MAMMA1 Skrevet 2. mai 2007 #1 Skrevet 2. mai 2007 Var hos jm i dag, og hun ble nesten hissig når jeg sa min erfaring er at det ikke er noen regel for at fødsel går lettere/raskere andre gang enn første. Hun mente det oftest går så fort at man knapt rekker å komme seg på sykehuset! Skal jeg tenke på arveanlegg fra min mor, så hadde hun like lange tøffe fødsler begge ganger. Noen som kan dele sin erfaring andre gang, gikk det raskere?
Gjest Skrevet 2. mai 2007 #2 Skrevet 2. mai 2007 Nei her tok det 7 ganger så lang tid, og takk og pris for det! ;-)
Gjest Skrevet 2. mai 2007 #3 Skrevet 2. mai 2007 Har ikke erfaring selv, men for mamma sin del så kom jeg (førstefødt) som et lyn ... "raskt og *så smertefritt som man kan få det*". Lillebroren min var skikkelig tøff å få ut, og måtte til slutt tvinges med tang. Så det er vel så forskjellig hvilken fødsel som er den "letteste".
MAMMA1 Skrevet 2. mai 2007 Forfatter #4 Skrevet 2. mai 2007 Ja, da trenger jeg vel egentlig ikke flere "bekreftelser" på jm kanskje tar feil der. Men jeg tør jo ikke referere til noe fra internett, det tror hun iingentiing på:-)
Gjest Skrevet 2. mai 2007 #5 Skrevet 2. mai 2007 Si at jeg er en venninne eller bekjent da ;-) Her tok første fødselen ca 2 timer og andre ca 14 timer og jeg foretrekker helt klart 14 timer med mye pauser og gradvis tilvenning av rier enn 2 timer med sammenhengende smerte som nesten fikk meg til å svime av...
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2007 #6 Skrevet 2. mai 2007 Min første fødsel tok 12 timer totalt fra første rie. og nummer to tok 27 timer. Min jordmor mente at denne fødselen ville bli en mellomting mellom de to første.
Gjest Skrevet 2. mai 2007 #7 Skrevet 2. mai 2007 Jeg kan godt omtales som venninde jeg også, om det gjør saken lettere ifht. jm. Det viktigste er jo egentlig at du vet at du har rett!
monlimamma til 3 vakre jenter Skrevet 2. mai 2007 #8 Skrevet 2. mai 2007 Min første fødsel tok 24 timer fra første antydning og endte med klipping, revning og tangforløsning. Fødsel nr. 2 (to år etter) tok 9 timer fra første antydning, og hun kom helt uten hjelp, ikke ble jeg klipt eller revnet denne gang heller, så det var en veldig god opplevelse.
Xenaen Skrevet 2. mai 2007 #9 Skrevet 2. mai 2007 Merkelig jordmor du har! Mi jordmor sier at det er ofte at det går raskere med nr to om de er tette. ho sier ikke det på en bastant måte, men forteller om sine egne erfaringer. Hun har jo sett en del flere fødsler enn det vi har! Og jeg hadde litt saktere fødsel med nr to, men jeg hadde større unge og 7 år mellom! (det er snakk om ca en time eller noe - kan ikke regnes som en mye hardere fødsel=) Er det veldig tett mellom dine unger da? Husk nå at man er ferdig slingrete (hehe) dersom det er raskt mellom! De venninnene mine som har to tette har hatt raskere og enklere fødsler med nr to.
Gjest Skrevet 2. mai 2007 #10 Skrevet 2. mai 2007 Sitater fra Gro Nylanders bok "På vei": Åpningstidens latensfase: Latensfasen er over hos 90% av førstegangsfødende etter ca 12 timer(gjennomsnitt 6 timer) flergangsfødende etter ca 3 1/2 time* (gjennomsnitt ca 4 timer) (* trykkefeil i boka tror jeg, skulle nok stå 8 timer) Åpningstidens aktive fase er over hos 90% av førstegangsfødende etter ca 5 timer (gj.sn. ca 2 1/2 time) flergangsfødende etter ca 3 1/2 time (gj.sn ca 1 1/2 time) Den aktive trykketiden er over hos 90% av førstegangsfødende etter vel en time (gj.sn. en halv time) flergangsfødende etter en halv ti,e (gj.sn. 10-15 minutter) Den dama burde jo vite det, så det normale er vel at fødsel nummer to går fortere enn nummer 1.
amilde 11.06 Skrevet 2. mai 2007 #11 Skrevet 2. mai 2007 Min andre fødsel var mye lettere. Første tok 12 timer og baby ble til slutt tatt med tang, andre tok 5 timer. Det var rene drømmefødselen selv om babyen var stor og hadde bl.a. hodeomkrets på 40 cm. Nå håper jeg bare at nr tre blir like lett. Når kroppen har vært i gjennom dette tidligere så tror jeg at for de fleste så er det lettere andre gang. Lykke til!
MAMMA1 Skrevet 2. mai 2007 Forfatter #12 Skrevet 2. mai 2007 Det er 3,5 år imellom...regnes vel ikke som "tett" det..men "slingrete" føler jeg meg til gangs denne gangen;-)
Mams til Ronja har fått Aurora Skrevet 2. mai 2007 #13 Skrevet 2. mai 2007 Her må jeg bare svare, selv om jeg ikke hører hjemme her inne lenger. Første fødselen min tok 12 timer fra 3 cm åpning til hun var ute med hjelp av vakuum. Denne gangen her (13 dager siden), så gikk det 4 timer fra 2 cm åpning til hun var ute, og jeg klarte selv å trykke henne ut *stolt* Så for meg stemmer det at det går vesentlig fortere andre gangen...
Gjest Skrevet 2. mai 2007 #14 Skrevet 2. mai 2007 Min jordmor har lang erfaring og samarbeider med andre jordmødre i distriktet. Det tar ca. 2 timer å kjøre til sykehuset og deres policy er at andregangsfødende skal si ifra tidligere og reise tidlligere til sykehuset nettopp fordi deres erfaring er at de føder raskere, spes hvis det er kort tid siden forrige fødsel. Har selv en lang fødsel bak meg (2 år siden), og venter snart andremann. Min mor hadde tre lange fødsler, så jeg er redd det samme vil skje med meg, men det trenger absolutt ikke bli slik, så vi reiser til sykehuset tidlig uansett Bedre føre var, tenker nå jeg.
Mizz-Lene Skrevet 2. mai 2007 #15 Skrevet 2. mai 2007 Ingen regel uten unntak:) De fleste JM erfarer at flergangsfødende har lettere fødsler enn førstegang, men det finnes jo individuelle forskjeller her som når det gjelder alt annet. Eneste måten å finne det ut på er å føde:) Ingen kan på forhånd forutsi hvordan det blir. Lykke til alle sammen:)
MAMMA1 Skrevet 2. mai 2007 Forfatter #16 Skrevet 2. mai 2007 Som jeg sa til jm, håper inderlig at hun har rett og at jeg denne gangen får oppleve en fødsel som går vesentlig raskere. Holdt på i 23t fra de første riene startet forrige gang...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå