sothøna Skrevet 1. mai 2007 #1 Skrevet 1. mai 2007 2,4 år og leggingen er bare blitt blitt helt håpløs de siste månedene. Alt går helt fint helt til hun skal oppi sengen. Bare skriker og skriker. Jeg blir så sint selv om jeg vet at det ikke hjelper noe. Så får jeg dårlig samvittighet fordi jeg har kjeftet. Noen som har gode tips. Har nettopp byttet til juniorseng så jeg tenkte kanskje litt lesing på sengen kunne hjelpe. Trenger evnt. tips til bøker som egner seg for kvelden. Tar gledelig i mot alle forslag.
Salsa Skrevet 1. mai 2007 #2 Skrevet 1. mai 2007 Forbered henne på hva som skal skje hele tiden: - nå skal vi spise kveldsmat, så skal vi ta på pysjen, så skal du pusse tenner/bade/vaske deg (eller hva dere nå gjør på kveldstid), så skal vi lese en historie, så skal jeg synge en sang, og så skal du sove. Hold fast på det du har sagt. Når hun skriker er det fordi hun vil at du skal være der hele tiden. Du må tenke at hun har det jo ikke vondt! Hun er mett, ren, trøtt og ikke syk på noen måte. Det er altså KUN oppmerksomhet og selskap hun vil ha. Det kommer nok til å bli verre før det blir bedre, men hold fast ved rutinene og ikke gi etter for skrikingen. Til slutt vil hun skjønne at det ikke nytter. Ikke diskuter/mas/kjeft på henne når hun begynner å skrike etter deg. Gå inn på rommet, legg henne bestemt ned igjen, si natta og gå ut igjen. Viktigst av alt: stålsett deg! Det kan sikkert gå en uke med skriking som er helt hinsides - eller du kan klare det i løpet av et par dager. Lykke til uansett ((:
OsloMor Skrevet 1. mai 2007 #3 Skrevet 1. mai 2007 Slik hadde vi det også, for 4 mnd siden da snuppa nettopp var fylt 2. Vi gjorde følgende: Spiste kveldsmat og drakk melk, børstet tenner mens boken vi skulle lese lå på bordet og ventet. Inn på soverommet, leser Emma og Thomas-bøkene, en Tassen bok (men den er hun litt for stor for), Barba-bok (forenkler den litt), Vesle Anne-bøker. Så synger jeg 5 sanger, etter de 2 første skrur hun av lyset, også synger jeg 3 til og sier God natt osv, og stopper dynen rundt henne. Da vi begynte med dette (etter å ha gjort noe så dumt som å ligge ved siden av henne i mørket, holdt henne i handa til hun sovnet) var det hyling, hyling og atter hyling. Men jeg satte meg til med blader og aviser utenfor soverommet hennes (dette tok nemlig hele kvelden), og gikk inn og leide henne tilbake til senga mens jeg sa:"Nå er det natta, og du skal sove. IKKE lov til å stå opp av senga", vekselsvis med bare "God natt, sov godt". Si minst mulig, det er jo natta for ungen. Å jada, jeg ble rimelig oppgitt noen ganger, men da jeg slo meg til ro med at dette tar litt tid gikk det bedre. (Lillesøster var bare 4 mnd da også, og jeg følte meg noe sliten noen kvelder kan du si) Det tok en uke, og man må være konsekvent. MEN nå sover hun så bra, og det er så deilig at ikke legginga tar hele kvelden lenger. Absolutt verdt å bruke tid på, for å i det slik;-) LYKKE TIL DA!!
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2007 #4 Skrevet 2. mai 2007 Anbefaler den leggeboken til Albert Åberg - i denne boken vil ikke Albert legge seg. Husker dessverre ikke navnet på boken. Ekspertene sier at man bør lese den samme boken hver kveld - dette har vi god erfaring med.
toppssy Skrevet 2. mai 2007 #5 Skrevet 2. mai 2007 Føler med deg. Vi har alltid hatt en gutt som har vært lett å legge,men etter en influensa-periode der vi lå med han til han sovna eller han lå til oss ble det krise. Enig med flere her oppe. Ha faste rutiner og en fast bok/faste sanger. (kanskje hun får velge bok/sang...) Jeg måtte gradvis bevege med fra soverommet mot stua. Først var jeg på rommet en stund til han roa seg (men ikke i senga!) ,så sa jeg at jeg skulle på gangen og hente noe og komme raskt tilbake....Først kom jeg inn etter 10 sek,så 20,så 40-2 min...osv. På det meste tror jeg at jeg måtte bære han i seng sikkert 50 ganger på en kveld:=O Etterhvert, når han skjønte at jeg snart kom tilbake, holdt han seg i senga til jeg kom inn. Tror det er viktig å bære de tilbake med en vennlig men bestemt stemme, uten for mye dill/dall og kos og Nattakosen og alt dette er jo ferdig. Bare forklare at nå er det natta...(ikke bli sint) Dette ble en lang prosess over 1-2 uker med tolmodighet. På det meste måtte jeg bære han i seng sikkert 50 ganger på en kveld:= Men nå legger jeg han, sier at jeg skal komme inn snart og se til han, og når jeg kommer inn etter 2-3 min sover han ellers legger han og jodler til han sovner:) Så lenge det varer til neste periode... Ble litt rotete, men lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå