Gjest Skrevet 1. mai 2007 #1 Skrevet 1. mai 2007 Hei. Vi har en laaaaang hekk som er av Thuja. Nå begynner den å bli ganske høy så tiden er nok inne for å klippe den.... Noen som har gjort det her?? Er det bare å klippe den rett av i den høyden man vil ha den? Blir den enda tettere når den blir toppet også?? Takk for svar.
77modell Skrevet 1. mai 2007 #2 Skrevet 1. mai 2007 Har hørt at om du klipper thuja hekken i høgda stopper den å vokse i høgden. Så dere må ikke klippe den før ønsket høgde er oppnådd. Her er nok andre her inne som vet dette mer sikkert enn jeg, så vent på svar:)
Gjest Skrevet 1. mai 2007 #3 Skrevet 1. mai 2007 Takk for svar.... Den har begynt å bli veldig høy nå.... de høyeste begynner nok toppene å rage opp mot tre meter tenker jeg. Vi tenkte vi skulle holde den sånn rundt to meter. De fleste ligger nok rett i overkant av det i dag. Noen er fortsatt noe kortere. De som er for korte skal vi altså la være å klippe.... Noen av de aller lengste er det jo flere enn ett skudd som stikker over "tometersgrensa" vår, skal man da klippe alle sammen rett over, eller hvordan gjør man...?.. Takker fortsatt for alle svar.. ;o)
*FiskeLine* Skrevet 1. mai 2007 #4 Skrevet 1. mai 2007 Her finner du litt :-) http://www.hushjemhage.no/hage/plant_traer_thuja.htm http://www.hushjemhage.no/dr_c/thuja_beskjaering.htm
Attpåklatten :-)™ Skrevet 1. mai 2007 #5 Skrevet 1. mai 2007 Jeg kan:-) Jo mer du klipper hekken, jo tettere og finere blir den nede. Det stemmer ikke at den slutter å vokse i høyden. Den gror og gror til den forsvinner opp i himmelen om dere ikke holder den nede;-) Men en god regel er å toppe godt flere ganger i sommerhalvåret, slik at det kommer næring til nede i planten så den blir tett og kraftig. Lykke til!
77modell Skrevet 1. mai 2007 #6 Skrevet 1. mai 2007 Jeg vet at det gjelder andre hekker, men ikke at det gjaldt thuja. HAr hørt fra alle kanter at thujaen ikke skal klippes. Men er vel sånn rykter oppstår
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå