Gå til innhold

IKKE bruk Ibux i svangerskapet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at det er en lege som har gitt beskjed om å bruke ibux under svangerskapet hos ei her, og det er jo litt skremmende.

Dette står i felleskatalogen:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Se Kontraindikasjoner. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelige effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Bruk i 3. trimester kan gi følgende effekter for fosteret: Kardiopulmonal toksisitet (med prematur lukking av ductus arteriosus og pulmonal hypertensjon), renal dysfunksjon, som kan lede til nyresvikt og oligohydramnion. Moren og det nyfødte barnet kan få følgende effekter: Mulig forlenget blødningsperiode, en antiaggregerende effekt som kan forekomme selv ved svært lave doser, hemming av rieaktivitet og dermed forsinket eller forlenget fødsel. Overgang i morsmelk: Konsentrasjonen i morsmelk er ca. 1% av serumkonsentrasjonen. Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må få lov til å slenge på en advarsel til.

Dersom dere trenger antibiotika, dobbeltsjekk at dere får en type man kan ta som gravid. Kjenner to som har fått feil type. Den ene tok medisinen og det gikk ikke så bra, den andre oppdaget det selv fordi hun er sykepleier.

Tror vi generelt må dobbeltsjekke når det gjelder medisiner. MYE rart legene gjør !!!!

Skrevet

takk for advarsel!! ;)

Skrevet

Dette står ikke på min pakke ibux

Skrevet

Nei, det står ikke så mye på pakningsvedlegget kanskje...

Men du kan trygt stole på det som står i felleskatalogen. Der står alt!

Se selv: www.felleskatalogen.no, også søker du på ibux.

pga en del forsøk i prøverørskarusellen vet jeg også at man ikke skal ta ibux, har fått streng beskjed om at paracet er beste, og ibux er FYFY.

Dette får du selvfølgelig avgjøre selv da, men jeg vet i allefall hva jeg ville ha gjort. Kasta ibuxpakken...

Skrevet

informasjonen er funnet på www.felleskatalogen.no

Der står utvidet informasjon om legemidler.

På en vanlig ibux-pakke står det at gravide skal ta kontakt med lege før bruk, og at det ikke skal brukes i siste trimester.

Nyere forskning har dessverre også satt ibux i sammenheng med tidlig spontanabort og vanskeligheter med å få det befruktede egget til å feste seg i livmoren.

Legen min anbefalte med paracet/pinex tabletter hvis jeg hadde bruk for det, og at jeg ikke skulle bruke ibux så lenge jeg var gravid.

Skrevet

Forøvrig er legen min vanligvis ganske slepphendt med medisiner, særlig smertestillende, så når han sier at jeg IKKE skal ta noe tar jeg det alvorlig.

Gjest Ut på tur
Skrevet

Jeg fikk beskjed av min lege om å ikke spise pinex heller. Jeg spurte etter at min farmasøyt("apoteker") venninne sa at det ikke var bra.

Jeg blei anbefalt av disse to å ta paracet.

Takk for link til felleskatalogen. Skal sjekke før jeg putter noe som helst i munnen. Akkurat når det gjelder medisiner syns jeg at vi har lov til å være hysteriske :)

Skrevet

ibux bør ikke brukes uansett om du er gravid eller ei!

er forska på, å er farlig..hvorfor det selles i butikker enda ,det vet jeg ikke...

så en dokumentar om det,å folk som hadde strøke med,unge friske idrettsutøvere faktisk....ble litt skremt så tar aldri det mere..

Skrevet

Hei "Ut på tur"

Hvorfor ikke ta Pinex, sa de noe om det? Det har akkurat samme virkestoff som paracet. Så i så fall burde det være farlig å ta paracet også.

Sikker på det ikke var Pinex Forte de advarte mot?

Skrevet

pinex og paracet skal være det samme!

Gjest Ut på tur
Skrevet

Jeg vet desverre ikke hvorfor ikke pinex.

Det er den smertestillende jeg har pleid å ta mott ryggplager. Jeg spiste til dels store mengder av den en periode. I den perioden spurte jeg ALLE jeg mødte av leger,fys,sykesøstre osv osv (mødte mange pga skaden) om det ikke var farlig. Da sa alle det var greit bare jeg drakk nok vann. Men har nå hørt fra to stykker jeg helst ikke skal spise pinex når jeg er gravid så jeg har droppet det jeg.

Tillater meg å være litt "hysterisk" :)

Skal spørre min venninne neste gang jeg ser henne om jeg husker det (litt gullfisk for tiden...hmmm )

Skrevet

pinex:Graviditet/Amming: Overgang i placenta: En viss overgang må forventes. Teratogen effekt er ikke beskrevet. Overgang i morsmelk: Små mengder er påvist i morsmelk uten at en regner med noen risiko for påvirkning av barnet ved terapeutiske doser.

paracet:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Studier og lang klinisk erfaring indikerer liten risiko for skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet. Overgang i morsmelk: Går over. Melk/plasmaforholdet er 1. Det er estimert at et ammende barn får i seg <2% av morens dose. Det er lite sannsynlig at barn som ammes påvirkes

Skrevet

OK. tror det bare må være produsenten av Pinex som er litt mere forbeholden for det er jo paracetamol som er virkestoffet i begge to. Eller; det må jeg bare velge å tro for jeg har tatt en del Pinex :(

Skrevet

Hei!

Dette er grunnen til at man ikke skal bruke ibux i svangerskapet på lik linje som naporexen. Disse tablettene inneholder litt betennelsesdempende middel og er litt blodfortynnede. Dette er grunnen til at de ikke skal brukes under svangerskapet. D.v.s tabletter som inneholder ibumetin. Vær obs det er mange aktører på markedet som selger dette, og det heter ikke bare ibux, men inneholder ibumetin.

Når det gjelder paracet, inneholder det paracetamol også her er det mange forskjellige aktører på markedet. Det man er litt redd for er tabletter som avslutter med forte, disse inneholder kodein, noe som man skal være forsiktig med under svangerskapet da kodein er (det samme virkestoffet som i morfin) men i mye mindre doser. Det er ikke farlig å ta dette av og til. Men bør ikke taes ofte da dette kan påvirke respirasjonen til barnet og oksygentilførselen (dette da hjerte ditt slå saktere).

Konklusjon:

tabletter som innholder paracetamol og ikke ibumetin er ok under svangerskapet.

I tillegg kan man ved sterke smerter som eks migrene bruke pinex forte, paralgin forte etter samråd med lege men da som oftest i mindre doser. Men dette kommer ann på hvilken plager man har.

Hilsen en som jobber i helsevesnet.

Skrevet

helt flott dette.. men det gjer meg kjempe nervøs.. eg hadde berre fått med meg at ein ikkje skulle ta ibux dei siste 3mnd.. har ikkje tatt ibux nå med kanskje den fyrste veka eller rett etter eg fant ut at eg var gravid. for da var plaga med ryggsmerter.. det tok ikkje så lang tid før eg fant ut ein ikkje burde ta det og da slutta eg helt med eingang.. håper og trur det ikkje har gjort noe skade..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...