Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har en sønn på 15mnd som ikke vil gå, han går ved siden av ting han holder seg fast i, og noen ganger hvis jeg holder han i hendene, men viser liten interesse for å slippe seg. Virker stødig. Han klatrer over alt!! I soafen ned fra sofaen osv. Er veldig aktiv ellers, kjempe snar til å krype. er egentli ikke så bekym selv, men alle andre maser!!!

Takker for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da kan du hilse de som maser at de kan passe sine egne saker!! :)

Neida, men vi er i samme situasjon. Pia blir 15 mnd om et par dager, og går ikke på egen hånd.

Men hva skal vi gjøre? Tvinge de til å gå?? Forferdelig og høre alle disse kommentarene hele tiden. Barna går når de er modne for det, så lenge det ikke er noe fysisk galt med bein/hofter etc så de trenger fysio.hjelp til å komme seg videre.

Er heller ikke bekymret selv. Ser små framskritt hele tiden, våger mer, står stødigere, tør å slippe litt taket, bevege seg fra en støtte til den andre.

Lykke til med gåingen etterhvert :)

Skrevet

tassen nærmer seg 13 mnd. han har prøvd seg på noen skritt, men har stoppet igjen. Jeg tar det helt med ro jeg!

Skrevet

Jenta mi er 17 mnd og går ikke. Hun har ikke vært sein med rulling, kryping, sitting, men hun virker veldig redd for å slippe fingeren. Hun har vært rundt bordet siden hun var 9 mnd, men hun har slått seg stygt en gang, så jeg tror det er årsaken. Hun gikk over gulvet her for nesten 2 mnd siden, og av og til går hun noen skritt. Men det blir liksom med det. Hun liker veldig godt å gå hvis hun får holde i en finger, og da forsøker hun å løpe også. Er også veldig lei av alle som maser og er så forskrekka fordi hun ikke går. Hun går på knærne og synes vel det er høyt nok enn så lenge.

Skrevet

min på 14mnd. har så vidt begynt med de første skritt.

Storebror gikk da han var 1år og 1uke. Og jeg trodde rundt året var snittet.

Men så hørte jeg for en tid tilbake at gjennomsnittet er 15mnd for de første skrittene.

Så de er absolutt ikke sene, bare gjennomsnittelige...

Skrevet

Gutten min er straks 16 mnd og han går ikke.. Har tatt totalt 7 steg en eneste gang, men da gikk det så fort at det var over før vi fikk sett omtrent;) Synes det er veldig stas når vi heier på han og sånn, men har ikke den helt store interessen for å prøve han heller.. Faren hans gikk ikke før han hadde passert 17 mnd, så vi får vel bare smøre oss med tålmodighet:)

Skrevet

gjennomsnittsalderen for å gå er 14 mnd så de er nok ikke sene nei...er vel bare det at man hører mest om de som går tidlig..

Skrevet

Min er 18 mnd og har først nå de siste par ukene gått skikkelig, så du har enda god tid ;)

Skrevet

Nevøen min var 18 mnd da han slapp seg løs på egenhånd uten støtte. Barnet til ei venninne av meg blir 2 år til sommeren og går fortsatt ikke alene.

Skrevet

Guri, jeg vet jo det er store forskjeller på når unger begynner å gå og sånt, men jeg må si jeg syns det er snodig å se så store unger som IKKE går! :D

Men min unge gikk tidlig, han var 10 mnd, så...nå som han er 17 mnd har han jo gått i en evighet. Løper, klatrer, hopper. Helt rart å se han sammen med andre unger som er like store, men som bare ligger der...

Skrevet

Her trengte kanskje HI litt oppmuntring, og ikke at du synes det er helt rart å se så "store" barn som ikke går.

Du har vel hørt at de som går tidlig, blir hengende etter på skolen.

De blir litt treige kan man si.

Skrevet

eldstemannen her i huset var nesten 20 mnd. før han gikk, var hos fysioterapaut et par ganger fordi vi trodde det var noe galt med motorikken. men neida, plutselig en dag gikk han sånn uten videre, tror bare noen barn er litt "late":)

Skrevet

Jeg har 3 barn og er førskolelærer, og kan utifra min erfaring si at de som er litt seine motorisk ofte utvikler seg raskere på andre områder; finmotorisk, kognitivt og språklig. Så ikke fortvil, alt til sin tid:)

Skrevet

Nevøen min var ca 18-19 måneder før han ville gå. Han krøp og klatret også opp på alt mulig, men ville ikke gå. Men så plutselig! Det var i fjor sommer, nå springer han rundt og koser seg.

Kjenner også en annen som har en sønn som var like sein til å gå.

De sier visst at gjennomsnittet går rundt 14-15 måneder. Noen går når de er 9 mnd, men da har de gjerne null kontroll, for hodet er ikke like utviklet, så det er ikke om å gjøre det heller...

Fint at du ikke er bekymret selv. Ikke la de andre stresse deg, du. Hvis det drøyer leenge, så spør på helsestasjonen. Men det er viktig at barna våre får utvikle seg i sitt eget tempo. :-)

Skrevet

Sånn var det også med storesøster her i huset. Hun gikk rundt og holdt seg i alt mulig fra hun var 1 år, men hun slapp seg først når hun var rundt 15 mnd. Da hadde besteforeldrene vært bekymret lenge......:-) Men det er helt normalt å gå et sted mellom 9-18 mnd sier de på helstasjonen så jeg var ikke så bekymra. Men jeg venta jo i spenning på at hun skulle slippe seg da :-) Med lillesøster var det stikk motsatt. Hun løp da hun var 11 mnd og det er ikke å anbefale !!! Mens storesøster hadde full kontroll fra det sekundet hun slapp seg, ble det en del knall og fall på lillesøster...og mye stress på meg, kan du si. Så nyt det stødige vesenet du har. Han slipper seg nok snart :-)

Skrevet

Hei! Vesla her er15 mnd i dag, og hun har vært akkurat sånn som du beskriver sønnen din. masse mas fra alle om hun ikke skal begynne å gå snart...virket veldig stødig, men ville ikke slippe seg. hvis vi skulle prøve å få henne til å gå fra pappa`n og bort til meg som sto to meter unna bare kastet hun seg ned på kne med en gang og begynte å tøyse.så hun var nok ikke klar for å slippe seg. Men plutselig for 1 uke siden begynte hun bare å gå!! Helt merkelig, sto ved et bord og slapp seg å gikk brtover golvet. var så moro å se!! :) å nå går hun hele dagen lang!:) Så det jeg vil frem til er at plutselig en dag går han bare,før du aner ordet av de!:)

Skrevet

17 mnd jente som ikke går skikkelig her :)

Hun har gått over stuegulvet, men kryper for det meste. Æsjda, ingen hast!

Skrevet

Haha.. Der har vi svaret på hvorfor jeg var treg på skolen!

Gikk når jeg var 9 mnd.. Kanskje piami ikke blir like treg som sin mor..

For jeg maser fortsatt at hun skal gå, men hun vil ikke.. Ake seg på rompa er hun flink til..

Skrevet

Han er ikke sen før han har passert 18 mnd... han er i den alderen hvor de blir litt for store, slik at han trolig vegrer seg for å gå.. han forstår at han kan slå seg..

Skrevet

Godt å lese at det er flere som har det slik, man blir jo litt urolig når de ikke våger å slippe seg. Min pode blir 16 mnd om en uke, og kan gå, men vil ikke gå alene. Når vi er ute går han mer enn inne, for da er det litt ukomfortabelt å krype. Da går han stødig og fint, bare vi holder litt i hetten. Da vet han at vi er der, så da fosser han fremover - om det passer han der og da, vel å merke ;-p

De er godt sta, disse halvstore rollingene våre, så de går nok ikke før de har bestemt seg selv!

Men jeg venter nr 3 når som helst, og kunne godt klart meg uten bæring og sånt...(eller kanskje det er lettere det enn å fly etter en som skal gå overalt...?)

Skrevet

Gutten min begynte å gå for en uke siden. Var da ca.14,5 mnd. Da hadde jeg gått lenge å ventet på at han skulle slippe seg:-)

Skrevet

Ja, du har ikke sett mye rart i ditt liv, skjønner jeg. Noen går når de er 9 mnd. andre går ikke før de er kanskje halvannet. Det er helt normalt. Du som synes dette er så rart, bare vent til ditt barn ligger etter med ett eller annet. Noen bruker sin energi på å gå, mens andre på samme alder bruker sine krefter på andre ting, og ligger kanskje forran når det gjelder snakking, fokusering, koordinasjon... Trodde du alle barn var like og begynte å gå samtidig du kanskje? Meget naivt i så fall. Nesten litt komisk å høre voksne mennesker si noe så utrolig dumt:)

Skrevet

He he må le av anonym som synes det er snodig å se på de "store" barna som ikke går. De bare ligger der skriver hun.....;-)Nå er min gutt bare 10 mnd da og går ikke, men langt ifra at han bare ligger der he he!!!!

Skrevet

Tror personligheten spiller inn i stor grad på hvor tidlig smårollingene slipper seg. Min liker ikke å prøve og feile. Hun later som hun ignorerer thing vi viser henne helt til en dag da hun bare går og gjør det perfekt.

Hun begynte plutselig å gå da hun var 15 mnd gammel, og derfra var forandringen eksplosiv. Det tok ikke lang tid før hun både løp og klatret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...