Gå til innhold

Symptomer på kolikk..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som er eksperter på kolikk babyer og som kan ramse opp symptomene for meg?

Hva kan man gjøre for å forbedre det/forebygge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ingen ekspert, men kolikk er mageknip. Symptomene er at babyen gråter mye og har problemmer med å få ut luften som sitter fast i magen.

Ting man kan gjøre for å hjelpe barnet evt forebygge er:

- ta rapepause under mating

- Vær nøye med at barnet raper etter måltidet, gjerne flere ganger.

Hvis barnet gråter og er utilpass kan du klemme bena forsiktig opp mot magen eller sykkle med bena og presse litt ned ( ikke for hardt selvf.)

Legge barnet på magen på armen din, legg hodet i arnkroken din slik at kroppen hviler nedover armen og hånden, med den andre hånden klapper og stryker du på ryggen.

minifom fåes kjøpt på apoteket.

Dette er det jeg husker om kolikk så jeg håper du får noen andre råd og tips også...

Skrevet

Vil ikke si jeg er en ekspert, men vesla hadde det i 2 mnd. Hun skreik helt trøstesløst, høyt og smertefullt i timer av gangen, samme tid hver ettermiddag/kveld. Kunne se og høre at hun hadde vondt, hele kroppen krympet og strammet seg.

Det var dessverre ingenting som funka, vi hadde dog tenkt oss til kiropraktor men så ga det seg plutselig. Legen ga oss råd som bytt merke på mme dersom du gir det, kutt alle melkeprodukter fra din kost, minifom og de standard rådene. Vi hadde prøvd alt så vi hadde bare kiropraktor igjen å prøve.

Skrevet

Kom på litt mer..

Hvis du ammer så kan blomkål, hodekål, løk, sterk mat gi babyen luftplager.

Fotsoneterapi, osteopat, kiropraktor, homeopati er også ting som folk har prøvd og hjulpet.

nn over her.

Skrevet

Min baby hadde kolikk i 3 1/2 mnd. Det var veldig slitsomt, voldsomt og vanskelig:( Vi prøvde ALT: kjøreturer i vogn, raping, minfom, melkefri diett, holdt meg unna av alt som kan føre til luft i magen, kiropraktor mm. Han gråt hver dag fra rund 16.00 og gjerne til 02.00 hver natt. Vi ble veldig slitne og tenkte at det var noe galt med babyen. Det som virket litt var minifom- vi fikk kortere skrikeperioder, og sukkervann. Sukkervann kan gis ikke oftere en hver halvtime og virker som smertestillende for de små. Det har en umiddelbar effekt hvis det virker, ikke langtidseffekt. Periodene med kolikk ble koreter og kortere og ble etterhvert borte noen dager innimellom. Det ga seg gradvis. Nå har jeg verdens snilleste baby som faktisk har et ganske rolig temperament- det hadde jeg aldri trodd:) Lykke til, håper noe virker!!!

Skrevet

Hørte nettopp på tv en lege som sa at det ikke var

noe som het Kolikk, det var bare noe legene sa når

de ikke viste hva som var galt med barnet.

(Samme som voksesmerter)

Det ble vist på Oprah for ca en uke siden.

Skrevet

uff kolikk er pyton =(

Sara hadde kolikk de første 4 mnd, trodde jeg skulle kolapse så sliten jeg ble av det...ufff tørr nesten ikke tenke tilbake til den tiden =P

Det jeg prøvde da var:

- Rape ofte

-Minifon dråper ( kjøpes på apoteket, gis 10 dråper før hvel måltid) HJALP OSS MASSE =) Disse dråpene fikk henne til å prompe masse og på den måten få ut luft.

- Masasje på magen og korsryggen

- Kamillete med en ts sukker i. (gis enten via flaske eller med skje)

- Varme omslag ( varmet sånn rispose som hun fikk på magen når det stå verst på)

- Sukkervann, ta en dl vann blandet med 1-2 ss sukker (kokt vann som du kjøler ned) Gis noen skjeer når gråtingen begyner, kan gis flere ganger.

- Fenikelte

Uff ja , vi prøvde det meste. Noen av disse tingene hjalp til at hun gråt mindre, men likevell gråt, men vi kunne se at litt av smerten ble borte.

Vil anbefalle deg og kjøpe deg en slik bæresjal og bære barnet tett inn til kroppen i froskestilling når det står verst på.

Håper det er ikke kolikk hun/han har!!

Lykke til masse

Skrevet

Takk for mange utfyllende svar jenter:)

Jeg ser nok her at det med gangske stor sikkerhet er kolikk som plager min lille klomp. Han har mageknip omtrent hele dagen. Vrir seg i smerter. Synest jo så synd på den lille kroppen når han hyler i smerter:( Blir jo så dårlig i mammahjertet mitt når han har vondt.

Har til nå brukt sukkervann, det er effektivt innimellom, men som noen andre sier her, så er det ikke særlig langvarig.

Tror jeg skal innom apoteket i morgen å skaffe meg slike miniform dråper. Håper det hjelper.

Viss ikke så blir de tnok kiropraktir eller noe i den dur. Vet dere om man må ha henvisning av lege til det? om hva det koster? trengst det mange behandlinger?

Skrevet

Trenger ikke henvisning, du finner en du vil bruke selv. Det vanlige er rundt kr 400 pr behandling, og om det ikke har funka etter 3 behandlinger så kommer det ikke til å funke sies det.

Lykke til, vet hvor slitsomt du har det.

Skrevet

Hei igjen:) Kom på at jeg skulle gi deg et tips hvis du skal prøve Minifom. Det skal gis i dråper i munnen til babyen før hvert måltid- noe som kan være vansklig når han gråter og har vondt. Vi kjøpte 1ml srøyter på apoteket og dro opp i sprøyter og hadde liggende. Mye lettere å gi. Tok med ferdig oppfylte sprøyter når vi var ute på tur, og hadde på nattbordet om natten. Det er viktig å gi før hvert måltid hele døgnet for å få god virkning- også om natten. Lykke til, da:) Håper det ikke blir langvarig og at Minfom hjelper.

Skrevet

Datteren min hadde kolikk pga melkeallergi - hun tåler ikke proteinet i kumelk. Hvis man skal prøve om det hjelper på smertene ved å gå på melkefridiett, så må man fjerne all mat med melk - det er nemlig ganske mye mat som inneholder melk...

(pølser, leverpostei, brød, smør +++)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...