Gå til innhold

Motorisk utvikling og dysleksi


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mye fokus på at barn skal krabbe før de skal gå. Dette fordi at så mye som 70% av barn med dysleksi ikke har krabbet. Er det noen som har kildehenvisninger? Er så lei av å fortelle svigermor at jenta mi ikke skal ha gåtrening.. hun er 9 månder og krabber ikke enda. Hun tror ikke noe på forskningen som er gjort på dette området og så lenge jeg ikke har beinharde fakta å komme med er vi like langt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har jeg aldri hørt om. Min sønn på 9mnd krabber ikke heller. Ikke ruller han fra mage til rygg heller. Han hadde kiss og kom seint igang med trening og behandling, men han er treg på mange måter. Han får fysioterapi et par ganger pr uke nå, men det er jo ikke bare pga krypingen. Jeg synes du bare skal slappe av med den krypingen. Det kommer med tiden. Mange kryper ikke heller, men er friske og raske for det....

Skrevet

Dette har jeg aldri hørt om og med 3 unger og stor omgangskreta som er mødre ville jeg nok ha hørt om det om det var fakta. Men hun trenger ingen gåtrening nei, det kommer av seg selv og må få lov til å utvikle seg naturlig sånn som alt annet med unga..

Skrevet

I spebarnsboken du får av jordmor eller får utdelt på sykehuset, en bok jeg forholder meg til - står det at denne forskningen sås det mer og mer tvil om. Generelt går utviklingen mot at flere går før de krabber, og hvorfor er det mange meninge om forløpig.

Skrevet

Jeg var på sånn infogreie kommunen arrangerer for nybakte foreldre ved fysioterepaut. Hun sa at man har gått bort i fra tanken om at krabbing er så viktig de senere år, viktig for armstyrken, men har ikke likevel så mye å si for skrive- og leseferdigheter. Søsteren min krabbet som er racer da hun var liten, men er dysletiker. Jeg krabbet ikke, men begynte å reise meg ved å holde meg i ting først men er ikke dysletiker. Jeg vil gjette på at du godt kan la jenta gå først dersom det er sånn hun vil ha det...Men det er vel uansett greit å ikke "trene" henne på å gå, men la jenta selv styre utviklinga si.

 

Dersom du er dysletiker eller har dysleksi i familien er det heller viktig å følge med på sånne ting som evnen til å skille høyre og venstre fra hverandre, og taleutviklingen. Mye dysleksi bli oppdaget tidlig på at barna bytter om på d og g for eksempel når de skal lære å snakke, eller har vansker med uttale.

Skrevet

Æ gikk rett fra åling tel gåing, har da ikke hatt problem med dysleksi!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...