Anonym bruker Skrevet 1. mai 2007 #1 Skrevet 1. mai 2007 hei sann. jeg og mannen skal gaa fra hverandre. vi har en pa 15 mnd og venetr en i august. hvordan i alle dager skal jeg klare meg???> er student....
Singelmamma og banden Skrevet 2. mai 2007 #2 Skrevet 2. mai 2007 Siden du er gravid regner jeg med at barna blir hos deg? Regnestykke denne første tiden: Som alenemor får du full overgangsstønad (os) siden du ikke har inntekt (stipend fra lånekassen blir oftest lån pga os). Denne utgjør 9767 kr pr mnd hvis dette ikke er endret, den må skattes av, men som alenemor på bare os har man som regel så lav inntekt at man får skattefritak. Så får du barnetrygd for ett barn mer enn du har. Dvs for to barn frem til fødsel, og for tre barn etter fødsel. Har du bare os får du også småbarnstillegg oppå barnetrygden, kr 657 pr mnd. Du får bidrag fra barnefaren. Dersom den på 15 mnd er hjemme og ikke i bhg får du kontantstøtte, kr 3303 pr mnd. Har du full plass faller kontantstøtten bort, og har du red bhg-plass får du red kontantstøtte deretter. Satsene står på www.nav.no Når du begynner på skolen igjen etter permisjon får du dekket 64% av dine utgifter til barnepass, gjelder begge barna. Så lenge du er hjemmeværende får du ikke dekket dette, da det er krav om aktivitet utenfor hjemmet (eks jobb, studier, aktiv arb. søkende). Du kommer til å klare deg helt fint - er mange som er alenemed små barn og studerer. Det er av og til noen utfordringer ang det praktiske, men etterhvert blir man flink til å finne kreative løsninger. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå