Gjest Skrevet 2. mai 2007 #1 Skrevet 2. mai 2007 Hjelp! Gjør vi noe dumt her? Jeg ammer fortsatt på natten, ca en til to ganger. Bør vi avvenne han nå eller kan det gå seg til ettersom jeg vil avvenne helt ved ett år? Tenker litt på dette med tennene hans også. På dagen sovner han fortsatt til puppen! Er det flere i min situasjon? Råd mottas med takk!
Nettemor m/JENTENE ;) Skrevet 2. mai 2007 #2 Skrevet 2. mai 2007 Jeg har natteammet de to elste til de var 11 mnd og 13 mnd. Da var det helt slutt på amming. Natteammer forsatt yngste og ho er ti mnd nå. Men nå vil gubben ha slutt på det så han har sagt han skal ta skrikenettene. Men jeg gruer meg. Ang. tenner så har ikke mine fått tenner før 11 mnd-12 mnd. Men yngste fikk i 7-8 mnd alderen. Så har egentlig ikke tenkt så mye på det. heller det me å få nok søvn når man må opp med to andre kl halv syv om morran.
term10.05 Skrevet 2. mai 2007 #3 Skrevet 2. mai 2007 Kommer jo litt ann på om du synes det er greit å amme på natta... Noen slutter kanskje av seg selv, men det er nok de færreste. Jeg sluttet å amme jenta vår på natta for to uker siden. Hun er 8 mnd. Regnet med noen våkenetter, men det gikk utrolig greit og da er det i alle fall verd et forsøk. La henne på eget rom og ga henne litt vann av flaske + tutt når hun våknet. Hun sovnet fort igjen og virket i grunn ikke sulten i det hele tatt. Fortsatte en uke med et sent kveldsmåltid (kl 23), men nå har jeg kuttet ut det også. Helsesøsteren her sa at det ikke var lurt å amme på kvelden etter tannpuss og at det bare ble vanskeligere å få barnet til å sove rundt jo eldre det ble. Vel, i alle fall verd et forsøk :-)
Nettemor m/JENTENE ;) Skrevet 2. mai 2007 #4 Skrevet 2. mai 2007 Ehh.. råd hvis du vil slutte er at han skal ha minst 2 faste måltid om dagen med fast føde, passe på at han spiser godt om kvelden. Å du høres ut som du er lik meg så da lar du kanskje han sovne med puppen i munn. Det skal du ikke hvis du skal ha han til å sove lengere (helst hele natta ) Så for å få henne til å sove til 5 om morran før jeg ammer igjen så ammer jeg siste måltidet i stua gir jenta til pappaen og han legger henne. første natta gråt hun i 10 min og sov til 5. Vanligvis våknet hun mellom 11 og 12 første gang. Så er det bare å trøste uten pupp om natta, la pappaen gjøre det. Jeg er hønemor så har ennå ikke klart å fullføre annet enn at han legger henne dette fordi det kun var de 3 første kveldene hun gråt. 10 min 5 min og 2 min. Lykke til
Gjest Skrevet 2. mai 2007 #5 Skrevet 2. mai 2007 Ja, det med søvnen er det verste. Så det må bli en avvenning med skriking da? Hadde håpet i det lengste at vi kunne unngå det, men skjønner at det antakelig må til. Leste nå i mellomtiden dette på ammehjelepen om nattamming (til trøst for andre?), her står det forresten at det er sjelden det blir hull i tennene pga nattamming: "Nattamming de første månedene, er viktig for barnet. Utskillelsen av det melkeproduserende hormonet prolaktin er høyere om natten, og melken er fet og god. Fullamming, som inkluderer nattamming de første 6 måndene etter fødselen beskytter også mot graviditet, så fremt moren ikke har fått igjen menstruasjonen sin. Det er helt naturlig at barnet ammes, også på nattestid. Det vil være ulikt for det enkelte spedbarn hvor mye og hvor lenge nattammingen fortsetter,og også forskjellig fra mor til mor eller familie til familie hvor lenge en kan, eller vil fortsette å amme barnet om natten. Noen opplever dette som en ekstra kosestund mens andre synes det blir slitsomt etter hvert. Sikkert er det i alle fall, at en ikke kan forvente at barnet sover natten igjennom og ikke dier, før det er minst 6-7 måneder. Nattamming før det er både forventet og naturlig. Selvsagt er det også naturlig etter denne alderen, men barnet kan etter hvert klare seg uten maten. Likevel våkner de ofte for kosen sin del. Nattamming gir svært sjelden hull i tennene; mer om det kan du lese her... Det er opp til deg selv å velge når du vil avslutte å amme på natt,- som ikke trenger bety å slutte å amme. "
Blomman Skrevet 2. mai 2007 #6 Skrevet 2. mai 2007 du avgjør selv når du vil nattavvenne ;_) og for tenne er det ikke farlig! Nattammer min på netsen 16 mnd en-to ganger pr natt jeg se http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=71
ceso Skrevet 2. mai 2007 #7 Skrevet 2. mai 2007 jeg sluttet med nattamming da datteren min var 5 mnd jeg da selvom jeg fullammet henne til hun var 6 mnd. jeg ammet henne til hun var 13 mnd, men da sluttet hun selv gitt.. bare så stygt på puppen min og sa "mamma, æsj" og det var det...
Anonym8579 Skrevet 2. mai 2007 #8 Skrevet 2. mai 2007 Jeg nattammer ennå og Mathias er 10 mnd gjør meg ikke så mye så lenge han sovner rett etter nattpuppen.. Nå vil Mathias kun ha pupp på kvelden før han skal sove, og om natten, så har ikke lysst til å kutte ut nattammingen før han gjør det på egenhånd. Bedre å amme om natten enn å bare amme det lille han spise før han skal sove synes jeg da..Men det er meg Du er ihvertfall ikke alene om å nattamme store babyer )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå