Gå til innhold

Trollmor:)


lille-snupp

Anbefalte innlegg

Hei.

Lager en egen tråd jeg, sånn at jeg ikke roter så fælt på den "her -sniker-jeg-meg-inn" tråden:)

 

Vet egentlig ikke hvorfor de bruker gips og ikke gikk direkte på skinner...Er vel sikkert at det er enda mer stabilt tenker jeg. Siden Synnes hofte var sklidd opp i kroppen brukte vi mye tid og krefter på å trekke den ned, så er vel fort gjort at den ville sklidd opp igjen ved bleieskift og sånn frykter jeg. Hun har svært underutviklet hofteskål på den ene siden, kan knapt kalles en skål. Er som en brusk/beinklump som forhåpentligvis vil utvikle seg til en skål... Den var visst helt flat, om du skjønner..?

 

Sånn som hun er gipsa nå aner jeg ikke hvor mange grader det er, men ser ut som det er rett vinkel fra kroppen og rett ut liksom, som et hjørne, ogrett vinkel i knærne også, så hun er veldig brei! Med den forrige gipsen klarte hun å sitte litt selv på gulvet, men det går ikke med denne.

 

Synes på en måte at det her hoftestyret er noe skikkelig piss og skulle ønske det ble oppdaget tidligere, men samtidig er det jo tvilsomt om putebehandling hadde hjulpet, og da hadde vi jo gått glipp av de første 4 mnd med skikkelig kroppskontakt også.. Og jeg kan se for meg at det hadde vært orntlig pyton å ligge i strekk med en enda mindre baby! Har hørt om ei som lå i strekk da ungen var 2 mnd, og det må jo være umenneskelig!!!

 

Er veldig glad vi fikk barnehageplass, er ca 150 m fra utgangsdøra vår faktisk:) Synne skal få oppfølging av fysioterapeut i barnehagen slik at hun får trent ornlig der, og så skal fysioterapeuten lære de ansatte litt. Er liksom litt skummelt å skulle overlate ansvaret til dem i barnehagen i tilfelle de er litt sløve med skinnene eller røffe under bleieskift.. Ingen hadde for eksempel fortalt meg at et hoftebarn ALDRI skal løftes etter beina under stell for eksempel.. Det har da selvsagt jeg gjort helt til vi fikk gips, og frykter at barnehagepersonalet kan gjøre det samme:P *grøss* Er mye rart man skal bekymre seg for:)

 

Målte de vinklene i "trollungens" hofter da dere fikk skinnene på? Hadde vært "gøy" å sammenligne litt... Synnes vinkler da hun fikk gipsen var 22.9 i den friske hofta og ca 36 i den syke. Etter 2 mnd med gips var den syke gått ned til 31,4 grader. Legene her vil avslutte behandlingen når den syke hofta når 25 grader ( noe de mener vil ha skjedd i juni). Synes det er litt snålt, siden jeg hører at de andre steder avslutter behandlingen ved 30 grader...Har du hørt noe om dette eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei igjen;-)

 

Det virker på meg som om dere får mye bedre oppfølging enn oss.... fikk time hos fysoterapeut, men hun hadde aldri hatt barn med gips/skinner tidligere så hun sa vi bare skulle la henne ligge på gulvet, hun sa ikke noe om trening e.l...... Spurte henne om dekning av vogn, bilsete etc etc men da måtte jeg høre med nav, hun sa pga at det var under 2 års varighet hadde vi egentlig ikke krav på noenting....

 

Den legen som brukte 4 mnd fra å lese klar tale på røntgen, skulle skrive legeerklæring på brnh-plass for oss (noe vi måtte finne ut selv at vi hadde krav på). Viser seg at han har skrevet feil..... ikke verdt noenting (samboeren min dro til brnh-bestyrer i går), hun måtte gi samboeren min standardbrev så han kunne gi den videre til legen. Jeg hadde skrevet med et brev sammen med legeerklæringen, og denne var visst riktig skrevet (han hadde ikke referert til brnglovens § 13 engang.......), så så vanskelig var det.

 

Vet ikke så mye om hofta til Margrethe, bare at legen sa det var en alvorlig hoftedysplasi og at hun ikke fikk blodgjennomstrømning slik at hoftekulen hadde råtnet hadde ikke noe blitt gjort. Aner ikke om gradene, skal spørre neste gang for enig at det er artig å sammenligne litt. Legen vår mente vi skulle prøve med skinner først, men være veldig forsiktig. Hvis effekten uteblir, blir det gips. Så er nok som du sier at det er for å låse de helt fast. Margrethe skal også få enda breiere innstilling på skinnene neste gang, er nok vanlig at de tar det sakte med sikkert.

 

Ellers er babyen min også innfunnet seg helt med situasjonene, hun smiler og prater hele tiden! Skjønn baby du hadde forresten, var så fint du sendte den linken med bilder før vi dro til sykehuset, da var vi liksom litt forberedt. Var så fint å se det bildet der hun smiler fra øret til øre tross situasjonen!

 

Uff, dette ble langt;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...