Gå til innhold

vena cava syndrom??

♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er d me å ikke ligge for lenge på rygg og sidene på natta?? (etter uke 20)...Lest mye om d.. Er d når d gjøe vondt du skal snu deg eller kjenner du d ikke, eller???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt at noen av nervene kan komme i klem.

JM sa at jeg ville merke ubehag og snu meg i søvne, før det ble farlig.

Skrevet

ok, thanx:)

Skrevet

I 6. måned har livmora blitt så stor og tung at den delvis klemmer av vena cava når du ligger flatt på ryggen. Vena cava er hovedåren som fører blod tilbake til hjertet fra kroppen. Hvis den klemmes av kommer det mindre blod tilbake til hjertet og hjertet har dermed mindre blod å pumpe ut i kroppen. Dermed blir du svimmel, og kan besvime hvis du blir liggende for lenge på ryggen. Jeg merker det med en lett trykkfølelse/ ubehag i hodet. Når du sover på ryggen kan du besvime uten at du merker det. Det er ikke så bra, ettersom babyen også vil få for lite oksygenrikt blod.

Du kan trygt ligge på sidene. Det er godt å ligge på siden hvis du støtter det øverste beinet ved å legge en pute mellom knærne!

Skrevet

vena cava er den store blodåren som fører blodet tilbake til hjertet. Når livmora blir stor, presser den på vena cava, slik at blodet ikke kommer fort nok tilbake. Da blir man kvalm, uvel, kaldsvetter osv. Men som du sier; sover man, ordner kroppen opp i dette selv og man snur seg.

Skrevet

D er visst etter uke 20 d må passes på. Stod d i gravid iallfall=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...