselen. Dette for at babyen skulle få sjangsen til å vokse mest mulig før fødselen. Når babyen er liten blir fødselen en noe større påkjenning enn for babyer med mer normal størrelse. Men samtidig gjorde de vurdering på hvor babyen ville ha det best - i eller utenfor magen. Da jeg fikk svangerskapsforgiftning var saken klar og fødselen ble satt igang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå