Gå til innhold

tragedien i overhalla.. tankespinn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

så fryktelig tragisk det som har skjedd, og regner med det er flere enn meg som har fått med seg at det har blitt diskutert i ulike retninger her på dib..

er det bare jeg som får et slaks stikk i hjertet når sånt skjer.. jeg mener da høyt profilerte (i media) vold/draps saker med mennesker av utenlandsk opprinnelse innvolvert/ mistenkte..

med en gang jeg ser noe slikt har skjedd vet jeg at jog kommer over folk som raser over disse "forbanna utlendingene" og skyver alle under samme kam.. og at fremmedhatet i norge kommer til og vokse seg enda litt større.

så sitter jeg her, med min mann, som ikke klarer og drepe fluer en gang, og en datter som vertfall ikke gjør noen fortred.

de kommer enda fler folk til og se på med frykt i øynene, og meg kommer de til og synes synd på.. "stakkar, hun er sikkert undertrykt i hjemmet, med voldelig mann osv.. henne kommer det til og gå galt med"

selv om det skjer sånne tragedier med bare etniske normenn innvolvert også, så virker det som folk ikke husker de tragediene like lenge.. normenn gjør jo ikke sånt.. huff, jeg blir frustrert kjenner jeg..

ja, bare litt tankespinn fra min side egentlig..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir mer overrasket når jeg hører om drap og voldtekt begått av normenn enn når jeg hører at menn av utenlansk opprinnelse har begått det. Jeg synest til og med at det er verre, fordi vi har nok kriminelle mennesker her i landet om vi ikke skal begynne å importere i tillegg. Når det er sagt, skal man ikke stigmatisere ved å stemple menn av utenlansk opprinnelse som potensielle drapsmenn, voldtektsmenn og kone mishandlere. De fleste som kommer til Norge er redelige mennesker som ønsker å starte et bedre liv i Norge. Men det går ikke an å bagatelisere problemet ved å si at man alltid hever frem utlendinger og glemmer de norske, når det som oftest er mennesker fra andre kulturer som begår disse lovbruddene.

Skrevet

Jeg syntes det er helt for ferdelig, særlig siden hun var gravid og den lille jenta :(

Nå skal ikke jeg prøve å unnskylde at noen dreper, men det er mange utlendinger som har med seg traumatiske opplevelser i baggasjen, de kommer fra krig og vold. Dette har de aldri fått bearbeidet og en dag klikker det for de. Jeg syntes vi burde ha et bedre psykriatisk tilbud til asylsøkere om vi skal fortsette å ta de imot.

Kameratene til han jeg var med før hadde vært med i tamilske tigrene på Sri Lanka og jeg hvor mye mange av de slet med psykiske problemer.

Skrevet

mja, vil ikke si vi importerer kriminelle da.. alle mennesker er vel potensielle kriminelle, også normenn, og det står ikke skrevet kriminell i panna på noen av de.. hvem som blir kriminelle beror på de mulighetene en får, og at det er lettere og være hvit og helnorsk er vel ikke til og stikke under en stol. vi har ikke opplevd det samme som mange av våre nye landsmenn har.. krig og ren og skjær elendighet. er ikke rart noen av de klikker med den elendige oppfølgningen de får, sittende på mottak år etter år, uten og vite hva framtiden bringer..

er det utlendiger som har begått en kriminell handling får vi vite navn, alder, bilde, hvor de kommer fra, på hvilket grunnlag de er i norge, historie, the works med en gang.. er det en normann står det som oftest "mann i 35 års alderen" eller noe i den duren. så sånn sett husker man selfølgelig utlendingen lenger! vi beskytter våre egene så lenge vi klarer, det er god presse etikk det, mens ikke norske blir "hengt ut" med det samme.

Skrevet

Det er sjeldnere drap begått av normenn og jeg blir forferdet her jeg sitter av at det blir rodd vekk at utlendinger begår drap.. Jeg ser ikke på alle menn av utenlansk opprinnelse som potensielle drapsmenn voldtektsforbrytere og i hvertfall ikke normenn, men det skjer.

Hvem kommer til å glemme baneheia drapa. Vi fikk vite både navn, alder, bakgrunn o.s.v.

Vi husker med skrekk stakkars Benjamin fra Holmlia som ble drept av Jo Erling Jahr.

Det har vært to familiedrap begått av normenn de siste årene, her fikk vi vite ganske mye gjennom media.

Så det at det blir hevet mer frem når det er utlendinger som begår drap stemmer ikke ut fra det jeg husker. Å unnskylde de med traumer, blir jeg nesten opprørt av, for det er gjerne både 2 og 3 generasjons innvandrer som begår disse handlingene.

Skrevet

Jeg håper at de fleste oppegående mennesker forstår at dette var en tragedie på lik linje med der norske menn har drept sine nærmeste. Det er like ille uansett hvem som begår en slik handling, og om personen er norsk eller ikke har ingenting å si.

Skrevet

Syns dette er helt feil prioritering debattmessig. Mulig jeg er snerpete, men i en sånn tragedie syns jeg ikke det passer seg å gjøre dette til "våres" debatt, ved å sette spørsmål til medias søkelys når det kommer til utlending/ ikke utlending.... Litt egosentrert etter min mening. Og enig i det lakerol skriver, man får like mye personopplysninger når det er en etnisk nordmann som begår noe kriminelt. (ja, jeg ser at ved å svare på spørsmålet går jeg imot mitt eget poeng, men nå var jo debatten allerede startet)

Mine tanker går til de etterlatte, da spesielt de nybakte foreldrene som har mistet jenta si..

Skrevet

dette var i utgangspungtet ikke ment som en debatt fra min side, bare, slik som jeg skrev, tankespinn.

kanskje er det jeg som husker det bedre når det er utlendinger som begår kriminelle handlinger, siden innvandring osv er et tema som opptar meg. og når slike ting skjer vet jeg at flere tenker slik en ikke burde tenke..og vidre blir en provosert når en ser at en har rett, det er de rasistiske tankene som kommer fram, og det blir stuerent og tenke det.

men uansett, jeg er ikke ute etter å diskutere dette, bare dele min frustrasjon egentlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...