Gjest Skrevet 2. mai 2007 #1 Skrevet 2. mai 2007 Gutten vår på 2,5 år har siden før han fylte 2 år kunne tisse på kommando. Altså har vi satt ham på do elelr potte så har han tisset, så han har lenge skjønt hva som skjer og kan tydeligvis kontrollere det selv. Vi har endel dager forsøkt å la ham gå uten bleie, men han har egentlig ikke hatt viljen med seg rett og slett, han holder seg fint tørr så lenge vi bare tar ham på do ofte nok, men har ikke gitt beskjed selv før han må tisse og ser ikke ut til å være plaget av det når han først har tisset (i motsetnign til eldstemann på samme alder som synes det var kjempeekkelt og derfor ble tørr på en dag med masse uhell, da skjønte han at han måtte si i fra før han tisset, så det gikk kjempelett!), så vi har lurt litt på hvordan vi skal motivere ham da. Klistremerker og slikt bryr han seg ikke om. Men så i går da pappaen skiftet bleie på ham om morningen og skulle ta på nye bleie sa han "Nei, ikke bleie på, vil ha boksershorts" Ok, så fikk han det på, er første gang han har tatt initiativet til det selv. Vi tok ham på do med passende mellomrom og spurte innimellom om ham måtte tisse, men han svarte alltid nei. Til slutt fant vi ut at vi ikke skulle ta ham på do, bare spørre av og til, og plutselig kommer han bort til meg og sier "Mamma, jeg må tisse do!", så da fikk jeg ham på do og han tisset og jeg roste masse så klart. Men, det var det, etter det tisset han seg ut en gang fordi han var for opptatt med å leke og så en gang til på trass fordi pappaen sa at nå måtte han inn på do, 2 åringen bare så på ham og smilte og så tisset han der han stod...*sukke* Hva ville dere gjort videre herifra? Det er jo tydelig at han egentlig har full kontroll, han bare vil/gidder ikke å gå på do, men vi vil for alt i verden ikke presse ham på noen måte heller! Skal vi bare vente litt til og se om han tar initiativet selv flere ganger, skal vi prøve å lokke ham med noe, evt hva? Hva ville dere gjort? Han er 2 år og 8 mnd for å være nøyaktig, i dag faktisk ;-)
Mogop fikk augustgutt Skrevet 2. mai 2007 #2 Skrevet 2. mai 2007 Jenta mi er akkurat like gammel, og vi har sluttet å bruke bleie hjemme. Jeg driver ren atferdsterapi hvor hun får en ring på en sånn tre-klovn (som bygges opp av ringer rund en pinne) hver gang hun går på do. Når hodet kommer på, får hun en pakke Smurfedrops... Ellers så har jeg en tendens til å mase litt, men ser at det stort sett gåt bra. Tror vi bør mase minst mulig og tåle noen uhell.
Gjest Skrevet 2. mai 2007 #3 Skrevet 2. mai 2007 Da er jo guttene våre nesten akkuart like gamle. Min er 2 år og 8 md den 23 for å være nøyaktig Jeg tror å det er viktig å ikke mase og gjøre for mye "styr" utav det hele. Spørr han av og til, han venner seg jo fort til å komme og si ifra om når han må på do. Vi brukte aldri noen form for belønning når han slutta med bleien, den belønninga kom kun i form av ros .. Ikke det at det gjør noe og gi belønnig heller
Propellmamma til 2 Skrevet 3. mai 2007 #4 Skrevet 3. mai 2007 Snuppa vår hadde lenge kontroll før hun ville slutte med bleie. Plutselig en dag ville hun bare slutte helt; hjemme, i barnehagen og om natta! Det hjalp muligens med å få gå med truse (kjøpte mange fine prinsesse-truser). Men hun går fortsatt KUN på do på eget initiativ. Hun har nektet å tisse før kvelden et par ganger, men senga har likevel holdt seg tørr =) Klistremerkene som vi tidligere lokket med ble plutselig interessante og hun passet godt på at hun fikk dette. Nå har vi "glemt" klistremerker i en måned.
Gjest Skrevet 4. mai 2007 #5 Skrevet 4. mai 2007 Takk for tips og gode råd jenter :-) Tenker vi venter en uke eller to til og så forsøker vi evt å lokke litt ved hjelp av et belønningssystem, er han ikke interessert så vente vi enda litt, er jo ikke noe hastverk egentlig :-)
Salsa Skrevet 8. mai 2007 #6 Skrevet 8. mai 2007 Hei Alva Gutta våre er like gamle. Vår blir 2 år og 8 mnd på torsdag ((: Vi har ikke kommet fullt så langt som dere, men jeg er fast bestemt på at bleia skal av i løpet av sommeren i hvert fall. Hos oss er det sånn at han fint kan tisse på do når vi setter ham der, men han ber aldri om å gå på do selv. Han har også bæsjet i do noen ganger, men det har vært tilfeldig - f.eks. at vi har skjønt at noe er på gang og så løpt og satt ham på do før han fikk tenkt seg om (kanskje ikke så lurt?). Vanligvis bæsjer han først i bleie, så sier han "jeg må bæsje på do". Når vi da sier at det er for sent fordi det allerede er i bleia, så blir han liksom litt småsint på oss og fortsetter å mase om å bæsje i do. Hva gjør vi da? Tar av bæsjebleia og setter ham på do selv om han er ferdig? Prøvde også å ta av bleia og la ham gå i truse og bukse en kveld. Det endte med at han tissa seg ut, uten å ta særlig notis av det. Gjorde ham liksom ikke noe. Så vi er også litt i tvil om hvordan vi skal angripe det herfra. Gode råd mottas med takk (:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå