Gå til innhold

Jenta mi har oppdaget sitt eget underliv..

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går kveld under kveldsstellet oppdaget hun at hun har klitoris og det var veldig stas...Hun er 1 år og 9 mnd nå. Jeg ble litt satt ut fordi hun satt og tok på seg selv og syns det var veldig stas og ville at jeg skulle ta på henne også.... Litt forfjamset sa jeg at "mamma skal ikke ta der." Og da ble hun litt lei seg og syntes ikke noe om det. Så spurte jeg om hun lurte på hva det er for noe og da sa hun ja, så jeg sa bare at mamma har sånn, tante har sånn og hun har det fordi hun er jente. Men det er noe hun skal ha i fred og ingen andre skal ta på... Det er jo så klart greit og viktig at de små utforsker og har et naturlig forhold til kroppen sin, men jeg bare lurer... Når de tar på seg selv slik, så kan man jo ikke si at de ikke får lov til det, for det blir helt feil. På den andre siden er dette i høyeste grad barnets privatliv... Hva gjør dere med dette? Kan man bare snu ryggen til og la de holde på...?

Hilsen fersk mamma

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren min er like gammel som din, og har også begynt å bli mer interessert i underlivet. Foreløbig har hun vel bare konstantert at det er en kroppsdel hun ikke har lagt så godt merke til før. Syns egentlig at du handlet fornuftig jeg. De er fortsatt små, og jeg er usikker på hvor mye de forstår hvis man begynner å forklare at dette er noe man gjør alene, osv.. Vanskelig da! Jeg er ikke vant til veldig stor åpenhet rundt kroppen, men vil gjerne at det skal være sånn hos oss.

Dette er noe jeg lurer på og. Spent på hva slags svar du får.

Skrevet

Det jeg har hørt er at de skal få lov,men at en kan forklare at det er helt normalt,men at en ikke trenger å gjøre det blandt folk. Si at de kan være på rommet sitt feks. Når de er såpass små er det jo ikke sikkert de forstår så mye det å gå på rommet for å gjøre det heller,men slik er det hvertfall for litt større barn. En skal jo ikke være helt sånn : nei sånn trenger du ikke gjøre, fy....da kan de få et dårlig forhold til sex og seksualitet og kropp senere.

Men jeg er ikke ekspert på dette,dette er sånn jeg har hørt en eller annen plass før.... :-)

Skrevet

Jenta mi på 18 mnd har også begynt å oppdage ting der nede. Her forleden smurte jeg henne med salve i rumpa, og da jeg var ferdig sa hun: "Mer!" Da ble jeg litt usikker... Tror hun sa det samme da jeg smurte solkrem i ansiktet og på hendene hennes tidligere, så det kan jo bare hende hun syntes det var morsomt med krem og salve.. Men nå lurte jeg på om det var fordi det var godt når jeg smurte henne nedentil av andre grunner enn salven også...

Skrevet

Når hun tar seg der nede pleier jeg å si "tiss", slik at hun skal få et enkelt ord for området der. Synes det er litt komplisert å gå inn på de enkelte delene... Eller - hva gjør dere?

Skrevet

Jeg sa til henne at det het "tiss" og at den delen av kroppen bruker man blant annet til å tisse med. Hun gjorde det igjen i dag da jeg var i dusjen. Hun lekte naken på badet også begynte hun igjen. Veldig konsentrert og fornøyd. Så jeg bare dusjet og kikket på henne innimellom men latet som jeg ikke registrerte det. Takk for svar. Som førstegangsmor ble dette mitt første møte med å ha en intim smatale med min datter og den kom tidligere enn jeg hadde antatt, så jeg ble lettere satt ut ja ;)

HI

Skrevet

Først til HI; gud, så flink du er. Jeg syntes det du svarte var kjempebra. Det at du ga henne et svar og ikke feide det vekk. Flotters:)

Skrevet

Synes det høres fornuftig ut jeg.

Nå har ikke jenta mi oppdaget tissen sin selv enda, men jeg vil gjøre som du gjør.

Si at det er galt å ta på tissen, kan vel i det lange løp gi problemer til egen kropp?!?! Kanskje... jeg vet ikke.

Tror ikke vi skal bygge under å få et anstrengt forhold til kroppen sin, heller fortelle hva det er og hvordan det fungerer/brukes OG at kroppen er hennes privat som bare hun skal ta på - ingen andre.

Er jo viktig at de får oppdage seg selv, og sannsynligvis synes de at det er godt å ta på klitorisen sin selv, kanskje derfor det var så stas. Vil jo anta at hun ikke løper naken hele dagen, annet enn at hun har kanskje en stund om morgonen eller på kvelden hun får tid og anledning til å utforske seg selv.

Er jo ikke mer unaturlig at de oppdager tissen, enn at de oppdager magen, navlen eller tærne egentlig...

Skrevet

min lille tulle har også oppdaget tissen sin, sitter og drar kjønnsleppene litt tilside som om hun lurer på hva som skjuler seg inni der. Så sjekker hun tissen på dukka si (den har ikke tiss, bare stoff). Og så leker hun videre med noe annet. Jeg bare later som jeg ikke ser det. Hun er 20 mnd nå,kan navnet på alle kroppsdelene, inklusive tissen/tisserompa. Hvis jeg oppdager at hun onanerer, kommer jeg nok til å forklare for henne at det er noe man gjør når man er alene og ikke sammen med andre, på badet eller på rommet sitt. Og at andre mennesker ikke får lov til å røre tissen før man er voksen og har kjæreste:)

Skrevet

jenta her er 12 mnd. hu drar seg stadig nedentil når hun går naken. men hu har ikke gitt anntydning til at hu vil vite noe. og ikke trur jeg ei på tolv mnd forstår. hu drar seg jo i ørene ehele dagen og. hehe

Skrevet

Takk :-) Har ebgynt å slå meg til ro med det nå. Er et så pikant tema og man er jo så livredd for å trå feil så....

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...