Gå til innhold

Er det for drøyt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hva dere synes om at jeg kontakter biomor ang. når barna kan komme hit på sommerferie i år. Det er ingen avtale om dette mellom mor og far, men det er alltid et eller annet fra mors side slik at det ikke fungerer tilfredsstillende. Far har sagt til barna at de kan komme hit når de vil i sommer, men noen dato kommer ikke... Han orker ikke å kontakte mor fordi det ender med at han må be på sine knær for å få dem hit (og som han sier gidder han ikke å "spørre" mor om hun kan "være så snill" å få låne dem en uke). Jeg forstår han, men nå begynner planlegging av ferie, og jeg må gi beskjed innen en uke om når jeg tar ut ferien min. Det ville være veldig surt om jeg jobber for fullt når barna er her.

Derfor har jeg planer om å kontakte mor og spørre om når de kommer. Far sier dette er ok for han. Men jeg lurer på om dette er for drøyt å gjøre??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ofte hatt direkte kontakt med biomor når mannen min har vært dritt lei. Mor og far har tross alt historie sammen og et slags mønster i væremåte ovenfor hverandre, jeg ser hvordan min mann kan slite med det enn i dag. Biomor har ikke et sånt "overtak" på meg så hun må forholde seg nogenlunde saklig når jeg snakker med henne.

Så jeg synes ikke det er drøyt om du kontakter henne direkte for å få en avklaring ang ferie, det må tross alt planlegges litt tid i forveien.

Skrevet

Far må ta tak i dette, og det kan jo gjøre ting bare værre dersom du tar kontakt med mor?

Da får man bare kontakte familievernkontoret og bed dem om hjelp sånn at man får satt en dato for ferien til ungene. De har forøvrig også krav på en viss forutsigbarhet.

Fryktelig at mor kan holde på sånn!!

Skrevet

siden ting ofte bare blir værre om stemor "blander seg for mye inn". Bli enige om en dato dere ønsker at de kommer, så kan far ringe og si fra om at dere ønsker barna fra den datoen. Om mor da er kranglete så sier hun at det går ikke, men må i så fall får far heller foreslå en annen dato. Og hun kan ikke bare si nei til denne datoen, om hun får "førstevalget" sitt.

Jeg hadde nok sagt klart fra til mannen min, om at jeg forventet at han ordner opp i dette. Hvem vil vel ha en mann som ikke har ryggrad nok til å holde igang et samvær med barna? Tror det er det faktum at mange menn gir opp litt for lett, i forhold til å yte eksen motstand, som gjør at biomødre tror de kan oppføre seg som de vil. Om ikke mannen og eksen klarer å komme frem til noe, hadde jeg krevd at han tok intianativ til å møtes på fam.vern. kontor. For dette er ikke akseptabelt. Et forslag til sommeravtale kan jo være at de annethvert år har førstevalg, og kan velge enten de to første eller de to siste ukene i juli.

Skrevet

Nei, jeg syntes det er helt greit. Det er ofte oss jenter som planlegger ferie og div så det er greit å gi beskje. På en måte er det greit også for å vise at det er ikke kun far som er inn i bilde men flere og at du og henne har en avtale gjør det kanskje vanskeligere for henne å ikke holde den.

Skrevet

Jeg ville ikke ringt. Kan fort hende at mor føler seg invadert av deg og at det gjør vondt verre. Dersom samarbeidet er vanskelig vil jeg råde deg til å be far sette opp en samværsavtale sammen med mor, gjerne i samarbeid med fam.vernkontoret, og at dere følger den.

Jeg synes egentlig ikke at det ligger til oss steforeldre sin rolle å skulle avklare sånne ting (dersom man er gode venner går det sikkert fint).

Skrevet

Jeg tror det er lurere hvis det er faren som ber om denne avklaringen. Hvorfor synes han det er greit at du gjør det? Vil han slippe selv? Han må jo nesten "be på sine knær" hvis det er det som skal til for at barna skal komme.

Når det er sagt, ville ikke jeg reagert nevneverdig på at det var stemor som tok kontakt i stedet for far for å avtale feriesamvær...

Skrevet

Ja, det er faktisk litt drøyt at du enda må gå å vente på dato.

Skrevet

Synes det er sååå trist at det er sånn.. Jeg synes du kan ringe biomor og spørre.

Her har vi 2 uker sammenhengende hvert år.

Skrevet

Jeg ville som biomor ikke synes noe om at det var farens nye sambo/kone som tok kontakt vedr samvær. Det burde kunne gå via ham og meg. Men nå er jo situasjonen litt annerledes her da, det er alltid jeg som må mase om datoene passer for ham.Og ungen vil jo gjerne vite når ho skal dra, ho også... Men du må nesten bare dytte litt på den mannen din.

Vanskelig dette her.

Skrevet

jeg har fått beskjed for mange ganger om at jeg ikke må tro at jeg er moren til barna til min mann. av biomor, som er fryktelig usikker på seg selv. jeg har ingenting med å blande meg i noe som er mellom min mann og hans eks, får jeg høre av biomor. pga dette hadde jeg derfor ikke spurt. uansett om det førte til at barna ikke kom til oss.

min mann må også spørre biomor om hun kan være så snill å få lov til å låne ungene. akkurat som om de er biomors eiendom.

jeg er lei, som sikkert synes i mitt ordvalg.

nøsken var mitt gamle nick

Skrevet

vel, vel...takk for svar. Jeg sendte en mail jeg da, der jeg spurte om vi kunne få en dato, og informerte om hvorfor det kunne være kjekt å vite når barna kommer (med tanke på når jeg skal ta ut ferie +planlegge turen til usa). Dette er nå fire dager siden... Intet svar! Og jeg vet hun sjekker mail mange ganger daglig, da hun sitter foran maskina hele dagen.

Jeg fikk mannen min til å sende en mail også. Dette er to dager siden. Heller ikke noe svar... Akkurat som hun fryder seg ved å vite at vi venter på noe fra henne, og at vi ikke får planlagt sommeren.

Det skulle vært innført "minusbidrag", når mor boikotter samvær eller gjør seg vanskelig. Hvorfor i alle dager skal mor kunne gjøre hva hun vil,når hun vil?? Dette skulle selvfølgelig gjelde begge veier!

Skrevet

Slike ting faller begge veien desverre. Men far her kan ta henne inn til mekling evt for å få avsatt dato. Ikke lett uansett dette å gå i uvishet, det vet jeg alt om.

Lykke til håper det ordner seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...