Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg var hos jm i dag kom helsesøster inn og fortalte at en dame akkurat hadde født på sofaen.Ambulansepersonalet var helt fortvilte (!) og visste ikke hva de skulle gjøre.De hadde ingen jordmor med når de kom, og ikke hadde de avklipertang for navlesnoren. Det hadde heller ikke min jordmor å kunne bistå med.Jeg må si jeg er sjokkert og er ikke med på at det går an å praktisere slik når man ringer inn og gir beskjed om snarlig fødsel. Skremmende synes jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der er bare tull.. Alle ambulanser som er i profesjonell tjeneste har fødeutstyr i bilen, så akkurat den er litt rar.. Dessuten er jo ambulansepersonell trent til å ta i mot unger..

Skrevet

Enten eller så er de ikke utdannet.. For det skal ikke skje.. Hadde de sjekket rom nr 3 i utstyrssekken sin så hadde de hatt fødesettet der..

Skrevet

Jeg refererer bare til hva som skjedde der i dag, og historien var nok ikke tull.Tviler på at noen parter ønsket seg denne situasjonen.

Skrevet

Blir mange svar fra meg.

AMK sender stort sett ALDRI uerfarne folk ut på en fødsel uten jordmor. Da skal de ha jobbet i faget LENGE om de får reise ut på slikt alene. Stort sett ALLTID med jordmor når de får beskjed om fødsel..

Grunnen til at jeg vet dette og kjenner til det er fordi jeg har vært med en del og kjørt på legevakta i Oslo, sittet på AMK og jobbet tett med ambulansen før jeg ble sykmeldt..

Skrevet

Hørtes merkelig ut..

De HI forteller om er nok et skikkelig unntak..

Skrevet

Jeg har fødselsskrekk.... Takket være historien jeg var så dum å lese ble det ikke bedre... Hjjeeelp! Hva gjør jeg nå da!? Har over en time til sykehus! Vil ikke føde hjemme med uvitende folk!

Skrevet

HI

hvor bor du?

Skrevet

Er vel mulig at helsesøster framstilte situasjonen som litt mer "fortvilet" enn den egentlig var? :) Vet ikke hvordan ambulansepersonell håndterer det når fødselen har skjedd på sofaen hjemme, men har en søster som var litt opptatt av dette med ambulansefødsler, kanskje for min skyld, og som spurte ut alt hun kom over av ambulansepersonell. Hun fikk uansett beskjed om at førsteprioritet er å få den fødende og barnet til sykehuset, og at de ikke vanligvis klippet navlestrengen. Bor i et stort fylke, med få sykehus, er endel som føder i ambulanser her, med og uten jordmor.

Ikke vet jeg, men tror ikke noen bør la seg skremme av historien, skjer det noe, er det bedre med ambulansepersonell, uten saks, enn ingen ambulansepersonell ;)

Skrevet

Er vel en grunn til at en busstopp i Valdres og på Gulsvik blir kalt "fødeplassen". De stopper ALLTID der hvis de skjønner at fødselen skjer i bilen...

Skrevet

Så klarte jeg jaggumeg og trykke på lagre igjen.

De stopper fordi det er tryggere at fødselen skjer når de står i ro enn når de kjører. Når ungen er ute så kjører de som regel blått inn på sykehuset. Det er som anonym over sier at de sjelden klipper navlesnoren, men de klemmer den av med klemmer. De som IKKE er opplært i å avnavle skal heller ikke gjøre det. Men kommer de fra Valdres eller Hallingdal er det KANSKJE 1 av 20 ganger at jordmor IKKE er med i bilen

Skrevet

På en liten plass. Mente ikke å skremme noen med innlegget, og tviler på at dette er vanlig opplevelse..

Skrevet

Oki.

Skjer nok uhyre sjelden,og hvertfall ikke på større steder-..

Skrevet

For å være 100% ærlig! Jeg hadde følt meg mer komfortabel med ambulansepersonell enn den jordmora jeg har nå om det var så at jeg skulle ha født hjemme eller i ambulansen....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...