16 mnd mellom Skrevet 3. mai 2007 #1 Skrevet 3. mai 2007 Jeg har en datter på 3 1/2 mnd som vokser som hun skal, men siste tiden har jeg hatt mindre melk, spesielt på kvelden. I går ammet jeg 1 minutt på ene brystet og det andre var tørrlagt før hun startet å drikke. Da måtte jeg ty til flaske med mme. Er det vanlig å få mindre melk på kvelden ? Er det ok å gi et flaskemåltid så lenge hun ikke vokser mer enn hun skal. Og kan jeg begynne med 4 mnd grøt to uker før tiden istedet kanskje ? Takknemlig for råd !
2_TETTE Skrevet 3. mai 2007 #2 Skrevet 3. mai 2007 Hei du. Jeg hadde det som deg forrige gang. Jeg har 18 mnd mellom mine:) og med gutten min begynte jeg med mme på kvelden etter 7 uker. Hvordan reagerer hun på kvelden? Det vil alltid komme litt melk ut av brystet om enn bare noen få dråper. Hvis du vil unngå å bruke MME (for å slippe flaskestyret) kan du bare amme ofte på kvelden, så ofte hun vil ha. Det er valig å ha mindre på kvelden men kan hende du må amme hver time for å få opp produksjonen. Begynner du å gi MME hver kveld vil jo etterspørselen væe mindre. Jeg mista all melka etter 6 mnd sist fordi jeg ga mer og mer flaske. (men sleit noe forferdelig med amminga da) Nå går amminga bedre og jeg gir bare mer byrst og oftere om kvelden. Enda jeg ammer nesten bare fra det ene brystet, for det andre har jeg nesten ikke melk i. (pga brystbetennelse og sånn sistgang) Så jeg fullammer nesten på et bryst jeg. Selv om kvelden:) Lykke til. Men husk, gjør ikke noe om du gir MME hvis du vil det, for man trenger å hvile seg litt også.Uansett har barnet ditt det bra:)
Gjest Skrevet 3. mai 2007 #3 Skrevet 3. mai 2007 Dette måtte vi ty til for gutten vår trengte masse mer melk enn jeg klarte å produsere, og jeg prøvde virkelig alt. Da vi ga en flaske før senga sovnet han godt og vi fikk noen deilige timer voksentid. Jeg synes det var fantastisk, men dette må du avgjøre selv. Noen sier det går ut over melkeproduksjonen, men hvis du ammer så ofte som det virker du gjør (og er tørrlagt), betyr det at babyen suger alt den kan og fortsatt trenger mer. Jeg ville absolutt spedd på litt. Det er også veldig viktig at du drikker masse i løpet av dagen. Jeg undervurderte dette litt, men oppdaget etterhvert hvor viktig det er. Det er jo helt logisk. Dessuten, om du gir en flaske får du hvilt deg og dette hjelper positivt på produksjonen. Da vi startet med grøt ble alt dette mye lettere og vi kuttet ut flasken, da hadde jeg nok! Lykke til.
Lille søtnos Skrevet 3. mai 2007 #4 Skrevet 3. mai 2007 Les denne artikkelen http://www.babyverden.no/templates/Article____12123.aspx
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2007 #5 Skrevet 3. mai 2007 Hvordan vet dere at det er lite melk på kvelden? Den melken som babyen får i seg på dagtid er mer som en tørsteslukker, det er melken på kveldstid som har mest næring. Det er vanlig at babyer har "rotetid" på kveldstid, det kan virke som om de er sultne hele tiden. Min baby på 3 mnd har nesten hver kveld en periode hun spiser omtrent hele tiden. TIl slutt roer hun seg og sover 6-10 t før neste måltid. Jeg vil tro det er vanlig at puppene følesmer slunkne på kveldstid, men de vil aldri bli tomme. ps.Det er et bra innlegg om dette på ammedebatten
16 mnd mellom Skrevet 4. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 4. mai 2007 Tusen takk for supre svar. Det å drikke nok kjente jeg traff meg - med to små blir det lett å glemme seg selv, så jeg skal for det første prøve å drikke mer, ja. Har gitt tillegg to ganger nå, hun drikker bare 0.5 dl (i tillegg til det hun har fått ut av begge brystene) og virker ikke hysterisk sulten, så da er det kanskje lurt å la være tillegget - så lenge hun ikke gråter. Og som linken med artikkelen - amme hyppigere på kvelden. Det regner jeg med skal løse saken for meg. Men igjen tusen takk for svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå