Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen min på 2 uker har slutta å sove på dagen... (vertfall de to siste døgna..) Han sovner i fanget mitt etter mat og slikt, men så fort jeg legger han ned aleine så vil han ikke sove mer.... I tilegg sliter jeg med såre bryser så amme på den ene, og prøver og pumpe på den andre... men får jo ikke pumpe ofte nokk når han aldri sover....pappan er på jobb så er aleine med han på dagen. I tilegg syns jeg det går drit seint og amme... bruker verfall et kvarter på 40 ml... Er ikke det mye?

PÅ natta får han bare av det andre brystet jeg ammer med, men det er litt sårt det også, men ikke fult så ille som den andre.... Er bare vondt i begynnelsen når han tar tak så går det greit når han holder på... Men han vrir og vender på hodet sitt hele tiden og drar jo puppen med seg, nytter ikke og prøve å stoppe hodet heller....:(

Var på ammepoliklinikk, og sugeteknikken er riktig nå, og de sa jeg kunne pumpe vist jeg ikke orka, men det har jeg jo ikke tid til når han ikke sover.!!

Prøvde brystskjold i dag, men da var det bare vondt hele tiden... fungerte ikke!!

Blir til at jeg gråter og blir veldig deprimert på dagene når jeg er her aleine... har lyst til og begynne med mme.... men har jo lyst til og amme også,.. uff at det skal være så vansklig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ahhh

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ah, jeg har samme problem med amminga. Ikke at hun ikke sover på dagen, for det gjør hun, men det gjør sykt vondt å amme på det ene brystet. Var på helsestasjonen i dag og ble anbefalt Syntocinon. Helsesøster ringte bare fastlegen og han fakset resept til apoteket med en gang. Det er en nesespray som inneholder samme hormon som kroppen for å drive ut melken lettere samt at den gjør så det blir mindre smertefullt å amme samt at en blir mindre sår. Sprayes i et nesebor 5 min før amming. Jeg klarte å amme på det brystet som ellers gjør vannvittig vondt, uten at tårene presset på.

Brystskjold har jeg gitt opp, det krøllet seg bare rundt ansiktet hennes uten funskjon.

Jeg hadde samme problem med førstemann og endte opp med flaske til han ganske tidlig. Nå er frøkna to uker og helsesøsteren sa jeg ikke skulle pese med amminga. Kom det ikke mer melk, så var det ikke noe å stresse med. Jeg har gitt tillegg etter amming en god stund, og pumpet og gitt morsmelka på flaske fordi det har gjort så vodt å amme, men nå har jeg nytt mot. Pluss at helsesøsteren støttet meg da jeg øste all frustrasjonen min rundt amming og tårene trillet.

Her triller også tårene ofte og blir deprimert når jeg ikke har mer melk enn jeg har. Jeg pumper maks 20ml på hvert bryst og pumper med 2 timers mellomrom. Det er ikke akkurat oppløftende. Om ikke sprayen hjelper så får amming være for de som får det til og ikke for meg. Det hjelper mye å vite at helsesøsteren støtter valget mitt om mme.

Dette ble langt, men nå vet du at du ikke er alene om problemet...

Skrevet

Når det kommer til sårheten; skaff deg sånn nesespray! Og når du da først er innom apoteket så kjøp med deg engangsinnlegg(chicco eller medela, etter hva de fører, ingen av de sitter fast) og kjøp samtidig brystvortekrem, sånn som du kan ha på mes du ammer, da kjenner du bare akkurat når han suger seg på ogresten av tiden vil han bare skli på kremen. Dersom han knoter for mye så bare fyll på med krem.

Jeg var desp når jeg prøvde de to tingene i kombinasjon og det fungerte som gull, gikk 1(!!!!) dag så var jeg bra!!!

Jooo, og ikke minst, søvn; vogn vogn vogn og atter vogn! Inne, ute, over dørstokk, hva nå enn som fungerer for dere. Når de først sovner i vogna er det for en stund. Og jeg anbefaler forresten å la lille sutre litt oppi der mens du triller og så forsøke å finne den måten å trille vogna på som h@n foretrekker:) Når du da vet det sovner de myyye fortere:)

Skrevet

Jeg hadde også såre brystvorter og brystbetennelse, men ved å bruke kålblad (kålomslag) på brystet tre-fire ganger for dagen i ca en uke gikk betennelsen og sårheten vekk. Kålbladene skal legges med utsiden mot brystene. For meg var dette utrolig effektivt. Prøv du også. Husk å vaske brystene før du ammer, slik at det ikke smaker kål.

Må bare si at treåringne min sa en dag i butikken: "der er sånn kål som du brukte på puppene dine." Lykke til

Skrevet

Du er ikke alene!!Jeg har slitt med ammingen fra dag 1 og jenta mi er nå 7 uker. Det ene brystet er fortsatt veldig sårt og jeg prøver å avlaste med å pumpe, men det er ikke alltid like enkelt når jeg er alene med henne på dagen. Jeg har prøvd så og si alle råd som finnes, men ingenting har fungert for meg foreløpig. Problemet er at hun suger feil og vi har prøvd alle amme-stillinger som finnes, uten at det nytter. Blir litt frustrert innimellom (litt mer enn bare litt også..) men har så inderlig lyst til at ammingen skal fungere, så jeg skal prøve enda en stund!Har i tillegg litt lite melk, og sliter med å få opp produksjonen, så hun får litt erstatning etter at hun har fått pupp når det trengs. Det er slitsomt når det ikke fungerer, men jeg håper at det ordner seg for deg etter hvert. Du får tenke på at det ordner seg for de aller fleste, så ikke gi opp håpet!-men hvis du går over til mme så er det ingen dårlig løsning det heller!

Lykke, lykke til!! :-)

Skrevet

jeg ar veldig sår med min første og jeg smurte meg med purelan etter hver amming. Det hjalp utrolig mye etter bare etpar dager,

jeg har en datter på 6 uker og med henne har det vært masse amming, time etter time... hehe...

du trenger ikke være bekymret for at dere ikke har en rutine på ammingen enda. Vi har såvidt begynt med rutine på det nå fordi barnet vokser så utrolig fort og mye de første 6 ukene av livet sitt og det kan oxo gjøre vondt for de. (voksesmerter)

så bare amm når det er behov for det og orker du ikke må du nesten bare begynne med mme. Jo mer du stresser jo med stresser den håpefulle. De er utrolig sensitive for mors humør...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...