Gå til innhold

Seteleie og vending...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har vært borti det? Har akkuratt kommet hjem fra en kontroll på sykehuset (kjent lite liv de siste dagene) Alt var bra med babyen, men den lå i seteleie. Er 34+1 og legen sa at den kunne fortsatt snu seg, men han ville ha meg inn på en kontroll om to uker. Han sa at hvis babyen fortsatt lå i seteleie så ville de forsøke en vending. Noen som har vært borti det???

Han sa at sjansen var veldig veldig liten for at noe kunne gå galt, men at de måtte ha alt klart i tilfelle noe skulle gå galt og de måtte ta hastekeisersnitt. Så da blir jeg jo litt skeptisk til den vendingen... Vil jo ikke utsette barnet mitt for noen som helst risk. Noen som har vært med på det før eller vet litt om det? Må sette meg litt inn i det før jeg bestemmer meg for om jeg evt vil gjennomgå en slik vending.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt at det å snu babyen innin magen kan være skummelt hvis navlestrengen er for kort.

Har en venninde som var igjennom det samme,

og hun ville heller ha planlagt keisersnitt da, enn å prøve å snu han.

Det er jo en liten risiko der, selv om det i de fleste tilfeller går bra.

Skrevet

Står ganske så informativt om det i boka "På vei" av Gro Nylander.

Ellers vil jeg anbefale en tur til akkupunktør! Ikke bare en jordmor som har lært litt akkupunktør, men finn en med erfaring:-))) Babyen min snudde seg etter en behandling- var lite tvil om det var det som skjedde.

Skrevet

Takk for svar! Har den boka så skal lese i den! Og takk for tips! Vet dere om det er liten sjanse for at den snur seg av seg selv nå? Er jo bare 34 uker på vei, men det er kanskje ikke bare...

Skrevet

Heisann!

jeg er på vei med nr to og snudde han første i uke 37, det gikk helt fint og han kom 4 dager etter på i normal fødsel! Jeg er for trang til setefødsel så det er ikke et alternativ for meg. Nå er jeg i uke 38 md nr 2 og har snudd han 2 ganger... en liten rakker som bare snur seg til bake. he he. Det er ikke noe behagelig når di snur di men jeg vil heller få han snudd og føde normalt enn at det skal oppstå noe under fødselen. De har gode rutiner med å sjekke etter snuingen. doi ser på ul at alt er som det skal og du ligger til registrering ettepå. og du får ikke gå hjem før di er sikkre på at alt er som det skal! Nå har jeg gjort det 3 ganger.. og tror at jeg må inn en 4 gang og det er helt greit syns jeg. Vil heller føde normalt enn keisersnitt og da har jeg vert gjennom en fødsel fra før også... Selv om det kan friste med keisersnitt noen ganger så tror jeg at både kroppen min og barnet kommer best ut av det med en vanelig fødsel. men da må han jo lye og ligge fint!!

lykke til!

Skrevet

hehe, får håpe han gjør det nå da;) Jeg vil jo helst føde vanlig jeg og, vil ikke ha keisersnitt! Men vil jo ikke utsette babyen for noen risk. Men legen sa at de hadde aldri opplevd at det hadde gått galt på det sykehuset, så sjansen er vel liten! Men takk for svar. Jeg håper jo at den klarer å snu seg selv, men greit å vite litt om det...

Lykke til du og!!

Skrevet

I enkelte land vil de ikke snu babyen fordi det er endel risiko ved det, og noen har den oppfatningen at det er en grunn til at babyen velger og legge seg med sete ned. Min nr. 1 var i sete-leie og og jeg valgte ikke og snu henne så det ble planlagt keisersnitt noe jeg var veldig skuffet over, men det viktigste til syvende og sist er at babyen er frisk og rask. Et planlagt keisersnitt er ettersom jeg forstår fra venninner som hadde haste kesiersnitt 1000 ganger bedre. Alt går rolig for seg og man er mindre sår etterpå virker det som. Forhåpentligvis snur den seg selv så slipper du ta valget. Denne gangen er junior's hode godt festet i bekkenet så jeg er spent på min forste vaginale fodsel.

Skrevet

Hei! Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, men er 36+6. Skal på ultralyd på mandag for å se om han fortsatt ligger i seteleie da. Hvis han gjør det har de snakket med meg om vending og jeg er egentlig veldig skeptisk til det. Jordmor sa også at de ville ta bilde av bekkenet mitt for å se om jeg kan klare en setefødsel. Men har i det siste hørt om mange som har opplevd at babyen ligger i seteleie for så å snu seg noen dager før fødselen så vi har da fortsatt tid igjen begge to. Er jo bare 3 % som blir født i seteleie og det er jo ikke mange =) Lykke til iallefall!

Skrevet

hvordan vender de babyen visst den ligger i seteleie? jeg skal gjøre det snart visst babyen ligger i seteleie enda... de sier ingenting til meg...

Skrevet

De trykker og presser utenpå magen din :)

Noen syns d gjør vondt, andre ikke, såvidt jeg har skjønt...

Min ligger også i seteleie enda, er 32+1 i dag...

Skal til ny kontroll i uke 35+1 så da skulle vi snakke mer om saken hvis den fortsatt lå i seteleie da...

Håper den snur seg selv før den tid, ikke mye lysten på verken setefødsel, snuing eller keisersnitt :/

Skrevet

Jeg hadde min baby i tverrleie i uke 36,og fikk time til vending 36+5

Da jeg kom på føden for vending hadde han heldigvis snudd seg!!

Alt var gjort klart til vendingsforsøket,skulle bare ta UL for å sjekke leie,da viste det seg at han hadde snudd seg til hodeleie da..

Var bare såå glad da.

Skrevet

Hei jenter! Takk for alle svar!

Godt å få litt erfaringer, kjenner jo ikke så mange som har vært i samme situasjon! Er i grunn ganske rolig enda, tenker at den har god tid til å snu seg enda. Og den vendingen er jeg skeptisk til. Men skal nå sette meg litt inn i det så jeg vet hva det dreier seg om. Det går jo som regel bra, enten det blir vanlig fødsel, setefødsel eller keisersnitt. Er bare glad for at det ble oppdaget, så det kan følges litt opp.

Lykke til alle sammen!!

Skrevet

Hei, ville bare svare deg jeg også! Jeg snudde jenta mi som lå i seteleie og angret på det. Snuingen var strabasiøs, kan man vel si, men man fikk henne rundt til slutt. Men jeg tror ikke hun hadde godt av det, ble veldig stresset, fosterlyden var høy lenge etterpå, lå en time med ctg-registrering før jeg fikk dra igjen.

Men jeg var jo den gang glad for at det gikk, så jeg kunne føde normalt. Men den gang ei, endte i hastesnitt pga stresset baby, fødselen startet med misfarget fostervannavgang (som jo er et stresstegn), de sa hun kunne vært stresset i opptil 3 uker (som var da man snudde henne).

Så denne gangen ville jeg ha planlagt ks dersom seteleie, men denne babyen har "vett nok" (he-he) til å ligge med hodet ned og jeg skal prøve normal fødsel i utg. pkt, men man vet jo aldri.

Lykke til med avgjørelsen!

Skrevet

når jeg var hos jordmor sist,var ho litt usikker på leie,så var ho ikke sikker ved neste kont. skal jeg til ul. ho sa imidlertid att d kunne hjelpe å sitte i indianer stilling på gulvet,med bena i kors! verd ett forsøk!

Skrevet

i ska ikkje vende ungen altså...må ha ks hvis det e seteleie...nekter å la ungen bli snudd på...så på en serie på reality tv(birth stories),legen te ei anbefalte ikkje vending...

så e det seteleie kreve i ks,har hatt det engang tidligere,å var i fin form etter ks...

• 2 uker senere...
Skrevet

Dytter!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...